• Anonym (unik)

Hur besvarar man hotfulla och kränkande sms och mail

Om ni fått ett argt sms med orden

"När kommer barnen till mig nästa gång? Bara undrar eftersom det är du som dikterar villkoren nu. "

Hur hade ni svarat?

Behöver man svara när meningen är så nedlåtande och kränkande? Nu är detta i sammanhanget en väldigt "snäll" mening...

(Vi har en tvist om våra 3 barn  där jag flytt från psykisk misshandel, för att skydda mig o barnen, och för att jag ska kunna ge våra 2 av 3 rätt vård pga asperger diagnoser - barnen med diagnos är lika sin pappa fast det erkänner han inte. Han e normal och alla andra är idioter, särskilt jag)

Jag har nyss tagit beslut om att barnen inte skickas till sin pappa varannan vecka som HAN krävt för HAN har rätt till det....  pga deras symtom förvärras under den veckan de är där, och det gjorde honom rasande. Att barnen bara orkar med att byta miljö var tredje eller var fjärde vecka, skiter han i. Bara det blir rättvist för hans del...

Han hotar med mail, "om du inte uppför dig så måste jag bita ifrån och det blir ordentligt"
    eller "måste påminna dig om att det är du som fått stora psykosociala svårigheter" 
    (jag är jättesocial och älskar människor och jobbar med att få upp andra människors självförtroende - han har sett till att vi bosatt oss mitt ute i skogen, utan grannar och han satte upp övervakningskameror för att kunna ha koll på vem som kom in på vår gård, eller när jag gick hemifrån tex...)

Jag har förklarat tydligt med barnens mående och utveckling i fokus och det enda han fokuserar på är hur jäkla dåligt jag samarbetar, och allt fokus lägger han på att smutskasta mig istället för att förstå vad barnen behöver, vad de har rätt till. 

GAAH blir så trött.  

Nu kanske ingen av er fattar detta ändå, men har i alla fall fått skriva av mig lite -  

• Svar på tråden Hur besvarar man hotfulla och kränkande sms och mail
  • Anonym (Nn)
    Anonym (unik) skrev 2013-11-18 23:35:43 följande:
    Undrar om det finns fler troll i tråden...

Vet inte om du syftar på mig? Jag är verklig och jag fick 6 månaders fängelse för det brott du nu begått. Tänk dig för!

(omvandlat i samhällstjänst så jag behöver inte sitta en dag i fängelse, men straffet är detsamma) 
  • Anonym (unik)

Så bra. Trött på troll. Du formulerade dig lite ofint dock, (och jag är medveten om allvaret i min situation). Jag är i alla fall inte särskilt orolig för att bli anklagad för något sådant, då jag inte på något sätt hindrar barnen att träffa sin pappa och det har jag även varit tydlig med att tala om för honom, i skrift, på et ödmjukt sätt, utan hot eller anklagelser. Bara konkret fakta utifrån barnens bästa. . Det jag gör är att ta över den extra vården av våra funktionshindrade barn, eftersom pappan inte förstår att de ens har ett funktionshinder, trots att ena barnet har "svår grad" samt assistent på heltid i skolan, fullt med hjälpmedel...  u name it...

Det är ju baksidan med att barnen har ett osynligt handikapp...

De äldre barnen kan ju åka till honom precis när de vill, de kan också välja att bo hos honom, om de vill. De älskar sin pappa trots allt, och att åka dit tar dem 10 min. De hade kunnat ha en ganska fin kontakt, barn o pappa, om han bara hade försökt hålla kontakt med dem, men han har inte kommit på id+en att de faktiskt har en egen telefon, man kan både ringa och smsa barnen ifall de vill hänga med honom en eftermiddag eller kväll.

Jamen såklart att de får. Även ungen med svåra besvär skulle bli jättelycklig ifall han erbjöd sig att åka till badhuset ihop - till exempel, han har ju världens chans, men han väljer att få det till att allt är mitt fel. Precis så som hela vårt förhållande har gått ut på. Skillnaden nu är att jag inte längre går på det. Gör ni? . 

• Chianti
    Anonym (Nn) skrev 2013-11-18 23:41:04 följande:

Vet inte om du syftar på mig? Jag är verklig och jag fick 6 månaders fängelse för det brott du nu begått. Tänk dig för!

