• Anonym (TheFarsa)

Övervakare på umgänge?

Hejsan på er!

Jag har haft oturen att skaffa barn med en satmara. Men jag tar ändå mitt fulla ansvar och tar ansvar över det jag varit med och skapat genom att betala underhåll, komma på de fåtal umgängen jag får komma på - och att jag alltid velat komma ännu mer, nästan varje dag om det är så. Jag skulle kunna krypa naken i snöstorm bara jag får träffa mitt barn.

Hur som helst är jag i en vårdnad och umgängestvist med mamman som pågått länge nu. Mina ord står hela tiden mot hennes. Jag säger att det går bra och hon säger att det går dåligt. Jag krossar hennes argument hela tiden. Det går väldigt långsamt framåt, men för ett barn är det alldeles för lång tid. 6-7 år innan första övernattningen kommer.. nej så ska det inte vara.

Just nu är ämnet att barnets mamma tycker att barnet är otrygg med mig då jag träffar barnet lite enligt henne - det håller jag med om. Men jag anser inte att barnet är otryggt. Hon anser även att jag inte kan ta hand om barnet när det kommer till att leka, ge barnet mat och söva ner barnet inför natten. Hela min släkt har träffat mitt barn flera gånger om och ingen håller med om att barnet verkar orolig och otrygg med mig. Inte heller att jag inte kan ta hand om ett barn, men de håller med om att jag verkade osäker i början (det var länge sedan nu då detta hållt på ett tag nu), men att de ändå skulle kunna tänka sig att låta mig vara barnvakt åt deras barn och ändå känna sig trygga att deras barn är i säkra händer. Men släkt och vänner brukar inte vara särskilt bra vittnen i vårdnadstvister.

Ord står mot ord alltså. Känns som sitta i en bil och gasa full gas framåt medan någon drar bilen baklänges. En centimeter framåt och en centimeter bakåt. Nu är jag less på detta! Min advokat är på Bahamas ungefär två veckor till och går inte att få tag i, och kan således inte bolla ideér med honom. Därför vänder jag mig till er så har jag lite förslag att leverera till honom när han väl kommit tillbaka =)

Jag har alltid haft ett stadigt umgängesschema där jag träffat barnet hemma hos mamman. Varje Måndag och Fredag mellan klockan 9:30 och 12:30. Jag vill utöka detta till en tredje dag, dvs Onsdagar samma tid. Gärna mer, men får ju givetvis respektera mammans privatliv. Och det är just det det alltid faller på - att mamman inte vill att jag ska vara i hennes hem mer än vad jag är just nu. Det faller även på att hon arbetar och är på jobbet, då är barnet antingen på dagis eller med mammans yngre syster. Mamman kräver även att hon ska vara närvarande på samtliga umgängen då hon inte litar på att jag kan ta hand om barnet. Jag har gett förslag på att jag ska hämta barnet på dagis t.ex. vid något enstaka tillfälle så det blir halvdag för barnet, sedan åker jag hem till mamman och är där tills hon kommer hem från jobbet, plus någon timme till. Mamman säger inte nej till detta, hon säger ja, men att hon inte vill att jag ska vara i hennes hem när hon är borta.

Med andra ord faller mina förslag alltid på att det är hennes hem och att jag inte har något där att göra när hon är borta. Det faller även på att hon anser att jag inte kan ta hand om barnet och att umgänget ska övervakas.

Nu funderar jag på detta: Familjerätten kan väl stå för en umgängeslokal om jag inte minns fel va? och det borde väl också gå att ordna så att någon från socialtjänsten kan övervaka umgänget? Låt oss säga att jag skulle ordna detta, och att jag skulle ordna fram fyra sånna här tillfällen per vecka om tre timmar/tillfälle under en månads tid. Samt att övervakaren från familjerätten hela tiden funnits som vittne att jag skött allt lika bra som jag alltid gjort. Då borde ju mammans lögner och själviska beteende ryckas bort direkt? då borde jag ju få ett kvitto direkt att barnet är jätte tryggt med mig, jag känner till dess behov och jag kan ta hand om barnet?

Och sen är hela detta onödiga spektakel över?

• Svar på tråden Övervakare på umgänge?
  • SupersurasunkSara
    Anonym (TheFarsa) skrev 2013-11-15 15:02:46 följande:
    19 månader
    Ok,kanske kan ni gå till en lekpark, ett lekland eller liknande så ni kommer iväg från mamman ett tag iaf.
  • SupersurasunkSara

Läste nu att mamman bor illa till för såna aktiviteter. Jag tycker nog du ska be om enskilt samtal med familjerätten så att du får komma till tals. För stämmer det som du skriver så är det mammanskontrollbehov som får styra barnets umgänge och det är helt fel.

