• LängtarEfterMinBebis

Underproduktion av sköldkörteln och svårt att få min bebis :(

Hej tjejer.
    Jag har försökt få barn i 3 och ett halvt år, och i somras påbörjade vi en utredning och de kom fram till att jag hade underproduktion av sköldkörteln.
    Har fått Levaxin 50 mg utskrivet och har tagit dom i snart 7 veckor. Började med halva första veckan och sedan en hel.
    Var och tog blodprov i fredags och fick svar idag av min läkare att mina värden hade stigit lite åt det höga hållet.
    Han sa att jag ska börja ta halva tabletten igen och återigen ta blodprov om 6 veckor. Han hade ej skrivit mina värden.
    Nu frågar jag er : 
    Är det bra att de har stigit ?
    Hur lång tid det för er att bli gravida med underproduktion ?

Jag har läst rätt så mycket om vad det är osv, men jag vill veta av er tjejer de frågorna ovanför.
    Hade varit så tacksam för svar. 

• Svar på tråden Underproduktion av sköldkörteln och svårt att få min bebis :(
  • my1313

Det är svårt att kommentera när du inte skriver ut dina sköldkörtelvärden före och efter Levaxin. Det är bra att din kropp reagerar på Levaxinet, att det går åt rätt håll alltså. Däremot kan det vara rätt svårt att hitta den optimala dosen, så tålamod. 
    Det är omöjligt att svara på hur snabbt du blir gravid, det är mer än dina sköldkörtelvärden som påverkar din fertilitet.

Be vårdcentralen om dina provsvar (TSH och T4). Mitt tips är att föra dagbok över labbsvar och doseringa v Levaxin för din egen skull, så kan du lättare lära dig att känna hur det känns i din kropp när du är "hög" eller "låg". 
    Jag har ätit Levaxin sen 2007 och brukar kunna gissa mina provsvar med ca 0,5 enheters noggrannhet. 

• Ozina

När dina värden ser bra ut blir det nog lättare att bli gravid.

Jag fick fel på min köldkörtel under förra graviditeten 2011 åt en låg dos under graviditeten och sluta efteråt men började må riktigt dåligt på hösten och då var mina värden jättedåliga så då blev det konstaterat att jag fått fel på köldkörteln och inte bara under graviditeten som en del får. I Början av 2013 såg mina värden bra ut igen efter att ha successivt fått öka dosen tills det blev bra...det tar som sagt var ett tag...precis när mina värden blivit bra blev jag gravid i mars/april 2013 och väntar nu mitt andra barn i jan 2014...

När jag blev gravid åt jag 100 men fick öka till 125 när jag nu varit gravid. Under en ev graviditet är det viktigt att de håller koll på värdena och har man koll och äter medicin är risken vääldigt liten att sjukdomen ska påverka barnet på ett negativt sätt!

Lycka nu till och hoppas du snart får ett +...det bästa är nog att ändå inte tänka för mycket, för är man uppstressad blir det oftast svårare att bli gravid oavsett köldkörtelsjukdom eller inte...

• Ozina

Kan ju hända att det är din köldkörtel som gjort att du inte blivit gravid på 3 1/2år för är värdena dåliga utan medicinerig är just svårighet att bli gravid ett "symtom" man kan få, eller att man får lättare missfall m, m köldkörteln påverkar ju i stort sett allt i hela kroppen!!!

• LängtarEfterMinBebis

Tack så mycket tjejer för era svar.

Nej jag har inte fått värdera men han skrev att hormonerna har börjat stiga trots den låga dosen på 50 mg.

Så det vill säga att kroppen tar tabletterna bra ? 

Hade ju haft underproduktion sedans jag var 17 år, är 23 idag.. Läkarna visste ju detta när jag var på blodprov när jag var yngre och ändå så  fick jag ingen  behandling, därför vet jag så lite om just detta !

Gud vad jag längtar efter min bebis. Man känner sig så OKVINNLIG när man ej kan få barn snabbt :(

Kram på er 

• Tiii

Jag och min sambo har genomgått IVF, pga nedsatt spermiekvalite och rörelse.. Jag fick under min första graviditet ett missfall. Då testades inte mitt THS visserligen. Andra gången blev jag gravid efter 3 st frysförsök och av en händelse hade jag gjort en privat hälsokontroll. Då konstaterades att mina värden var för höga för en graviditet. Tror att det var på 3,2.
    Då åt jag levaxin hela graviditeten och den gick lyckosamt bra! Efter slutade jag med levaxinet då läkaren ansåg att värdena var ok för att vara icke gravid.

Nu skulle vi försöka få ett syskon via privat IVF. Sambons prover var då ok och bara det var en stor seger!Däremot ansåg man att mina TSH världen var för höga (3,3) och jag ställdes in på levaxin. Då hoppade värdena från en vecka upp från 3,3 till 5,6! Vilket är alldeles för högt även om man inte planerar graviditet.
    Det tog ett halvår sedan låg jag på 1,3 och där helt plötsigt blev jag spontant gravid. Vi har inte skyddat oss på 8 år.
    Dock slutade det i ännu ett missfall. Men det har ingenting med TSH att göra då detta är ok.

Vad jag vill säga är att så fort man får ordning på sina värden ökar det chanserna markant att bli gravid om detta är orsaken. Jag är ett levande bevis på detta och blir faktiskt förvånad att inte detta är standard att kolla innan på alla gyn och IVF kliniker.
    Ge inte upp!!

• Tiii

Detta ger mig ännu mera hopp att lyckas igen! Precis så var det för mig, efter alla turer med IVF.Grattis till bebisen!

• Tiii

Min dator krånglar och kan inte citera där märkte jag. OZINA Grattis!

• Viljan finns

Hej tjejer! Har precis börjat fatta att det kanske är sköldkörteln som gör att jag aldrig blir gravid. Lyckades efter ca 1, 5 år men det slutade med ett ma i december. Vid vilka värden har ni fått börja medicinera och vilka symptom har ki haft? Jag hade 2012 tsh 3, 5 o nu för ca1v sen 5. Läkaren på vc tyckte inte att man behövde medicinera men kunee inte svara på om det inverkade på chansen att bli gravid... Tacksam för svar, :)

• Tiii
    Viljan finns skrev 2014-01-25 09:59:57 följande:
    Hej tjejer! Har precis börjat fatta att det kanske är sköldkörteln som gör att jag aldrig blir gravid. Lyckades efter ca 1, 5 år men det slutade med ett ma i december. Vid vilka värden har ni fått börja medicinera och vilka symptom har ki haft? Jag hade 2012 tsh 3, 5 o nu för ca1v sen 5. Läkaren på vc tyckte inte att man behövde medicinera men kunee inte svara på om det inverkade på chansen att bli gravid... Tacksam för svar, :)

Jag stog inför en ny ivf och syskonförsök på en privatklinik. Då tog dom TSH på mig och jag hade 3,2. Fick ej starta innan jag låg under 2,0. Låg sedan på 1,3 och blev spontant gravid för första gången. Dock fick jag nyligen ett missfall. Men jag blev gravid! Och kan då förhoppningsvis bli det igen.
Svar på tråden Underproduktion av sköldkörteln och svårt att få min bebis :(