min lille kisse sjuk ?
hej alla kloka katt människor
tänkte kolla om någon har någon tanke vad som är fel på min kattkille ?
han har haft problem med magen tidgare (ca 4 år sedan) och blev tillsagd att gå på i/d ett tag, detta gjorde han och den blev bra, han skulle fortsätta
problemet blev att min andra katt, en dam blev väldigt rund och det var ohållbart så vi bytte foder till ett sm passade dem båda
detta har de gått på sedan dess och ingen har varit sjuk utan friska som nötkärnor (förutom damen som vi kämpar med hennes vikt med en dietist)
i söndags tyckte ja Sesam (kattkillen) började se hängig ut, svårt och förklara men han verkade inte glad o lycklig utan mer ledsen
Tänkte jag avvaktar och gav ha lite av i/d maten (han får detta emellanåt då han tycker om det) men han ville inte ha så jag lät den stå framme
igår kväll märkte jag att hans päls såg fet ut (?) alltså som när vi inte har tvättat håret, det var fett och kändes fett
så jag tänkte jag ändå skulle ringa veterinären idag, men under natten så har han spytt och haft diarre (inga stora mängder) tänkte dte kanske har med maten och göra och skulle se om han drack vatten
han har en vattenfontän men det är svårt att se om han dricker ur den så jag ställde fram en skål med vatten han älskar at provsmaka vatten om den är i skålar, glas eller kranen sätts på annars) men han nosa och gick förbi
kollade om han ville ha lite mat men nej...
direkt efter detta gick han på lådan, jag smög in direkt efter för att se hur det var, självklart diarre, jag klappade honom då gick han ifrån mig för att spy, då spydde han upp halvsmält mat (mycket!!) och det innehåll två små vita klumpar (galla??)
sedan gick han runt i lägenheten innan han satte sig i soffan bredvid mig
jag ringde självklart veterinären som undrade om han var uttorkad, det vet jag inte sa ja mer än hans päls är fet och han är hängig.... han lyfter ju på svansen när man pratar med han, han spinner när man har han i famnen och gosar, spinner... hon sa att fet päls oftast är ett tecken på sjukdom/katten inte mår bra men hon tyckte jag kunde avvakta om ja ville bara jag hade koll så han inte blev uttorkad men jag känner sjävklart att han ska kollas upp så klockan 4 fick jag en tid
men är det någon som har en aning vad han det kan vara för fel ? vet att det är att fiska efter en nål här då det kan vara precis vad som helst men jag blir så orolig...
först tänkte jag att det kunde vara maten men då borde han väl sluta spy efter den kommit upp inte fortsatt?
det var ingen hårboll för inget hår i spyan alls...
han är född 06