(omvandlat i samhällstjänst så jag behöver inte sitta en dag i fängelse, men straffet är detsamma) 
    Det fick du knappast nej.
    Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
  • Anonym (shit)
    Anonym (unik) skrev 2013-11-19 00:13:44 följande:
    Så bra. Trött på troll. Du formulerade dig lite ofint dock, (och jag är medveten om allvaret i min situation). Jag är i alla fall inte särskilt orolig för att bli anklagad för något sådant, då jag inte på något sätt hindrar barnen att träffa sin pappa och det har jag även varit tydlig med att tala om för honom, i skrift, på et ödmjukt sätt, utan hot eller anklagelser. Bara konkret fakta utifrån barnens bästa. . Det jag gör är att ta över den extra vården av våra funktionshindrade barn, eftersom pappan inte förstår att de ens har ett funktionshinder, trots att ena barnet har "svår grad" samt assistent på heltid i skolan, fullt med hjälpmedel...  u name it...

Det är ju baksidan med att barnen har ett osynligt handikapp...

De äldre barnen kan ju åka till honom precis när de vill, de kan också välja att bo hos honom, om de vill. De älskar sin pappa trots allt, och att åka dit tar dem 10 min. De hade kunnat ha en ganska fin kontakt, barn o pappa, om han bara hade försökt hålla kontakt med dem, men han har inte kommit på id+en att de faktiskt har en egen telefon, man kan både ringa och smsa barnen ifall de vill hänga med honom en eftermiddag eller kväll.

Jamen såklart att de får. Även ungen med svåra besvär skulle bli jättelycklig ifall han erbjöd sig att åka till badhuset ihop - till exempel, han har ju världens chans, men han väljer att få det till att allt är mitt fel. Precis så som hela vårt förhållande har gått ut på. Skillnaden nu är att jag inte längre går på det. Gör ni? . 

Han är alltså en usel förälder som du måste skydda barnen mot men gör han roliga saker så är han helt okej?
  • Anonym (Förstår)

Hej!

Läste inte alla dumma svar du fått :)

Känner igen precis vad du menar med att smset är kränkande, är i liknande situation. Jag har pratat med familjerätten och socialtjänsten och de sa till mig att oavsett om man har delad vårdnad på barnen så FÅR man inte skicka iväg barnen till den andra föräldern om man känner att den inte är kapabel till att ta hand om dom. Detta kan ju tolkas på flera sätt, i mitt fall så kan pappan vara berusad när han skall ha barnen - alltså han är inte kapabel, oavsett om det är hans helg så "får" inte jag skicka dit barnen, för barnens bästa. Du kan alltså vägra gå med på att han ska ha barnen, om de inte mår bra av det, tex för att det blir för ofta.

Det de också talade om för mig var att jag kan göra en orosanmälan om jag anser att barnen far illa hos pappan. Det kan du också göra, om du anser att barnen far illa, pga vilken anledning som helst tex att de är där för ofta.

Jag har nu kontaktat advokat, för det sa de också till mig att göra, att gå på samarbetssamtal tyckte dom va helt onödigt, för det jag berättade för dom skulle ge mig ensam vårdnad, sedan kunde vi ta ett samtal med hur vi skall göra med umgänget. (Nu är det säkert helt olika, våra situationer, och jag orkar inte gå in på, här, varför jag skall söka ensam vårdnad, och varför han inte är kapabel...)
    Genom min hemförsäkring kommer försäkringsbolaget betala 80% av mina advokatkostnader, även om det för mina barns bästa får kosta vad det kosta vill, så är ibland ekonomin begränsad, här pga studier, så det känns väldigt skönt att man kan få hjälp med detta!

Ring socialtjänsten, hör vad de säger. Ring även familjerätten. Du kan maila en advokat, bara för att höra lite hur de ser på saken.

Lycka till! 

• Anonym (unik)
    Anonym (Förstår) skrev 2013-11-19 10:57:59 följande:
    Hej!

