• Anonym (TS)

skolsköterska kallad som vittne-sekretess?

Vad säger egentligen sekretesslagen här, en skolsköterska är kallad som vittne i en boendetvist... Hur mycket och vad får hon egentligen säga om eleven som är omyndig?

• Svar på tråden skolsköterska kallad som vittne-sekretess?
  • Lindsey Egot the only one

Gäller det omyndigt barn samt om barnet far illa så måste hon berätta för myndigheten om oegentligheter. Det är hennes skyldighet att se till barnets bästa.

• Velonka

Men anmälningsplikt är väl en annan sak? Eller fattar jag fel TS? Då ska väl sköterskan anmäla direkt till soc eller polis(antar jag) vid misstanke om våld eller övergrepp? Det är ju inget man gör i en boendetvist liksom.

• Anonym (insatt)

Eftersom vi har vittnesplikt i landet så måste skolsköterskan vittna om det hon vet och svara på de frågor ombuden resp domaren/nämndemännen har att ställa.

• pegga

(insatt) har helt fel.

Det är visserligen så att alla medborgare har vittnesplikt, men vittnespliken är belagd med särskilda begräsningar och skolsköterskor har mer långtgående begränsningar än annan skolpersonal.

I domstolen gäller också s.k. frågeförbud.

Däremot får skolsköterskan vittna om vårdnadshavare/vårdnadshavarna medger det.

Eftersom det rör sig om en boendetvist utgår jag från att vårdnaden är gemensam och skolsköterskan är då, om inte båda vårdnadshavarna samtycker, enligt lag förhindrad att vittna och domstolen förhindrad att fråga.

Svar på tråden skolsköterska kallad som vittne-sekretess?