• Anonym (Z)

Sorry ts men jag tycker du bara kommer med undanflykter till att inte se barnet och sen lägger över det på mamman och boendet. Vad är det för advokat du har?

• Anonym (TheFarsa)
    SupersurasunkSara skrev 2013-11-15 15:58:17 följande:
    Läste nu att mamman bor illa till för såna aktiviteter. Jag tycker nog du ska be om enskilt samtal med familjerätten så att du får komma till tals. För stämmer det som du skriver så är det mammanskontrollbehov som får styra barnets umgänge och det är helt fel.
    Jag tycker att familjerätten på hennes ort är mer på Mammans sida än mig. Iofs har min advokat varnat mig för att socialsekreterare på landsbygd och små orter (under 15.000 invånare) är lite som dom är, en blandning av att de är oerfaren då de har färre fall än vad en socialsekreterare i en medelstor stad som enbart håller på med sånt här.
  • SupersurasunkSara
    Anonym (TheFarsa) skrev 2013-11-16 03:44:24 följande:
    Jag tycker att familjerätten på hennes ort är mer på Mammans sida än mig. Iofs har min advokat varnat mig för att socialsekreterare på landsbygd och små orter (under 15.000 invånare) är lite som dom är, en blandning av att de är oerfaren då de har färre fall än vad en socialsekreterare i en medelstor stad som enbart håller på med sånt här.
    Många är fortfarande mer på mammans sida ja, min mans besök på familjerätten med sitt ena barns mamma har dock, vad det verkar varit bra, de har sagt ifrån när mamman lagt för mycket fokus på min mans förmåga och engagemang.
    Men om du får ett enskilt samtal kan du få fram din sida av saken istället för att bara bemöta det mamman säger. Sitt dock inte och anklaga mamman, utan säg att så här tror jag det kan fungera bra och så här skulle jag vilja ha det.
    Avståndet ÄR dock ett problem så jag undrar om det finns möjlighet att du flyttar iaf lite närmare? För jag antar att du menar 42mil och inte 42 km sm du skrivit? Drygt 4 mil är en droppe i havet annars...

Min mans son somnar ibland på vägen hem till oss, särskilt om hämtningen blir lite senare än vanligt vilket gör att umgänget är i princip förstört då han bara är trött och gnällig större delen av tiden. Jag har själv varit i sitsen att få tillbaka trötta och griniga barn, som tom fått feber av trötthet ibland, efter umgänge med deras pappa. Det är verkligen skitjobbigt så där kan jag förstå mamman.

Jag förstår också att mamman inte vill ha dig hos sig i tid och otid, hon har ju också rätt till umgänge (så att säga) med sitt barn utan att ha dig där hela tiden. Dock har ni båda gjort det här valet så det är upp till er att det fungerar. Personligen hade jag blivit galen av att tre dagar i veckan behövt ha en person hemma hos mig som jag inte gillade, jag vet också hur beskyddande jag var mot mina små och är fortfarande. Dock får man ju sätta sig över det och stå ut, samt försöka lita på den man ändå har barn ihop med. Men som sagt, kan faktiskt förstå mamman helt och fullt i detta.

• Anonym (Z)
    Anonym (TheFarsa) skrev 2013-11-16 03:44:24 följande:

Så är det när de talar med dig ja, sen när de talar med henne så är de mer på din sida helt naturligt då de ska kolla er och se hur ni R samarbetar och vem som kör med pajkastning istället för att prata om det viktigaste dvs ungen och det som är bäst för ungen
  • Anonym (TheFarsa)
    SupersurasunkSara skrev 2013-11-16 09:28:43 följande:
    Många är fortfarande mer på mammans sida ja, min mans besök på familjerätten med sitt ena barns mamma har dock, vad det verkar varit bra, de har sagt ifrån när mamman lagt för mycket fokus på min mans förmåga och engagemang.
    Men om du får ett enskilt samtal kan du få fram din sida av saken istället för att bara bemöta det mamman säger. Sitt dock inte och anklaga mamman, utan säg att så här tror jag det kan fungera bra och så här skulle jag vilja ha det.
    Avståndet ÄR dock ett problem så jag undrar om det finns möjlighet att du flyttar iaf lite närmare? För jag antar att du menar 42mil och inte 42 km sm du skrivit? Drygt 4 mil är en droppe i havet annars...

