Förlossning/värkar/rädsla att ngt går fel
En liten undran: Jag håller på att förbereda mig inför min första riktiga förlossning. För snart ett år sedan gjorde jag ett avbrytande i v 18, pojken var sjuk. Då fick jag ju en liten liten försmak på det där med värkarbete osv. Nu funderar jag lite på.... I v18, han var ju inte så stor, hur mycket ungefär måste livmoderna öppna sig för att ett 18 veckors barn ska kunna passera? Jag tänker att det skulle kunna ge mig en liten vink om hur mycket "mera jobb" det är för ett fullgånget barn. En annan undran: Av min historik har jag blivit rädd för allt möjligt. Under hela denna graviditeten så är jag återkommande rädd för olika saker. Att det ska gå fel och att jag förlorar även detta barnet. Min stora rädsla just nu är att han dör vid förlossningen eller i plötslig spädbarnsdöd. Jag vet att det inte är jättevanligt. Men rädslan är inte logist. Den sitter i känslorna istället. Hur vanligt är det egentligen? Att något går fel och barn dör vid förlossningen eller efteråt? Tips på hur jag ska tänka?