• lovisaren

Fortfarande inte gravid efter 1,5 år...

Hej!

Jag postar detta inlägg mest på grund utav att jag inte har någon att vända mig till ang. detta. Jag och min man har försökt få barn sedan augusti 2012(inte AKTIVT försökt med ägglossningstest etc, men har vetat ungefär när ägglossningen varit). Inget plus, utan efter varje månads förhoppningar kommer mensen. Detta har börjat göra mig väldigt förtvivlad, då jag är 23 år och inte borde ha några problem att bli med barn.

Har påbörjat en utredning med min gynekolog och nu ska jag få träffa en endokrinolog(?) för att kolla om det är mina hormoner som spökar.

Är bara så ledsen. Har hela mitt liv varit rädd för att bli ofrivilligt barnlös, och då min man inte vill adoptera blir jag ännu mer panikslagen...

Hur ska jag ta mig igenom detta utan någon att prata med? 

• Svar på tråden Fortfarande inte gravid efter 1,5 år...
  • Jag är bara jag

Försök att inte ta ut allt elände i förskott! Glad Elände som mest troligt aldrig inträffar. Du är ung och har stor fördel av det för att hinna få barn. Dessutom är extremt få sterila,d.v.s kan inte alls bli gravida eller bära ett barn. Utöver det är 1,5 år fortfarande inte jättelänge,långt ifrån så länge att man kan säga att det är omöjligt t.o.m på egen hand. Men visst är det tufft,man tycker ju att "alla" blir gravida på studs,men så ser ju inte verkligheten ut faktiskt. 15% av alla har problem med att få barn.

Ta nu ett steg i taget under utredningen! Sen får ni se vad den visar. Det är ovanligt att träffa endokrinolog,men du kanske tatt några prover hittills som visade nåt knas och det är därför? Annars brukar läkare som gör utredningen tolka proverna och ge hjälp utifrån vad de visar.

Adoption behöver ni inte tänka på än,finns flera steg före det.

Lycka till!

• lovisaren
    Jag är bara jag skrev 2013-11-17 16:01:18 följande:
    Försök att inte ta ut allt elände i förskott! Glad Elände som mest troligt aldrig inträffar. Du är ung och har stor fördel av det för att hinna få barn. Dessutom är extremt få sterila,d.v.s kan inte alls bli gravida eller bära ett barn. Utöver det är 1,5 år fortfarande inte jättelänge,långt ifrån så länge att man kan säga att det är omöjligt t.o.m på egen hand. Men visst är det tufft,man tycker ju att "alla" blir gravida på studs,men så ser ju inte verkligheten ut faktiskt. 15% av alla har problem med att få barn.

Ta nu ett steg i taget under utredningen! Sen får ni se vad den visar. Det är ovanligt att träffa endokrinolog,men du kanske tatt några prover hittills som visade nåt knas och det är därför? Annars brukar läkare som gör utredningen tolka proverna och ge hjälp utifrån vad de visar.

Adoption behöver ni inte tänka på än,finns flera steg före det.

Lycka till!
    Visst är det så! Tack för uppmuntran. Är inte det lättaste att vara realistisk i detta läge dock. Sen skulle vi inte påbörja någon provrörsbefruktning just nu om det skulle krävas, då skulle vi nog vänta några år. Jag är inte "i behov" att bli gravid just nu, men i och med att jag inte ätit p-piller på massa år känns det märkligt att det inte blivit av naturlig väg än(även innan jag träffade min man).

Men ja, precis som du säger! Vi får se var utredningen leder först och främst! 
Svar på tråden Fortfarande inte gravid efter 1,5 år...