• ModestyB

Funktionshindrad på arbetsplatsen?

Jag undersöker attityder till funktionshindrade på arbetsplatsen. Jag blir oerhört tacksam om du vill ta dig ett par minuter och ärligt svara på mina enkätfrågor. Enkätsvaren kan komma att bli underlag för en uppsats jag skriver i ämnet funktionshindrade på arbetsplatsen.
    Bakgrunden är att insatserna ökat för att fler med funktionsnedsättning ska kunna anställas, ändå ökar inte antalet anställda med funktionsnedsättning.

Frågorna 1-4 ska besvaras med Ja eller Nej.

Frågorna 5-10 ska anges i skala 1-4.

1=Instämmer inte alls

2=Instämmer lite

3=Instämmer delvis

4=Instämmer helt

1. Kön (kvinna, man eller transperson)

2. Har du en anställning idag? (ja eller nej)

3. Är din arbetsplats anpassad på något sätt? (ja eller nej)

4. Har du behov av särskild anpassning? (ja eller nej)

5. Är det möjligt för en person med psykisk funktionsnedsättning arbeta på din arbetsplats? (svar 1-4)

6.Är det möjligt för en person med fysisk funktionsnedsättning att arbeta på din arbetsplats? (svar 1-4)

7. Är du öppen för att ha funktionshindrade kollegor? (svar 1-4)

8. Är du öppen för anpassning av din arbetsplats? (svar 1-4)

9.Anser du att en funktionshindrad ska kunna utföra samma arbetsuppgifter som dig för vara

anställningsbar? (svar 1-4)

10. Accepterar du att din arbetsyta blir mindre till förmån för arbetsplatsanpassning? (Svar 1-4)

Det går bra att kopiera texten och föra in egna svar, eller bara svara med frågans nr. och siffra eller ja/nej. Jag tar emot svar här i tråden och i min inbox. Det är välkommet med egna reflektioner kring frågrna.

• Svar på tråden Funktionshindrad på arbetsplatsen?
  • Aniiee

Jag klistrade in det här i din andra tråd, men klistrar in den här också för säkerhets skull. JAg såg inte den här tråden innan du skrev där om den här...

Jag har en liten tanke till... Dina frågor 5-10 som du vill att man ska instämma/inte instämma i. Du måste göra om de till påståenden.

Ex:

Är du öppen för att ha funktionshindrade kollegor? ----- Det är den öppen fråga, de enkla svaren är ja eller nej. Det finns inga grader mellan ja och nej. (Mitt svar här skulle bli: "Ja")

Skriver du om frågan till ett påstående så kan man gradera sin inställning.

Ex: 
    (Gradera din inställning till det här påståendet mellan 1 och 4 där 1 är "Instämmer helt" och 4 är "instämmer inte alls")

Jag är öppen för att ha funktionshindrade kollegor.  (Här skulle i alla fall mitt svar bli 1, det vill säga Instämmer helt)

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • ModestyB

Nu kan jag inte redigera trådstarten, tror du människor förstår utan att frågan är formulerad som ett påstående?

• Aniiee
    ModestyB skrev 2013-11-21 18:36:58 följande:
    Nu kan jag inte redigera trådstarten, tror du människor förstår utan att frågan är formulerad som ett påstående?
    Du kan uppdatera trådstarten annars. Det är lite dumt att man inte kan redigera....
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • ModestyB
    Hickupp skrev 2013-11-21 18:58:13 följande:
    Har du gått in på forumet:

www.funktionshinder.se/ och hört vad de har att säga. Lägg in dina frågor på forumet för arbete/studier.

Tack för tipset! Jag riktar mig till "den stora massan" när jag ställer mina frågor, inte specifikt människor som har nära relation till funktionsnedsättningar.
  • Hickupp

ModestyB skrev 2013-11-21 19:59:38 följande:
    Tack för tipset! Jag riktar mig till "den stora massan" när jag ställer mina frågor, inte specifikt människor som har nära relation till funktionsnedsättningar.

Du hade nog fått mer input på dina frågor om du hade ställt dem där. Till vilka riktar du dina frågor? Vad menar du med anpassning av arbetsplatsen? Vad ingår i psykiska funktionsnedsättningar?

Svar på tråden Funktionshindrad på arbetsplatsen?