• Kiara12

19 år, förtvivlad och deprimerad

Hej!
    Jag är en tjej på 19 år som tog studenten i våras och har sedan dess jobbat på hemtjänsten.
    Har i perioder mått dåligt men aldrig vågat acceptera det. Den senaste 1,5 månaden har vart katastrofal. Sover inte, äter inte, högt blodtryck, hjärtklappningar osv. Ingenting är roligt längre, min vardag består bara av ångest. Inget fungerar på jobbet heller, är stressad och ofokuserad. Finns ingen högre växel att lägga.
    Så idag sökte jag hjälp, vilket är otroligt stort för mig. Satte mig på vårdcentralen, fick träffa en sköterska, göra EKG, träffa en läkare och tillsist träffa en kurator.
    Det hela slutade med att jag fick Mirtazapin 15 mg (får öka till 30 mg själv) och ökat mitt Levaxin till 50 mg.
    Känner mig så förtvivlad. Är 19 år, mitt blodtryck ligger på 150/90 och jag ska börja med en ny medicin. Jag blev inte sjukskriven och inte ens ett återbesök fick man.
    Vad ska man göra?!

• Svar på tråden 19 år, förtvivlad och deprimerad
  • zeraff

Vad bra att du sökte hjälp, det är ett stort steg! Jag tycker att du ska kontakta vårdcentralen igen och be om att få träffa en annan läkare så du kan fråga om en remiss till psykiatrin för att du känner att du inte får tillräckligt med hjälp. Eller så kanske funkar kontakta psykiatrin själv, jag vet inte vilket landsting du hör till och hur det fungerar där. Det kommer att bli bättre och som sagt, jättebra att du sökte hjälp :)

Svar på tråden 19 år, förtvivlad och deprimerad