Har min dotter på 4 år en beteendestörning?
Min dotter har nyss fyllt 4 år. Hon är mitt ett och allt, ett högt älskat barn som får all min kärlek och support.
Redan som helt liten tyckte jag att hon verkade annorlunda än de andra barnen. Framförallt för att hon hade svårt med sömnen, hon var otroligt viljestark och inte särskilt lugn. Det har bara fortsatt..
Hon har ett temperament utan dess like och kan explodera av minsta lilla anledning. När hon har en dålig dag kan hon börja skrika, kasta med saker och bli helt hysterisk, om hon inte får som hon vill. Hon kommer ofta i konflikter med de andra barnen på förskolan och har tidigare varit aggressiv och inte kunnat styra sina reflexer och har då slagit andra barn. Det går bättre nu med det och hon slår inte längre, men hon kommer i konflikter och blir hysterisk när hon inte får som hon vill på förskolan (och hemma). Då kastar hon sig på golvet och är helt omöjlig och sur. Det vänder lika snabbt igen och så är hon plötsligt glad och snäll och välfungerande. Ett tag hade hon en dålig dag varenda dag på förskolan och personalen säger att hon inte lyder dem, men hon har verkat må mycket bättre de senaste månaderna och jag trodde att problemen blivit mindre. I dag fick jag en blankett från förskolan som jag skulle skriva under på. Där ska komma en psykolog och observera min dotter. Det är såklart bra, att där kommer en professionell utifrån som kan iaktta min dotters beteende men jag känner mig så himla ledsen och uppgiven! Idag hade hon en jättedålig dag och bråkade från det att jag hämtade henne tills hon somnade. Jag hade hoppats på att det bara var trotsåldern som spökade och att det skulle gå över men nu är jag rädd för att där kanske är något allvarligt fel