Läste inte alla dumma svar du fått :)

Känner igen precis vad du menar med att smset är kränkande, är i liknande situation. Jag har pratat med familjerätten och socialtjänsten och de sa till mig att oavsett om man har delad vårdnad på barnen så FÅR man inte skicka iväg barnen till den andra föräldern om man känner att den inte är kapabel till att ta hand om dom. Detta kan ju tolkas på flera sätt, i mitt fall så kan pappan vara berusad när han skall ha barnen - alltså han är inte kapabel, oavsett om det är hans helg så "får" inte jag skicka dit barnen, för barnens bästa. Du kan alltså vägra gå med på att han ska ha barnen, om de inte mår bra av det, tex för att det blir för ofta.

Det de också talade om för mig var att jag kan göra en orosanmälan om jag anser att barnen far illa hos pappan. Det kan du också göra, om du anser att barnen far illa, pga vilken anledning som helst tex att de är där för ofta.

Jag har nu kontaktat advokat, för det sa de också till mig att göra, att gå på samarbetssamtal tyckte dom va helt onödigt, för det jag berättade för dom skulle ge mig ensam vårdnad, sedan kunde vi ta ett samtal med hur vi skall göra med umgänget. (Nu är det säkert helt olika, våra situationer, och jag orkar inte gå in på, här, varför jag skall söka ensam vårdnad, och varför han inte är kapabel...)
    Genom min hemförsäkring kommer försäkringsbolaget betala 80% av mina advokatkostnader, även om det för mina barns bästa får kosta vad det kosta vill, så är ibland ekonomin begränsad, här pga studier, så det känns väldigt skönt att man kan få hjälp med detta!

Ring socialtjänsten, hör vad de säger. Ring även familjerätten. Du kan maila en advokat, bara för att höra lite hur de ser på saken.

Lycka till! 
    Tack.

Tack för tips om hemförsäkringen, ska kolla vad min försäkring täcker.  Jag har fått tid bokat på familjerätt. Ska i alla fall ge pappan en (liten) chans till samarbete, eftersom han ju trots allt vaknat till liv och vill vara förälder (inser att det inte är lätt då han inte har varit det på 12 år) och våra barn VILL ha sin pappa. DET väger tyngst i frågan, även om jag helst hade sett honom fara dit pepparn...
     Jag tänker inte "antingen/eller" då situationen är väldigt mycket mer komplicerad och betydligt fler gråskalor än vad jag kan återge här.
    Nej - han har inte rätt att träffa sina barn, men barnen har rätt att träffa sin pappa. Tror aldrig de skulle förlåta mig om jag försökte göra något annorlunda, däremot är de mer nöjda och harmniska när de får bestämma hur mycket pappatid de orkar med, istället för att känna sig tvingade att orka med en hel vecka.
    Jag ska också ringa polisen och fråga vad de har för tips om hoten eskalerar och ta reda på hur jag isåfall gör en anmälan. Bra att veta innan.
    Annars så tackar jag för mig ett tag nu, ett ombud var ju faktiskt bra, ska bara hitta någon som orkar åta sig en sån uppgift .

• Anonym (mimmi)

Hej

Jag har varit i samma situation som du. fattar hur du har det.
    Du kan ta hjälp av bup eftersom din son har diagnos.
    jag byter gärna erfarenhet om du vill du får gärna inboa om du vill 

• Anonym (Sjuk lag)

Är inget troll, även fast jag nog ser ut så i håret idag...Kyss

Har inte heller läst varenda rad men jag läste tillräckligt för att reagera! 
    TS skrev "Polisanmäla är ju svårt, finns inga bevis..." - menar du att hotfulla mail om "om du inte uppför dig så måste jag bita ifrån och det blir ordentligt" inte är ett underliggande hot?
    Det menar jag att det är, med råge!

Om inte lagen ändrats så vill jag uppmärksamma dig på att om du får ensam vårdnad så får din galna karl automatiskt utökat umgänge, som kompensation för att han förlorar vårdnaden.
    Det betyder då i praktiken att han får juridisk rätt att träffa barnen mycket mer än idag!
    Hör med din jurist / advokat om hur det ligger till med den saken!

Spara alla mail och sms, spela in honom när ni träffas (det är lagligt tillåtet i Sverige), kräv att all kommunikation er emellan ska ske via brev eller telefon (där du spelar in samtalet) och tveka inte att polisanmäla honom vid fler hot.