Min mans son somnar ibland på vägen hem till oss, särskilt om hämtningen blir lite senare än vanligt vilket gör att umgänget är i princip förstört då han bara är trött och gnällig större delen av tiden. Jag har själv varit i sitsen att få tillbaka trötta och griniga barn, som tom fått feber av trötthet ibland, efter umgänge med deras pappa. Det är verkligen skitjobbigt så där kan jag förstå mamman.

Jag förstår också att mamman inte vill ha dig hos sig i tid och otid, hon har ju också rätt till umgänge (så att säga) med sitt barn utan att ha dig där hela tiden. Dock har ni båda gjort det här valet så det är upp till er att det fungerar. Personligen hade jag blivit galen av att tre dagar i veckan behövt ha en person hemma hos mig som jag inte gillade, jag vet också hur beskyddande jag var mot mina små och är fortfarande. Dock får man ju sätta sig över det och stå ut, samt försöka lita på den man ändå har barn ihop med. Men som sagt, kan faktiskt förstå mamman helt och fullt i detta.

När jag besöker familjerätten där jag är skriven så är de mer proffsig. Jag upplever att de inte är på varken min eller mammans sida när vi växlar några ord. De är väldigt neutrala!

Ja det är 42 km enkel. Så om jag ska hämta barnet på morgonen och lämna tillbaka på eftermiddagen så rubbas barnets sovrytm enligt henne och därför går det inte. Det funkar om jag hämtar barnet strax före det egentligen skulle ligga och sova i sin vagn ena dagen, för bilresan är lika lång som barnets tupplur i vagnen brukar vara. Och sen sover barnet till nästa dag hos mig i mitt hem, för att sedan köras tillbaka samma tid som barnet ska ha sin tupplur i vagnen. Problemet är att mamman verkar ha så svår ångest att släppa ifrån sig barnet till mig att hon kommit på att jag är totalt oförmögen att ha barnet.

Det är upp till oss båda att detta ska funka. Jag är flexibel och kan hälsa på barnet hur mycket som helst. Skulle barnet få börja sova någon enstaka natt hos mig kan jag till och med åka dit varenda dag under 2-3 veckor för att barnet verkligen ska kunna känna sig trygg med mig (barnet är redan trygg med mig men mamman påstår motsatsen). Min vilja är obegränsad. Min lust är obegränsad. Min vilja att barnet ska ha en superkontakt både med sin mamma och pappa är obegränsad. Det är bara mamman som sätter käppar i hjulen för detta. Det verkar inte ens som hon arbetar mot att jag en vacker dag ska få ha henne på övernattning. Nästan hela min släkt har träffat mitt barn hemma hos mamman och alla upplever att hon verkar motarbeta mig. De har märkt små tendenser till det när de varit där med mig.
  • SupersurasunkSara
    Anonym (TheFarsa) skrev 2013-11-16 14:13:44 följande:
    När jag besöker familjerätten där jag är skriven så är de mer proffsig. Jag upplever att de inte är på varken min eller mammans sida när vi växlar några ord. De är väldigt neutrala!

Ja det är 42 km enkel. Så om jag ska hämta barnet på morgonen och lämna tillbaka på eftermiddagen så rubbas barnets sovrytm enligt henne och därför går det inte. Det funkar om jag hämtar barnet strax före det egentligen skulle ligga och sova i sin vagn ena dagen, för bilresan är lika lång som barnets tupplur i vagnen brukar vara. Och sen sover barnet till nästa dag hos mig i mitt hem, för att sedan köras tillbaka samma tid som barnet ska ha sin tupplur i vagnen. Problemet är att mamman verkar ha så svår ångest att släppa ifrån sig barnet till mig att hon kommit på att jag är totalt oförmögen att ha barnet.

