• elis82

Råd om bolån vlken bank ?? bäst ränta!

vi har köpt hus ska flyta antingen början av januari eller på slutet vi har inte bestämd oss än! 
    men nu funderar vi på vad ska vi göra med lån!?

vi har swedbank och dem hade erbjud oss 0,3 rabatt på räntan, och handelsbank 0,2 . men nu swedbank har ökat sin ränta! och nu dem är dyrast! 

men vet inte vilken bank ska vi fråga igen!! funderar på om vi får ett bra erbjudande nu, så att vi ta emot erbjudande och försäkra den vad tycker ni??

har ni några råd på hur ska vi göra??

det är inte kul att köpa hus när räntan är låg och sen plötsligt höjasSkrikandes

tack på för hand 

• Svar på tråden Råd om bolån vlken bank ?? bäst ränta!
  • Butterscotch

Oberoende av vilken bank ni väljer tycker jag att ni ska lägga undan pengar upp till kanske 5% så har ni en buffert när räntan går upp. Jag hade inte bundit upp mig till någon särskild bank innan jag ens har ett hus att ta lån på.

• jannej
    elis82 skrev 2013-11-23 11:41:45 följande:
    vi har köpt hus ska flyta antingen början av januari eller på slutet vi har inte bestämd oss än! 
    men nu funderar vi på vad ska vi göra med lån!?

vi har swedbank och dem hade erbjud oss 0,3 rabatt på räntan, och handelsbank 0,2 . men nu swedbank har ökat sin ränta! och nu dem är dyrast! 

men vet inte vilken bank ska vi fråga igen!! funderar på om vi får ett bra erbjudande nu, så att vi ta emot erbjudande och försäkra den vad tycker ni??

har ni några råd på hur ska vi göra??

det är inte kul att köpa hus när räntan är låg och sen plötsligt höjasSkrikandes

tack på för hand 
    Tror Swedbank redan tagit tillbaka den höjningen
  • elis82
    jannej skrev 2013-11-23 16:23:41 följande:
    Tror Swedbank redan tagit tillbaka den höjningen
    jaså det var bra.

jag tror att hos swedbank kommer vi att få bättre erbjudande eftersom dem vet exakt vilken ekonomi vi har och hur kommer vi att klara det. jag tror på handelsbanken var lite osäkert och försiktigt att erbjuda lite mer.  min man har inte fast jobb och jag jobbar inom bemanning, på swedbank var inte så noga om vi hade fast jobb eller inte . men ska kolla på andra banker också Nordea och länsförsäkring och Nordea eller SBAB.

• jannej
    Swedbank till reträtt: Sänker bolåneräntan Publicerad 2013-11-20 12:17:00 Swedbank till retränker bolåneräntan
      Foto: Fredrik Persson

Nyheter Förra veckan höjde Swedbank räntorna på kundernas bolån. Men kritiken lät inte vänta på sig. Och nu backar Swedbank - men skyller på att kunderna inte fattat

Swedbank retirerar från den räntehöjning på bolån som banken genomförde i slutet av förra veckan.

"Per i morgon sänker vi alla räntor med mellan 25 och 35 punkter. De 25 punkterna är hänförlig till den höjningen vi gjorde på grund av de förändrade riskvikterna och resten handlar om vanliga marknadsrörelser. Det senare ser lite olika ut beroende på löptid", säger Peter Borsos, kommunikationschef för Swedbanks svenska bankrörelse, till Nyhetsbyrån Direkt.

I torsdags i förra veckan förespråkade Finansinspektionen en höjning av bankernas riskvikter för bolån som en åtgärd mot de svenska hushållen höga skuldsättningen, varefter Swedbank som ensam aktör höjde sina boräntor med 25 punkter över hela linjen.

LÄS MER: "FI höjer riskviktsgolvet på bolån" 

"Med vår höjning låg vi för högt på en konkurrensutsatt marknad. De andra bankerna följde inte med. Vi tror fortfarande att denna prishöjning kommer att komma i marknaden, men tajmingen var vi ensamma om och då måste vi backa", säger Peter Borsos vidare.

Redan i måndags backade Swedbank ett halvt steg och flaggade då för högre rabatter mot kund. Tajmingen på höjningen var fel, medger Peter Borsos på onsdagen och han beskriver kundreaktionerna som negativa. Förlorade marknadsandelar hade legat i korten om banken hade stått fast vid höjningen.

"Vi har försökt förklara, men man har inte riktigt förstått oss och det tar vi till oss".

Swedbank backar på börsen på onsdagsförmiddagen och noterades vid 10.30-tiden 2,2 procent lägre än tisdagens stängningskur
  • frökenelisabeth

Ofta kan man förhandla sig till en lite bättre ränta om man har alla sina bankärenden samlade hos samma bank. Det kan löna sig att gå runt och fråga, kanske tjänar man på att byta bank helt och hållet?

