• Anonym (Sofi)

Förlossning/värkar/rädsla att ngt går fel

En liten undran: Jag håller på att förbereda mig inför min första riktiga förlossning. För snart ett år sedan gjorde jag ett avbrytande i v 18, pojken var sjuk. Då fick jag ju en liten liten försmak på det där med värkarbete osv. Nu funderar jag lite på.... I v18, han var ju inte så stor, hur mycket ungefär måste livmoderna öppna sig för att ett 18 veckors barn ska kunna passera? Jag tänker att det skulle kunna ge mig en liten vink om hur mycket "mera jobb" det är för ett fullgånget barn. En annan undran: Av min historik har jag blivit rädd för allt möjligt. Under hela denna graviditeten så är jag återkommande rädd för olika saker. Att det ska gå fel och att jag förlorar även detta barnet. Min stora rädsla just nu är att han dör vid förlossningen eller i plötslig spädbarnsdöd. Jag vet att det inte är jättevanligt. Men rädslan är inte logist. Den sitter i känslorna istället. Hur vanligt är det egentligen? Att något går fel och barn dör vid förlossningen eller efteråt? Tips på hur jag ska tänka?

• Svar på tråden Förlossning/värkar/rädsla att ngt går fel
  • Anonym (Sofi)

Och som vanligt så skriver mobilen utan radbyten.... Så irriterande det är! Hoppas det är läsbart i allafall..

• Jenny Barnmorska

Hej!

Din reaktion med att vara rädd för en massa olika grejer är helt naturlig efter ett missfall. Ibland kan det vara bra att träffa en kurator att prata igenom det med innan förlossningen. Att något händer är extremt ovanligt då man ha superbra koll på dig och bebisen under förlossningen.    

Jag kan inte svara exakt på hur mycket livmodertappen öppnar sig under ett avbrytande efter som jag aldrig känner på en patient i den situationen, men 3-5 cm skulle jag tro. Det går aldrig att jämföra ett avbrytande med en förlossning i fullgången tid så ta det som det kommer.

Tänk på att det är större chans att allt går bra än att något går dåligt.

Med vänlig hälsning Jenny          

• Anonym (Sofi)

Tack för hjälpen. 

Jag ska fundera en runda till på det där med kurator. Börjar med att prata igenom förlossningen med min barnmorska.

Så bra att ni är här och svarar på frågor! Tack, det betyder mycket.

Svar på tråden Förlossning/värkar/rädsla att ngt går fel