Det är upp till oss båda att detta ska funka. Jag är flexibel och kan hälsa på barnet hur mycket som helst. Skulle barnet få börja sova någon enstaka natt hos mig kan jag till och med åka dit varenda dag under 2-3 veckor för att barnet verkligen ska kunna känna sig trygg med mig (barnet är redan trygg med mig men mamman påstår motsatsen). Min vilja är obegränsad. Min lust är obegränsad. Min vilja att barnet ska ha en superkontakt både med sin mamma och pappa är obegränsad. Det är bara mamman som sätter käppar i hjulen för detta. Det verkar inte ens som hon arbetar mot att jag en vacker dag ska få ha henne på övernattning. Nästan hela min släkt har träffat mitt barn hemma hos mamman och alla upplever att hon verkar motarbeta mig. De har märkt små tendenser till det när de varit där med mig.
    Ok, ja en övernattning utan att barnet varit med dig en hel dag hemma hos dig är inget jag skulle tro blir bra. Men att ta hem barnet till dig under dagen bör inte vara några problem. Och när du gjort det under ett antal veckor kan barnet sova hos dig tror jag, bara allt tas i barnets takt så blir det bra. Dockmåste du ju få familjerätten med på saken.
  • Anonym (TheFarsa)
    SupersurasunkSara skrev 2013-11-16 15:32:11 följande:
    Ok, ja en övernattning utan att barnet varit med dig en hel dag hemma hos dig är inget jag skulle tro blir bra. Men att ta hem barnet till dig under dagen bör inte vara några problem. Och när du gjort det under ett antal veckor kan barnet sova hos dig tror jag, bara allt tas i barnets takt så blir det bra. Dockmåste du ju få familjerätten med på saken.
    Hur ser du på det här med att rubba ett barns rutiner? Är det okej vid enstaka tillfällen pga anledning som barnet ändå kommer tjäna på i framtiden?

Tänkte på det här med avståndet mellan barnet och mitt hem, och tillbaka till mammans hem. Det är 16 mil tur & retur. Halvdagsumgänge fungerar då mamman i så fall skjutsar in barnet till mitt hem då dit resan på morgonen och förstör speciellt mycket, medan hemresan vid lunchtid ändå är en tid då barnet brukar sova i hennes vagn. Problemet blir heldagsumgänget. Resan till mig går bra, sedan sover hon lunch en timme eller två. Men sen när hon ska hem igen blir det problem eftersom barnet kommer somna i bilen och sova i två timmar. Hon kommer troligtvis inte somna den vanliga tiden på kvällen.

Vad tycker du om detta? ska man följa barnets bästa i detta fall betyder det att hon aldrig kommer åka till mig närmsta 2-3 åren. Är det okej för dig att rubba en rutin som kan ta någon dag att jobba tillbaka om det som i detta fall leder till en stabil, trygg och god kontakt med sin pappa?
  • pegga

Jag har varit i en situation som är otroligt lik din, och det löste sig till slut.

PM:a mig gärna så kanske jag kan ge dig några idéer som kan leda framåt.

• Anonym (hjälp)

Någon som vet någon bra advokat i Uppsala området?

• SupersurasunkSara
    Anonym (TheFarsa) skrev 2013-11-18 10:07:31 följande:
    Hur ser du på det här med att rubba ett barns rutiner? Är det okej vid enstaka tillfällen pga anledning som barnet ändå kommer tjäna på i framtiden?

Tänkte på det här med avståndet mellan barnet och mitt hem, och tillbaka till mammans hem. Det är 16 mil tur & retur. Halvdagsumgänge fungerar då mamman i så fall skjutsar in barnet till mitt hem då dit resan på morgonen och förstör speciellt mycket, medan hemresan vid lunchtid ändå är en tid då barnet brukar sova i hennes vagn. Problemet blir heldagsumgänget. Resan till mig går bra, sedan sover hon lunch en timme eller två. Men sen när hon ska hem igen blir det problem eftersom barnet kommer somna i bilen och sova i två timmar. Hon kommer troligtvis inte somna den vanliga tiden på kvällen.

Vad tycker du om detta? ska man följa barnets bästa i detta fall betyder det att hon aldrig kommer åka till mig närmsta 2-3 åren. Är det okej för dig att rubba en rutin som kan ta någon dag att jobba tillbaka om det som i detta fall leder till en stabil, trygg och god kontakt med sin pappa?
    Svårt att svara opartiskt på... Jag har varit den där biomamman som fått jobba tillbaka rutinen för barnen, som fått ta vab för att barnen varit för trötta så de fått feber. Jag kan tänka mig att jag hade blivit vansinnig om jag behövt ha en man rännandes hos mig för jämnan så som man måste om man skaffat barn med en man inte bor med. Jag tror att jag helt enkelt hade flyttat så att umgänge inte kunnat ske

Har funderat på det och anser att halvdagsumgänge nog är bättre i det långa loppet, kankse varannan dag om det är möjligt, då går det ganska snabbt att få till en övernattning hos dig och då blir det genast lättare.
Svar på tråden Övervakare på umgänge?