• Anonym (Undrande)

Hur går det till??

Jag ska söka ensam vårdnad för mina barn och ska träffa min advokat här i veckan. Jag har hittat en advokat som verkar bra och jag har fått reda på att min hemförsäkring via facket täcker största delen av kostnaderna. 

Det jag undrar över är barnens pappa, jag vet att han inte har råd med egen advokat, då han lever på försörjningsstöd och har ett sådant leverne som gör att jag nu väljer att söka ensam vårdnad. Kommer han tilldelas en advokat utan kostnad? Precis som i ett brottsmål där parter som inte har råd får gratis hjälp.

Jag tror att även han har en hemförsäkring, men jag tror inte det hjälper långt när man bara får försörjningsstöd...
    Antagligen får jag reda på det här av min advokat när jag träffar henne, men är lite nyfiken nu innan, någon som vet?

Någon som har några bra tips med? ;) 

• Svar på tråden Hur går det till??
  • Anonym (ja)

Varför är du fundersam om hans rätt till ombud? Självklart får även han ha en bra advokat om han vill det, även om han har försörjningsstöd.

Varför behöver du ensam vårdnad?

• Anonym (Undrande)
    Anonym (ja) skrev 2013-11-18 23:33:18 följande:
    Varför är du fundersam om hans rätt till ombud? Självklart får även han ha en bra advokat om han vill det, även om han har försörjningsstöd.

För att han inte dyker upp på tider när han ska ha barnen, för att han missbrukar droger och alkohol, för att han inte orkar skriva under papprena på att barnen flyttat (för folkbokföringens skull), varje gång han ska ha barnen så får jag betala för deras mat, trots att jag fyllt i papper som han lämnar in till försörjningsstöd ang vilka datum barnen är där, så han skall få extra pengar för deras uppehälle, bland annat... Skulle kunna skriva många många rader.

Ringde socialtjänsten för att fråga hur jag skulle bära mig åt med just folkbokföringen och anmälan till ny skola, när han inte vill skriva på... Inte för att han inte vill, bara roligare att supa :/

Han har alltså rätt till gratis advokat? Är det socialtjänsten som hjälper honom med den då? Jag förstår mycket väl att han kan anlita vilken advokat han vill, men jag vet  att han inte har råd själv...

Undrar för att jag vill veta hur det går till. 
  • Anonym (--)
    Anonym (Undrande) skrev 2013-11-19 00:05:56 följande:
    För att han inte dyker upp på tider när han ska ha barnen, för att han missbrukar droger och alkohol, för att han inte orkar skriva under papprena på att barnen flyttat (för folkbokföringens skull), varje gång han ska ha barnen så får jag betala för deras mat, trots att jag fyllt i papper som han lämnar in till försörjningsstöd ang vilka datum barnen är där, så han skall få extra pengar för deras uppehälle, bland annat... Skulle kunna skriva många många rader.

Ringde socialtjänsten för att fråga hur jag skulle bära mig åt med just folkbokföringen och anmälan till ny skola, när han inte vill skriva på... Inte för att han inte vill, bara roligare att supa :/

Han har alltså rätt till gratis advokat? Är det socialtjänsten som hjälper honom med den då? Jag förstår mycket väl att han kan anlita vilken advokat han vill, men jag vet  att han inte har råd själv...

Undrar för att jag vill veta hur det går till. 
    Han borde ha rätt till rättshjälp men det spelar ju ingen roll för din del. Du stämmer honom via din advokat och sen är det upp till honom att anlita advokat eller inte anlita advokat. Oavsett vilket så kommer ärendet upp i domstolen och ni får er dom. Man kan ju gissa att med hans övriga beteende så bryr han sig inte ens om att försöka skaffa en advokat vilket gör att du har betydligt större chans att vinna.
  • Anonym (Undrande)

Ja, jag undrade ju mest över mina chanser :) därav undrade jag över hur det går till med ombud för hans del.

• Anonym (Undrande)
    Anonym (ja) skrev 2013-11-18 23:33:18 följande:

Har man inte hemförsäkring, för då måste man betala minst 20% beroende på försäkringsbolag så måste man ändå gå in själv med minst 2 % fick jag veta av advokaten. Två % av 1500:- som de flesta advokater tar för familjerättsärenden, per timme, är ju inte så mycket, men drar det ut på tiden, och man bara har försörjningsstöd, så blir det lite iaf i slutänden, vilket kan va svårt att få ihop till om det mesta av försörjningsstödet går till alkohol, cigaretter och droger. Hans problem, inte mitt :D
Svar på tråden Hur går det till??