• Rocket Mania

Hur ser förskoleklassens verksamhet/tider ut hos er?

Genom en annan tråd framkommer det att verksamheten och framför allt verksamhetens tider skiljer sig åt väldigt mycket mellan olika skolor/kommuner.

Hur ser förskoleklassen dvs 6-årsverksamheten ut hos er?
    Mellan vilka tider är det "skola"?
    Har du ditt barn på fritids före och/eller efter? Varför/varför inte? 
    Vad tycker du om tider och upplägg hos er? Saknar du något?

Ett par exempel:

Hos oss är förskoleklassen mellan 9-13, innan och efter är det fritids. Alla har rätt till fritids, även föräldralediga och arbetslösa.

Barnen går i samma lokaler som fritids och klassen består av ungefär 25 barn, en förskolelärare samt 2 fritidspedagoger.

-
    Hos en kompis till mig går barnen antingen 8-11 eller 11.15-14.15. Föräldralediga och arbetslösa har ingen rätt till fritids och mat ingår ej till de som inte går på fritids. 

Upplägget med antal barn + pedagoger ser ungefär likadant ut som hos oss. 

Personligen föredrar jag ju det upplägg som vi har. Det min kompis har känns bara som något kommunen satt ihop för att spara pengar, inte för att barnen ska ha det bra.

• Svar på tråden Hur ser förskoleklassens verksamhet/tider ut hos er?
  • Fräkenfröken

Fritids öppnar 06.00 och stänger 17.30 alla vardagar.

Skoltid: 8.15-13.00

Lunch: 10.30-11.00

Raster: 11.00-11.30/12.00

13.00-13.40

Mellis: 12.00-12.20

13.40-14.00

Mellan 14.00-16.15 har alla fsk-klasser aktiviteter tillsammans vilket främjar barnen socialt. Där kan även barn få ett mellanmål.

Tre klasser om 15-22 barn, i varje klass finns 2 pegagoger/grundskollärare + 1-2 fritidspedagoger.

Föräldralediga har ingen fritids eller som mest halvtid om särskilda behov finns och arbetslösa utan arbetsmarknadspolitiskt program är också berättigad maximalt halvtid.

En tjej med UGA (ungdomsgaranti) har t.ex. rätt till fritids under hela dagen, eftersom hennes program omfattar 40 h/v.

• Alexi

Jag tycker det är skrämmande vilka olikheter det är och hur liten hänsyn tas till barn till föräldralediga och atberslösa som kommer utanför gruppen på det viset! Snacka om att få en dålig start på sin skoltid. Hur svårt är det att få dispens för detta utifrån barnets behov?

• Rocket Mania
    Alexi skrev 2013-11-15 08:16:02 följande:
    Jag tycker det är skrämmande vilka olikheter det är och hur liten hänsyn tas till barn till föräldralediga och atberslösa som kommer utanför gruppen på det viset! Snacka om att få en dålig start på sin skoltid. Hur svårt är det att få dispens för detta utifrån barnets behov?
    Exakt så känner jag. TRE timmar? Ska det vara någon slags skolverksamhet där då?

Andra barn får ju försprång redan där, de går 5 timmar medan vissa då bara går 3 
  • MalinEddie

Vår dotter går i förskoleklass 8.20-13.20, måndag till fredag. 25 timmar i veckan alltså. Innan och efter är det är det fritids för de barn vars föräldrar arbetar eller studerar. Föräldralediga och arbetslösa har ej rätt till fritids.
    Barnen är indelade i 2 grupper, 11 barn i varje grupp och 2 lärare i varje grupp. Varje grupp har ett eget klassrum och fritids lokaler (för dem som valt detta fritids, finns ett till längre bort) ligger i anslutning till klassrummen. Det är två eller tre pedagoger på fritids.

Avskyr CIO-metoder.
  • skogsvitter

Hos oss är verksamheten mellan 8.20-13.10 alla dagar, sedan är det rast till 13.30 då fritids börjar. Just vår dotter brukar oftast äta frukost där med fritids, och sedan hämtar vi 13.30, så hon är bara mycket kort stund med fritids. Enstaka gånger blir det längre, vid behov.

Tycker också att det är väldigt skrämmande med så stora skillnader, jag skulle aldrig nöja mig med bara 3 timmar per dag och ingen rätt till mer vare sig fritids eller skoltid! Då skulle jag strida för bättre rättigheter inom just den kommunen/skolan!

• cosinus

Här är det skola mellan 8:20 och 13:20 varje dag. Fritids före och efter i samma grupp som under skoltiden.

Det finns speciella öppnings och stängningsavdelningar så har barnen behov av att hämtas efter 16:30 så får de byta till en annan avdelning.

Alla är välkomna att ha fritids och våra har gått ungefär 8-15. Med äldsta så var jag föräldraledig men hon ville vara där den tiden. Nu i trean däremot är hon less och går hem varje dag själv 2 km från skolan för att få komma hem och ha lugn och ro.

• MammaPethra
    Alexi skrev 2013-11-15 08:16:02 följande:

Precis så känner vi också och att det sedan kan variera så mycket från kommun till kommun i landet, vissa går ju upp till 5 timmar utöver fritids och som vi, bara 3 ½ timme. Lektionstiden borde vara lika lång oavsett vart man bor i landet. Jag är föräldraledig nu och sedan tar min man över i vår men vi skall prata med skolan och se om vår dotter kan få gå på fritids 3 dagar i veckan efter skolan, det känns inte alls bra att hon hamnar utanför och det säger ju även hennes fröken också.
  • Alexi

Mammapethra: annars anmäler ni er på en kurs på högskolan på distans, det räcker med på 50 procent så får ni rätt till fritids.

• strojes
    MammaPethra skrev 2013-11-18 14:13:23 följande:

Precis så känner vi också och att det sedan kan variera så mycket från kommun till kommun i landet, vissa går ju upp till 5 timmar utöver fritids och som vi, bara 3 ½ timme. Lektionstiden borde vara lika lång oavsett vart man bor i landet. Jag är föräldraledig nu och sedan tar min man över i vår men vi skall prata med skolan och se om vår dotter kan få gå på fritids 3 dagar i veckan efter skolan, det känns inte alls bra att hon hamnar utanför och det säger ju även hennes fröken också.
    Det minsta antalet timmar det får vara är 15 timmar i veckan när det gäller förskoleklass. Det handlar om förberedande verksamhet inför skolan. De skolor som har fler timmar har valt att lägga så men om skolan bara följer läroplanen så får ju barnen lära sig det de ska i alla fall.

Om hennes fröken anser att er dotter behöver mer tid för att inte hamna utanför så är det absolut något ni ska försöka jobba för. Ta hjälp av hennes fröken och rektorn på skolan och be de skriva ihop något intyg/underlag för er dotters behov som ni kan ha vid kontakt med kommunen. 
  • ump

8-12 mån-fre (fast vår son är ledig på fredagar). Inget fritids alls då vi ej har behov av det.

Svar på tråden Hur ser förskoleklassens verksamhet/tider ut hos er?