• Memlan86

Jag behöver råd gällande pottträning

Jag har en son som snart fyller 3 år. Han använder fortfarande blöja. Jag har läst att barnen visar själva när dom är redo för att börja med pottträning. Ex genom att dom är intresserade av vart bajset kommer ifrån osv. Därför har jag hittills inte brytt mig så mycket om att tjata. Men nu börjar det kännas som det är dags att sluta med blöja. Men min son vägrar sitta på pottan. Vi har haft pottan sen han var jätte liten så han är van vid den som "möbel" iaf. Jag har erbjudit honom att sitta på toaletten istället, köpt en sån där ring men nej. Vi har köpt böcker om att sluta med blöja och en sån där med klistermärken i (han älskar klistermärken). Nu i några dagar har han gått med på att vara utan blöjan en liten stund. Men även att jag frågar honom om han är kissnödig säger han nej, men kissar sedan på golvet sekunden efter. Någon som har tips på vad vi ska göra?

• Svar på tråden Jag behöver råd gällande pottträning
  • Mellanmjölkens land

Min gissning är att han inte vet hur det känns när han är kissnödig så du kanske får rutinpotta honom ett litet tag istället. På morgonen, före/efter lunch och på kvällen kan vara en bra början. Vi brukar muta dottern med att hon får se 1 avsnitt (15 min) med sin favoritserie om hon protesterar alltför livligt mot toabesök. Ge belöning för att han sitter där och inte för att han kissar eftersom han antagligen inte har nån aning om hur man gör för att "kissa på beställning". När han börjar komma på hur man gör kan belöningarna börja utgå från att det faktiskt kommer nått i pottan.

Hoppas det går bra och förhoppningsvis är det nån mer som har några bra förslag!

Svar på tråden Jag behöver råd gällande pottträning