• Anonym (Timgsrätt)

Vad kan man ta upp i vårdnadstvist

Nu har det blivit dags för oss att komma till tingsrätten. Mitt ex vill ha varannan vecka. Av olika orsaker tycker jag att det är olämpligt, men inser att i tingsrätten kommer det säkert att bli så i alla fall. 

Så det jag funderar nu på är vilka andra saker jag kan se till att få reglerade när vi ändå är där. Sommar och Jul-ledigheter antar jag är självklart.
    Går det att styra upp information vid överlämning? (Vårt barn har en kronisk sjukdom som jag gärna vill veta status på eftersom medicineringen beror på det.)  
    Går det att styra upp regler kring gemensamma utlägg? Tex simskola, ytterkläder, mediciner?
    Går det att göra upp något om fp-dagar. Mitt ex har en massa dagar kvar som han hellre låter brinna inne än ge till mig. Går det att styra upp något så att om han inte kan ta ut dem så måste han föra över dem till mig så att de kan komma vårt barn till godo? 

Vad går och vad går inte att göra upp om i tingsrätten? 

• Svar på tråden Vad kan man ta upp i vårdnadstvist
  • Anonym (Olik)

Allt mellan himmel och jord som kan underlätta/hjälpa er relation för barnets skull kan och bör tas upp.

När jag och barnens pappa låg i tvist så tog han upp kristihimmelfärd ,Valborg ,midsommar osv ungefär ALLA röda dagar som finns på ett år...

Det jag tyckte var viktigt var tider att hämta och lämna barnen och pga avståndet mellan oss så skrevs även telefonkontakt 1-2ggr/vecka med i schemat.

Jag försökte dock se till att det skulle bli MER umgänge och han var nöjd med en gång i månaden vilket han oxå fick och även då pga avståndet (25mil).

• Ramborg

Jag har sett domar som involverar mycket små detaljer. Ett sätt att överlämna information om man har svårt att tala med varann är att låta en anteckningsbok följa barnet vid överlämningarna. Där ska man skriva allt som händer som den andre kan behöva veta.

42.
  • ZsaZsa

Det mesta går att styra upp om det behövs. Fp-dagarna är jag mer tveksam till, men försöka duger. Ta upp detta med ditt juridiska ombud som dels kan bedöma vad som är vettigt att ta upp och se till att alla yrkanden kommer in på rätt sätt.

• SupersurasunkSara

Varannan vecka beror väl på åldern på barnet? Under 3 brukar det inte rekomenderas om det inte finns mycket god samarbetsförmåga hos föräldrarna samt att båda funnits med helt och fullt som föräldrar innan skilsmässan. Mindre barn kan man ha byten var tredje dag istället.

Tex Mamma: måndag till onsdag morgon, pappa onsdag em till fredag morgon, mamma fredag morgon till söndag em eller måndag morgon. Hämtning/lämning sker alltså via fsk/fritids/skola. Därav att man ev byter på söndagen om man muntligt vill ta all info. Nästa vedka byter man så pappa har måndag till onsdag morgon osv.  

Det jag tycker är bra om det finns är vem som hämtar/lämnar, var man ska hämta/lämna, vilken tid det ska hämtas/lämnas, hur god tid innan det ska meddelas/frågas om ev ändringar (som tex fråga om det går bra att lämna hos en släkting någon gång istället)  
    Hur födelsedagar, jul, nyår, alla lov osv ska fördelas. Hur man ska göra på sommaren, fortsätta strikt vv eller ska man ha två v i stöten eller en hel månad?

En kontaktbok kan i mågna fall vara bättre än att prata just vid hämtning/läming, alt att man mailar/sms:ar/ringer på tex torsdagen eller fredagen (om byte sker på fredagar) och lämnar info på hur barnet mår.   

• Anonym (Timgsrätt)

Tack för alla kommentarer!

Barnet är 6 år gammalt och vi bor i samma stad, så jag tror att vv är oundvikligt. 

Jag försöker kolla innan jag går till advokaten för att ha lite känsla för vad som är rimligt eller inte att ta upp med henne.

• SupersurasunkSara

Gör ett par olika förslag och ta med skriftligt. Det underlättar. Dels kan du tänka igenom i lugn och ro, dels kan hon läsa själv vad du skrivit, sparar tid

• pegga

Se det så här, att allt som är reglerat har ni något att falla tillbaka på om ni inte är överens, men är ni överens så kan ni självfallet frångå det och komma överens om något annat.

Däremot vill jag ge dig en annan tanke som kan vara värd för dig att grunna på:

Om du nu i princip är OK med växelvis boende, så varför inte försöka hitta fram till en lösning, åtminstone på så många detaljer som ni kan, redan innan förhandling?

De viktigaste skälen till det är att du då inte riskerar att domstolen beslutar om någon detalj som du tycker blir helt uppåt väggarna, och att beslut som båda parter själv har kommit överens om brukar följas bättre än beslut som beslutas av domstolen (även om de flesta föräldrar följer även såna beslut)

Skulle ni lyckas komma överens om allt så kan ni antingen återkalla stämningarna (båda måste göra det) eller låta domstolen helt enkelt besluta om det ni kommit överens om.

Om ett sånt alternativ är det bästa för dig/er avgör du själv, men du bör känna till att det finns.

• Anonym (Timgsrätt)

Alltså jag tycker inte att varannan vecka är en bra lösning. Jag tror inte att det är det bästa för barnet. Men jag är så realistisk att jag vet att jag har oddsen emot mig i tingsrätten.

Men han har fortfarande inte lämnat in någon stämning så jag ska försöka prata med honom igen. Se om vi kan komma fram till något.

• Anonym (tveksam)

Domstolen bedömer det som handlar om vårdnad, boende och umgänge (eller de delar som är tvistiga). Domstolen fokuserar på det som är verkställbart och bryr sig inte om vab-ansvar, vem som ansvarar för luciafirande på förskolan osv. Det är däremot sådant man kan komma överens om i förhandlingen och få inskrivet i beslutet som domstolen tar .....

Svar på tråden Vad kan man ta upp i vårdnadstvist