• Tainted

Donerade i januari/februari

Hej,

jag donerade anonymt i januari i år, kanske kan det ha varit i februari, är inte helt säker, på Sahlgrenska i Göteborg. Det fanns lyckligtvis ägg till 3 par, varav 2 redan var igångsatta för mottagning sammanlänkat till donationen. Fick info efteråt från kliniken att det tyvärr inte tog sig för det ena paret men att det andra paret plussat (YAY!)

Med andra ord borde barnet vara fött nu.. är mest bara nyfiken, är det någon som tagit emot ägg anonymt under denna tiden? :)

• Svar på tråden Donerade i januari/februari
  • Frögurka

Hoppas de inte är en känslig fråga len ja undrar faktiskt.. Får man betslt i hur mkt isf? En annan fråga, de blir väl ditt biologiska barn bara att de bärs o föds av en annan?

• Dustpuppy

Frögurka: ersättningen till donatorerna ligger i de flesta landsting på cirka 3000 kr, Region Skåne ersätter med cirka 10000 kr. De som donerar går inte plus, utan oftast minus i och med att man förlorar arbetsinkomst eller semesterdagar när man tar ledigt för tex äggplock.

Nej, donatorn blir inte biologisk mamma. Den kvinna som bär och föder fostret blir biologisk mamma och också juridisk mamma. Donatorn brukar ses som en genetisk mamma, om nu mamma är rätt ord för att ha bidragit med en cell till ett helt barn. Det beror mycket på vad man lägger i ordet mamma. Donatorn har inga rättigheter angående barnet, barnet har rätt att vid 18-års ålder få reda på vad donatorn heter, och donatorn har rätt att tacka nej till kontakt med barnet.

/Dustpuppy

• Jojjo77
    Tainted skrev 2013-11-26 23:49:12 följande:
    Hej,

jag donerade anonymt i januari i år, kanske kan det ha varit i februari, är inte helt säker, på Sahlgrenska i Göteborg. Det fanns lyckligtvis ägg till 3 par, varav 2 redan var igångsatta för mottagning sammanlänkat till donationen. Fick info efteråt från kliniken att det tyvärr inte tog sig för det ena paret men att det andra paret plussat (YAY!)

Med andra ord borde barnet vara fött nu.. är mest bara nyfiken, är det någon som tagit emot ägg anonymt under denna tiden? :)
    Vad underbart snällt av dig!
  • Tainted

Tack, men för mig är det en självklarhet att göra vad jag kan för att hjälpa andra att uppleva det underbara i att ha ett barn att älska och fostra.

Frögurka: Jag fick 2000kr i ersättning men som Dustpuppy skriver så gick jag mer minus på processen rent ekonomiskt med tanke på de dagar jag fick vara hemma, mådde inte heller helt toppen under behandlingen. Men som sagt, att det tog sig är verkligen belöning nog!

• Misskitty

Jag tycker man bör vara restriktiv både som donator och mottagare att skriva ut detaljerad information kring donationen. Du kan istället ringa Sahlgrenska och höra efter med dem om något barn fötts.

• Barnojag

Är inte alla donationer öppna i Sverige? Dvs att barnet vid 18 års ålder har rätt att få namn på donatorn?

• Jojjo77
    Barnojag skrev 2014-02-25 22:07:45 följande:
    Är inte alla donationer öppna i Sverige? Dvs att barnet vid 18 års ålder har rätt att få namn på donatorn?
    Jo, det stämmer.
Svar på tråden Donerade i januari/februari