Anonym (tom) skrev 2013-11-19 01:45:37 följande:
Jo jag har förstått att det kanske är någon form av försvarsmekanism som har kickat in, men det har gått så lång tid nu så det borde ju börja släppa, tycker jag. När min älskade hund dog tog det en vecka, sen grät jag i flera år. När min pojkvän tog livet av sig grät jag tills min kompis dog. Sen har det bara varit blankt. Det enda är väl frustrationen över hur andra människor prioriterar helt åt helvete och att jag inte vågar somna.
Tycker jag att min hund var mer värd än dem?
Jag tror att det kommer släppa först när du tillåter dig att inte överanalysera din reaktion och slutar att vara besviken över att du inte är tillräckligt ledsen för att gråta.
Nej, jag tror inte att du anser att din hund var mer värd än dem, men jag tror att det är en större chock att förlora två personer så mycket i ditt liv än det är att förlora ett husdjur och speciellt när det gäller din kompis död som kom helt oväntat vilket inte gör att du kanske inte på allvar fattat att hon inte kommer tillbaka än och att du därför känner dig mindre ledsen nu än i de andra fallen.
Anonym (tom) skrev 2013-11-19 01:46:26 följande:
Jag beklagar verkligen :(
Men jag VILL gråta! Det känns så respektlöst och elakt att inte vara ledsen!
På vilket sätt skulle det vara respektöst att inte vara ledsen? Det finns ju inte en människa som sörjer lika, och du visar lika mycket respekt mot de döda genom att bearbeta sorgen inom dig som om du skulle agera mer utåt genom gråt. Jag tror att när du förstår att din reaktion över deras död inte är fel så kommer du att känna en annan lättnad och kanske också kunna gråta när du inte kräver av kroppen att den ska reagera på ett visst sätt bara för att du anser att den borde göra det.