• Emmearo

Kattpiss å maskintvätt :((

Har två st bondkatter ca 5 månader gammal. Syskon och av vardera kön. Under senaste månaden har hankatten kissat i våra sängar. Jag gör inte annat än tvättar efter honom.. Då madrassskydd, lakan, påslakan å täcke.. Som ni förstår e det extremt frustrerande. Vi har nu haft sovrumsdörrar stängda. Men så fort den öppnas eller råkas glömmas att stängas så e de blött i sängen när vi ska lägga oss. Annars tycker jag att katterna mår bra.. Kelar, busar, sover, äter och gå på lådan.. MEN varför å hur ska jag få han att sluta? Så här kan det inte fortsätta.. Jag går under!!!!!

• Svar på tråden Kattpiss å maskintvätt :((
  • Pondus

Är han kastrerad?
    Om inte så borde ni göra det omgående eftersom han markerar.
    Dessutom borde en veterinär kolla så att han inte har urinsten. Visst att han är lite MEN det kan förekomma i sällsynta fall på unga djur. Urinstenen kan göra att han kissar på andra ställen än i lådan

• Emmearo

Nej han är inte karterad..

Pondus skrev 2013-11-13 20:28:30 följande:
    Är han kastrerad? Om inte så borde ni göra deående eftersom han markerar. Dessutom borde en veterinär kolla så att han inte har urinsten. Visst att han är lite MEN det kan förekomma i sällsynta fall på unga djur. Urinstenen kan göra att han kissar på andra ställen än i lådan

Pondus skrev 2013-11-13 20:28:30 följande:
    Är han kastrerad? Om inte så borde ni göra det omgående eftersom han markerar. Dessutom borde en veterinär kolla så att han inte har urinsten. Visst att han är lite MEN det kan förekomma i sällsynta fall på unga djur. Urinstenen kan göra att han kissar på andra ställen än i lådan

Nej han är inte kastrerad.. Tänkte vänta till han är 6 månade för tror gränsen går där vad de gäller att man ska få kastrera..
  • Emmearo

Har en låda till två katter. Everclean använder vi.

Mindyy skrev 2013-11-13 20:35:57 följande:
    Vilken typ av låda och sand används?

• Pondus

Ta kontakt med veterinären och förklara hur ni har det.
    Det är inte normalt att katter gör som er hanne och ni bör kolla upp det medicinskt!

• lena j89

Gå till veterinären och kastrera! Vi fick kastrera våran vid fem mpnader för att han kissa inne. Det blev bättre. Vad tvättar du med? Även om du inte tycker det luktar kiss längre känner katte av det och går tillbaka.. testa tvätta med ättika, det gillar dom inte och döljer det katten känner! Lycka till!

• JAG är BÄST

*Man räknar krasst 1st låda till varje katt. Så börja med att köpa en till.......

*Köp "fy" spray OMG spraya där han markerat,,(det heter något annat men kommer inte på namnet på sprayen,, den är SUPER!!! 

*Byt kattsand (kan vara en ide att behålla den sanden ni nu har i ena lådan och en ny i andra lådan för att se vilken dom föredrar).

*Kasterar så fort du kan. Gräns är numer borttagen.

*Har ni lock på lådan? Prova med att ta bort den. Vissa katter känner sig instängda och föredrar en öppen låda.

Se sedan till att du kör tvättmaskinen med ättika så du får bort pisslukten, för den sitter kvar i trumman tyvärr och sätter sig sedan i kläderna. Inget roligt kan jag säga. Vi åkte på att köpa en ny tvättmaskin till slut.

• JAG är BÄST
    JAG är BÄST skrev 2013-11-13 21:01:37 följande:
    *Man räknar krasst 1st låda till varje katt. Så börja med att köpa en till.......

*Köp "fy" spray OMG spraya där han markerat,,(det heter något annat men kommer inte på namnet på sprayen,, den är SUPER!!! 

*Byt kattsand (kan vara en ide att behålla den sanden ni nu har i ena lådan och en ny i andra lådan för att se vilken dom föredrar).

*Kasterar så fort du kan. Gräns är numer borttagen.

*Har ni lock på lådan? Prova med att ta bort den. Vissa katter känner sig instängda och föredrar en öppen låda.

Se sedan till att du kör tvättmaskinen med ättika så du får bort pisslukten, för den sitter kvar i trumman tyvärr och sätter sig sedan i kläderna. Inget roligt kan jag säga. Vi åkte på att köpa en ny tvättmaskin till slut.

Samt köpa ny bäddmadrass, sängkläder,,,å en drös med nya kläder till oss själv. Dyrt tyvärr.
  • nemo1

Katter kan bli könsmogna från fyra månaders ålder så boka tid för båda samtidigt. Med tvättmedlet får du använda ättika eller ytdesinfektion vid tvätt annars känner katten kisslukten ändå. Bort med duntäcke om ni har det då det triggar kissandet. Hormonerna sitter kvar flera veckor så stäng dörren till sovrummet tills vidare.
    Ett kanonmedel du kan beställa på nätet är scent stop helt otroligt bra medel som tar bort lukten, det hjälper inte att tvätta vanligt bara för katter har ett extremt luktsinne. 

• lena j89

Jag fick också tips av veterinären att skaffa ett lugnande "katthormon" typ.. feeliway tror jag de heter. Finns på apoteket! Det gör katterna lugnare och harmoniska. Vill minnas att det är samma hormon som utlöses när do stryker kinden mot något.

• Severus
    Emmearo skrev 2013-11-13 20:34:25 följande:
    Nej han är inte karterad.. Nej han är inte kastrerad.. Tänkte vänta till han är 6 månade för tror gränsen går där vad de gäller att man ska få kastrera..

Går utmärkt att göra det tidigare än så

Bulade av min 5-mån hane när han började använda golvet.
    Piece of cake to get rid of a piece of shit...
Svar på tråden Kattpiss å maskintvätt :((