På hemnet finns annars länkar till de flesta bankers bolånekalkyler. Ett tips om man vill undvika räntehöjningar är att binda räntan, även om det kostar lite. Man kan också välja att dela upp sitt lån så att man kanske har hälften bundet och hälften rörligt. Prata med banken om vilken risknivå som är bäst för er  

• elis82
    frökenelisabeth skrev 2013-11-23 17:55:16 följande:
    Ofta kan man förhandla sig till en lite bättre ränta om man har alla sina bankärenden samlade hos samma bank. Det kan löna sig att gå runt och fråga, kanske tjänar man på att byta bank helt och hållet?

På hemnet finns annars länkar till de flesta bankers bolånekalkyler. Ett tips om man vill undvika räntehöjningar är att binda räntan, även om det kostar lite. Man kan också välja att dela upp sitt lån så att man kanske har hälften bundet och hälften rörligt. Prata med banken om vilken risknivå som är bäst för er  
    ja vi tänkte flytta allt i fall om vi hittar ett annat baknk som erbjuder bättre.

kollade på hemmet  och det verkade att SBAB hade lägst ränta och ganska bra spar ränta med.  
  • Studentpappa

Det spelar ju ingen roll om Swedbank erbjuder 0,3 % rabatt och SEB 0,2 om de inte ligger på samma nivå från början. Ta lånet där ni får lägst ränta oavsett rabatt.

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.
  • jannej
    elis82 skrev 2013-11-23 21:02:14 följande:
    men det verkar att SBAB finns inte i min stad ?? 
    SBAB finns inte i någon stad, bara på internet
  • Tirem

Ni har köpt hus men har inte pratat lån med banken? Brukar det inte vara tvärtom, först prata lån och lånelöfte och sedan köpa hus?

• elis82
    Tirem skrev 2013-11-23 21:17:50 följande:
    Ni har köpt hus men har inte pratat lån med banken? Brukar det inte vara tvärtom, först prata lån och lånelöfte och sedan köpa hus?
    jo det har vi gjort 3 gånger. kanske du har inte läst allt!?
    jannej skrev 2013-11-23 21:16:04 följande:
    SBAB finns inte i någon stad, bara på internet
    jaha brukar det fungera bra??
  • jannej
    elis82 skrev 2013-11-23 21:27:51 följande:
    jo det har vi gjort 3 gånger. kanske du har inte läst allt!?
    jaha brukar det fungera bra??
    Längesen jag hade lån men när jag hade fungerade det problemfritt på SBAB
  • elis82
    jannej skrev 2013-11-23 21:31:52 följande:
    Längesen jag hade lån men när jag hade fungerade det problemfritt på SBAB
    aha funkar att man bara lånar till bostad från SBAB? alltså inte flytta hela kontot m.m.?
  • frökenelisabeth
    elis82 skrev 2013-11-23 21:37:05 följande:
    aha funkar att man bara lånar till bostad från SBAB? alltså inte flytta hela kontot m.m.?
    Jag lånade från SBAB när jag köpte min första lya. Funkade hur bra som helst, de hade bäst lånevillkor då, även i jämförelse med min egen bank (som sa rakt ut att de inte kunde konkurrera med SBAB). Jag hade alltså kvar alla andra bankaffärer hos min gamla bank och enbart lån hos SBAB. Efter ett par år flyttade jag över mina lån till min egen bank, då situationen hade ändrats och jag fick bättre ränta där. Så kan man ju också göra, om man inte har bundit lånen på lång tid vill säga. Alltså flytta lånen senare om man får bättre villkor nån annanstans. 
  • Evm

Vi gjorde så att vi ställde swedbank, som vi hade lån konton allt hos, mot Nordea och dom vi fick bäst räntor hos tog vi. Eftersom vi eg inte ville byta så behövde swedbank bara matcha räntorna vi fick hos Nordea (alltså matcha räntorna, inte rabatten eftersom swedbank ligger högre). Swedbank gjorde det så vi behöll swedbank, vi fick en rabatt på ca 0.05.

Förhandla även med hemförsäkringen, tar du försäkringen via banken får du också bättre räntor och antagligen nån rabatt på försäkringen också, bankerna har (alltid?) samarbete med ett försäkringsbolag.

• Klaratestbirds

Hej!

Vi söker personer som är intresserade av att veta mer om bolån och hur man ta reda på vilken bank som är bäst.

Jag jobbar på ett företag som heter Testbirds. Vi testar webbsidor och appar och just nu söker vi nya testare som är intresserad av bolån för att testa en webbsida.

Om ni är intresserade besök testbirds.com och registrera er som testare!
    Ni blir betalade för att delta i testet!

Tack!

Klara

• En glad tjej

Vi har Länsförsäkringar och är jättenöjda. De har bra räntor och på dem får vi 0,4 % i rabatt.

Svar på tråden Råd om bolån vlken bank ?? bäst ränta!