-
-
Svar på tråden Ålder på babyskydd
-
Min hade sin i 8 månader, sen ville hon sitta i vanlig stol. Hennes kusin hade sin i 6 mån stor kille.
-
Brukar vara märkt i plasten på de flesta. Fast Graco brukar ha en klisterlapp där det står DATE 090909.
-
Hittade lappen med datumet. Men dom har ju skrivit siffrorna i fel ordning... MMDDÅÅ Så det nya var tillverkat 130319. Där står det 031913. Det gamla var märkt 120804. Alltså tillverkar 041208. Sjukt att om inte ens visste det på BabyaffärenSisisisi skrev 2013-11-23 17:18:36 följande:Brukar vara märkt i plasten på de flesta. Fast Graco brukar ha en klisterlapp där det står DATE 090909.
-
Ser nu att hela trådstarten verkar ha försvunnit... Vad jag undrade var iaf var man hittade tillverkningsdatumet på Akta Gracos babyskydd. Försökte få hjälp på Barnens Land men där visste dom inte
-
Slinker in med en följdfråga - hur gammalt får ett babyskydd vara? Hittar ingen info om det.
-
Inte äldre än 5-7 år får ett babyskydd vara
-
Hoppar in här om någon kanske vet..? Hittar inget datum alls på våra Brio Primo... Vi köpte dom i våras från Barnens Hus (numera Barnens Land). Varken på klisterlappen på undersidan eller på sidan..?
-
Ett babyskydd får användas i 5 år från tillverkningsdatum. Efter det finns det inga garantier för att platsen håller som den ska vid en eventuell kollision! Alla babyskydd/bilstolar ska vara märkta med datum... På brio primo sitter dessa instansade på stolens undersida har jag för mig. Ser ut som en cirkel med pilar och siffror runt?
-
En förklaring jag fick av personal på barnens hus: Max rekommenderade ålder ca 5 år, beror på att ett babyskydd slits mer än en bilbarnstol. Slits mer för man tar i och ur den ur bilen mellan transporterna och det sliter på plasten förutom plastens egna åldrande. En bilbarnstol sitter ju fastmonterad långa perioder, oftast. ( bilbarnstol, Max ca 10 år) Så, det innebär att babyskydd som får sitta kvar mer i bilen, eller inte använts mycket, borde kunna användas längre än de fem åren, medan ett babyskydd som " vandrat runt" och använts kontinuerligt av flera barn, dvs när ett barn vuxit ur det, används det av nästa nyfödda, kanske inte ska bli mer än 4-5 år. Alltså, det är ingen absolut sanning.
-
Nu kanske jag blir påhoppad för detta, så jag säger det på en gång: det handlar inte om att tumma på säkerheten, men man ska vara medveten om att tillverkarna ju lever av att vi konsumerar nytt, nytt, nytt, så de vill ju inte att vi använder grejerna för länge. ..detta gäller nog främst bilbarnstolar. Om jag måste välja har jag hellre en 3-åring i en 12 -13 år gammal bakåtvänd bilbarnstol än en ny framåtvänd, för bakåtvänd är så mycket säkrare.
-
FruSen skrev 2013-11-23 20:05:50 följande:Hoppar in här om någon kanske vet..? Hittar inget datum alls på våra Brio Primo... Vi köpte dom i våras från Barnens Hus (numera Barnens Land). Varken på klisterlappen på undersidan eller på sidan..?
Brio har ringar tryckta i plasten. En med år och en med månad. -
Och jag som utbildad och erfaren brandman kan bara tycka det är idioti att inte följa säkerhetsråden att inte använda babyskydd/bakåtvänd bilstol efter utgångsdatum... Jag har alldeles för många erfarenheter av olyckor ute på våra vägar med skadade barn för att ens kunna tänka att man skulle tumma en millimeter på säkerheten. Utvecklingen gå framåt hela tiden, säkerheten blir bättre för varje år. De testar ju gammal plast för att se hur länge den håller för en kollision, där har man ju sett på babyskydden att efter fem år är den sprödare och håller inte för kraven.
-
Nu står det ju inte mellan två dåliga val utan mellan ett dåligt eller ett bra.Tre Töser skrev 2013-11-23 22:28:44 följande:Nu kanske jag blir påhoppad för detta, så jag säger det på en gång: det handlar inte om att tumma på säkerheten, men man ska vara medveten om att tillverkarna ju lever av att vi konsumerar nytt, nytt, nytt, så de vill ju inte att vi använder grejerna för länge. ..detta gäller nog främst bilbarnstolar. Om jag måste välja har jag hellre en 3-åring i en 12 -13 år gammal bakåtvänd bilbarnstol än en ny framåtvänd, för bakåtvänd är så mycket säkrare.