Övervakare på umgänge?
Hejsan på er!
Jag har haft oturen att skaffa barn med en satmara. Men jag tar ändå mitt fulla ansvar och tar ansvar över det jag varit med och skapat genom att betala underhåll, komma på de fåtal umgängen jag får komma på - och att jag alltid velat komma ännu mer, nästan varje dag om det är så. Jag skulle kunna krypa naken i snöstorm bara jag får träffa mitt barn.
Hur som helst är jag i en vårdnad och umgängestvist med mamman som pågått länge nu. Mina ord står hela tiden mot hennes. Jag säger att det går bra och hon säger att det går dåligt. Jag krossar hennes argument hela tiden. Det går väldigt långsamt framåt, men för ett barn är det alldeles för lång tid. 6-7 år innan första övernattningen kommer.. nej så ska det inte vara.
Just nu är ämnet att barnets mamma tycker att barnet är otrygg med mig då jag träffar barnet lite enligt henne - det håller jag med om. Men jag anser inte att barnet är otryggt. Hon anser även att jag inte kan ta hand om barnet när det kommer till att leka, ge barnet mat och söva ner barnet inför natten. Hela min släkt har träffat mitt barn flera gånger om och ingen håller med om att barnet verkar orolig och otrygg med mig. Inte heller att jag inte kan ta hand om ett barn, men de håller med om att jag verkade osäker i början (det var länge sedan nu då detta hållt på ett tag nu), men att de ändå skulle kunna tänka sig att låta mig vara barnvakt åt deras barn och ändå känna sig trygga att deras barn är i säkra händer. Men släkt och vänner brukar inte vara särskilt bra vittnen i vårdnadstvister.
Ord står mot ord alltså. Känns som sitta i en bil och gasa full gas framåt medan någon drar bilen baklänges. En centimeter framåt och en centimeter bakåt. Nu är jag less på detta! Min advokat är på Bahamas ungefär två veckor till och går inte att få tag i, och kan således inte bolla ideér med honom. Därför vänder jag mig till er så har jag lite förslag att leverera till honom när han väl kommit tillbaka =)
Jag har alltid haft ett stadigt umgängesschema där jag träffat barnet hemma hos mamman. Varje Måndag och Fredag mellan klockan 9:30 och 12:30. Jag vill utöka detta till en tredje dag, dvs Onsdagar samma tid. Gärna mer, men får ju givetvis respektera mammans privatliv. Och det är just det det alltid faller på - att mamman inte vill att jag ska vara i hennes hem mer än vad jag är just nu. Det faller även på att hon arbetar och är på jobbet, då är barnet antingen på dagis eller med mammans yngre syster. Mamman kräver även att hon ska vara närvarande på samtliga umgängen då hon inte litar på att jag kan ta hand om barnet. Jag har gett förslag på att jag ska hämta barnet på dagis t.ex. vid något enstaka tillfälle så det blir halvdag för barnet, sedan åker jag hem till mamman och är där tills hon kommer hem från jobbet, plus någon timme till. Mamman säger inte nej till detta, hon säger ja, men att hon inte vill att jag ska vara i hennes hem när hon är borta.
Med andra ord faller mina förslag alltid på att det är hennes hem och att jag inte har något där att göra när hon är borta. Det faller även på att hon anser att jag inte kan ta hand om barnet och att umgänget ska övervakas.
Nu funderar jag på detta: Familjerätten kan väl stå för en umgängeslokal om jag inte minns fel va? och det borde väl också gå att ordna så att någon från socialtjänsten kan övervaka umgänget? Låt oss säga att jag skulle ordna detta, och att jag skulle ordna fram fyra sånna här tillfällen per vecka om tre timmar/tillfälle under en månads tid. Samt att övervakaren från familjerätten hela tiden funnits som vittne att jag skött allt lika bra som jag alltid gjort. Då borde ju mammans lögner och själviska beteende ryckas bort direkt? då borde jag ju få ett kvitto direkt att barnet är jätte tryggt med mig, jag känner till dess behov och jag kan ta hand om barnet?
Och sen är hela detta onödiga spektakel över?