• Narbonne

Börja med napp eller inte? Snuttig bebis

Jag har en pojk som blir 2veckor nu imorgon(15/11) och det är så att han är jätte snuttig ibland. Han kan tex ha ätit bra i ca 20-30 min totalt och sedan en timme senare vaknar han och är ledsen och suger på händer och även sambon, testar att lägga honom till bröstet för att se om han är hungrig, han äter då bara knappt 5 min och sedan ska han bara snutta hela tiden och släpper då inte bröstet självmant. Sedan kan han sova ca 3 timmar, vakna igen och vara ledsen, lägger honom vid bröstet och nu äter han då kanske 20-30 min för att sedan somna och släpper bröstet självmant. Sedan kan han vakna en timme senare och som sagt tidigare bara vilja snutta, inte äta. Har börjat fundera lite på att börja använda napp på honom för att lugna snuttbehovet då jag tycker det är jobbigt rent psykiskt att hålla på såhär trots att det är super mysigt. Men vad tycker ni? Jag helammar och amningen funkar riktigt bra och gjort ända ifrån början.

• Svar på tråden Börja med napp eller inte? Snuttig bebis
  • Flickan och kråkan

Det är ju en smaksak. Vi har inte haft napp till något av våra tre barn. Känns onödigt helt enkelt. Ammar gärna och fritt. Nyfödingar är ju vanligtvis jättesnuttiga. Är en rätt kort period i det stora hela så vi välljer att inte ha napp. Det beror som sagt helt på vad DU vill .

• Fräkenfröken

Min dotter fick ha napp, det fungerade jättebra och vi slutade med nappen successivt kring året så inte bettet påverkades :)

• Natulcien

Om du tycker att det är jobbigt så kan du ju prova med napp.
    Vi använde aldrig napp. Jag var inställd på att amma hela tiden de första veckorna, så jag upplevde det inte som så jobbigt. Och det lugnade ju ner sig efter någon månad.

• keron
    Flickan och kråkan skrev 2013-11-14 13:38:59 följande:
    Det är ju en smaksak. Vi har inte haft napp till något av våra tre barn. Känns onödigt helt enkelt. Ammar gärna och fritt. Nyfödingar är ju vanligtvis jättesnuttiga. Är en rätt kort period i det stora hela så vi välljer att inte ha napp. Det beror som sagt helt på vad DU vill .
    Vi har gjort samma val och av samma anledningar
  • Sisisisi

Jag skulle inte ge napp. Känns helt onödigt, bättre att amma när barnet visar att den vill. I ditt fall låter det inte ens som att barnet ligger vid bröstet särskilt mycket. Mina barn ville snutta/äta väldigt ofta tills de var två månader, då blev de mer regelbundna och ammade varannan timme bara.

Keep your child rear facing for as long as possible!

• Caladhiel

Vi gav napp åt vår son då han var bara tre dagar gammal. Det var verkligen inte planerat, men då vi kom hem från bb så var han ledsen och jag försökte amma honom. Han tog några tag och var nöjd, tills mjölken rann till, då släppte han taget och blev jätteledsen! Ju mer jag försökte amma honom desto ledsnare blev han, så jag testade att ge nappen åt honom. Han blev genast nöjd och och det gick inte att få loss nappen, han sög fast den stenhårt :) Som tur var så funkade amningen från början så vi fick aldrig några problem med att han vägrade bröstet sen... Vi tog sedan bort nappen dagtid då han var 14-15 månader i samband med att han började sova endast en gång per dag, och några veckor senare tog vi även bort den nattetid utan större problem... :)

• Emmalita

Om han vill ha bröstet så tycker jag att ni ska ge honom det. Han behöver massor med näring och ofta när han är så liten. Bröstmjölken är lättsmält och magsäcken liten.  

Vårt första barn ville inte ha napp, men däremot bröstet konstant första månaderna (jag försökte med napp för att jag hade ont av sår på bröstvårtorna). Andra barnet är inte nöjt vid bröstet, men älskar napp ibland. Jag tror att hon kanske får i sig lite för mycket och för snabbt vid bröstet. Fast det är svårt att veta. Läste i alla fall dessa intressanta tankar om napp: http://detkänsligabarnet.se/2013/ge-sin-bebis-napp/ 

Jag vet inte riktigt hur vi ska göra, hoppas på att hon blir mer kompis med bröstet så småningom.

• MajaK

Jag gav napp till vår lilla tjej på inrådan från bvc när hon var runt 2 veckor. Jag satt o ammade så gott som dygnet runt o fick inte sova om jag inte satt o sov med pattarna framme o henne på amningskudden i knät. Allt snuttande bidrog till stora sår o fruktansvärt smärtsam amning men när hon fick nappen o kunde sköta det "onödiga" snuttandet på den så blev både hon o jag gladare eftersom att vi båda sov bättre i våra sängar =)
    Kan oxå meddela att jag helammade henne tills hon var 8 månader o då hade hon 6 stora vassa tänder som hon gärna använde på sin stackars mamma ;)
    Det finns inga ska o måste, man får anpassa sig efter sitt barn o göra det som känns bäst =) 

Svar på tråden Börja med napp eller inte? Snuttig bebis