• Anonym (shit)
    Anonym (Sjuk lag) skrev 2013-11-20 12:48:48 följande:
    Är inget troll, även fast jag nog ser ut så i håret idag...Kyss

Har inte heller läst varenda rad men jag läste tillräckligt för att reagera! 
    TS skrev "Polisanmäla är ju svårt, finns inga bevis..." - menar du att hotfulla mail om "om du inte uppför dig så måste jag bita ifrån och det blir ordentligt" inte är ett underliggande hot?
    Det menar jag att det är, med råge!

Om inte lagen ändrats så vill jag uppmärksamma dig på att om du får ensam vårdnad så får din galna karl automatiskt utökat umgänge, som kompensation för att han förlorar vårdnaden.
    Det betyder då i praktiken att han får juridisk rätt att träffa barnen mycket mer än idag!
    Hör med din jurist / advokat om hur det ligger till med den saken!

Spara alla mail och sms, spela in honom när ni träffas (det är lagligt tillåtet i Sverige), kräv att all kommunikation er emellan ska ske via brev eller telefon (där du spelar in samtalet) och tveka inte att polisanmäla honom vid fler hot.
    Är det bara jag som tolkar det som att han tänker stämma Ts? Det är inget hot.
  • LinneaAhtiii

Fel fel fel fel!

Först och främst, gå till polisen med det där. Anmäl honom. Så får han inte göra, ingen får göra sådär.

Han hotar, trakasserar och bara gör narr av dig. Herregud vad äcklig man, fy på sånt beteende.

Gå till polisen!

• Anonym (Psykots ex)
    LinneaAhtiii skrev 2013-11-20 13:10:11 följande:
    Fel fel fel fel!
    Först och främst, gå till polisen med det där. Anmäl honom. Så får han inte göra, ingen får göra sådär.
    Han hotar, trakasserar och bara gör narr av dig. Herregud vad äcklig man, fy på sånt beteende.
    Gå till polisen!
    Sorry, men det jag läst här är en mild västanfläkt i jämförelse med vad mitt ex utsatte mig och mina barn för. Barnen ille dessutom inte ha alls med honom att göra. Jag hade foton på skadorna han åsamkat dem, barnen berättade detaljerat. hans mail och sms bestod i kränkningar och hot och uttryck som "Du ska passa dig jävligt noga!"
    Polisen tog det på allvar tills det blev vårdnadstvist. Soc rekommenderade växelvis boende och tyckte att barnens näsblod och skräck inte var så farligt. Säkert hade vi provocerat honom. Mailen och smsen var väl ingenting heller, lite separationsgnabb bara.
  • Anonym (Kännt fenomen)
    Anonym (shit) skrev 2013-11-19 10:39:03 följande:
    Han är alltså en usel förälder som du måste skydda barnen mot men gör han roliga saker så är han helt okej?

Huvudet på spiken! Detta är ju så typiskt!

TS, hur kan dina iakttagelser väga tyngre än hans? Vad ser han och vilken är hans åsikt? ( nej jag vill inte ha svar på det av dig  eftersom det endast är från pappan det kan komma för att vara hans egen )  Du tar ju rätten i dina egna händer och bestämmer att det du tycker är det enda rätta, det är ju heltossigt! Han verkar dessutom vara van vid att göra som du säger, annars hade han aldrig frågat dig om när barnen kommer nästa gång. Han hade aldrig gått med på att du skulle bestämma allt. Men han gör det nog för barnens skull.. skulle han också bråka och försöka ta tillbaka sin rätt skulle det bli olidligt för era barn. Han går den rättsliga vägen, vilken i fall som dessa brukar vara de minst uppenbart konfliktfyllda för barnen.

Om det är så att den ena föräldern av ngn anledning inte är bra för sina barn  måste det ändå vara på sin plats att anmäla den olämplige föräldern till polis och socialtjänst. Detta för att han eller hon ska ha möjlighet att utredas istället för att fråntas hela sin rätt som förälder, på grund av den andra förälderns tycke och smak.

Man gör inte på det sätt som du gör mot barnen. De har en till likvärdig förälder, tills motsats bevisats! 

Svar på tråden Hur besvarar man hotfulla och kränkande sms och mail