• Tezz01

    bärsjal eller sele till 1-åring

    Hej skulle behöva lite hjälp av er som har erfarenhet.
    Vi ska åka till Thailand i februari och då är vår lillkille strax över 1 år.
    Vi kommer att ha med vår bugaboo bee+ på resan men vill också ha något att bära honom i på flygplatsen och i planet. Vad rekommenderar ni?
    Han är en lång och tung kille. Nu som 9 månaders väger han ca. 13 kg och är 80 cm lång så lite mer än det kommer han ju vara i februari.
    Tack för hjälpen

  • Svar på tråden bärsjal eller sele till 1-åring
  • Flickan och kråkan

    Till ett så stort barn skulle jag rekommendera en toddlersele - tula, oh snap, wompat. Jag sjalar mycket, men är inte du och han sjalvan så behöver ni öva lite. Inte jättelätt att få upp ett yrväder till 1-åring på ryggen om man inte är sjalvan (han och du) . Eller en mei tai.

  • Tezz01
    Flickan och kråkan skrev 2013-11-11 16:55:52 följande:

    Till ett så stort barn skulle jag rekommendera en toddlersele - tula, oh snap, wompat. Jag sjalar mycket, men är inte du och han sjalvan så behöver ni öva lite. Inte jättelätt att få upp ett yrväder till 1-åring på ryggen om man inte är sjalvan (han och du) smile1.gif . Eller en mei tai.


    Tack för tipset
  • Tezz01
    The Fugly skrev 2013-11-11 17:51:23 följande:

    En Ergo funkar jättebra som bärdon på både flygplats och i flygplan!


    Tack för tipset, har varit och spanat på en ergo nu, är nog för feg för att använda sjal
  • Gsson

    Jag har en ergo till min snart 2-åring. Han väger 16 kg och jag bär honom med lätthet på ryggen

  • Tezz01
    Gsson skrev 2013-11-11 20:10:52 följande:

    Jag har en ergo till min snart 2-åring. Han väger 16 kg och jag bär honom med lätthet på ryggen smile1.gif


    Är det lätt att få upp honom där själv?
  • Flickan och kråkan
    Tezz01 skrev 2013-11-11 20:40:06 följande:
    Är det lätt att få upp honom där själv?
    Med lite vana och ett samarbetsvilligt barn så svingar du upp på ryggen. Är man lite osäker och har en vimsig 1-åring som kan kasta sig åt något håll så snurrar man runt höften. Inte svårt . Att snurra runt höften är megasäkert.


    ">



    ">


     
    Eller så gör man så här:

    ">

     
  • Kraftverk

    Jag bytte från sjal till sele, Beco Butterfly, när lillkillen var drygt året, mycket för att det är lättare och snabbare att slänga upp honom i sele än i sjal, upplevde jag. I den åldern ville han plötsligt upp och lika plötsligt ner. :)

    På flygplatser är sele alldeles utmärkt till en ettåring, så det skulle jag satsa på!

  • T chan

    Jag har en Pognae (www.pognae.se/) och är supernöjd. Selen är både nättare och billigare (kostar ca 1000 kr inkl frakt) än Ergon och har dessutom inbyggd "vädringslucka" med meshnät i ryggpanelen (särskilt bra om du ska till solen och värmen =) .  Ergonomisk sele för rygg-, mag- eller höftläge. Jag bär lätt min 9-månaders bebis flera timmar utan att axlarna tar stryk.

  • thanisa

    Jag själv har i stort sett bara använt sjal då det var mer krångel med selar och tar ofta längre tid att få till. Men sjalen kräver ett tag att lära sig för att få det optimalt. Jag skulle rekomendera sele till er. Det är varmt dit ni ska och med en sjal blir det ofta en del lager och det kan bli varmt och svettigt.

    Hur vill du bära? Rygg eller mage? Rygg klarar man mycket på även om de första passen kan ge lite träningsvärk. Att fördela vikten bra på ryggen då kan man med lätthet bära mycket. Ett 20 kg barn är inga problem att ha där i någon timme. Rygg stärks och de jag känner som bärt har inte haft problem med ryggen, det är mycket mer ansträngande för ryggen att skjuta en vagn framför sig än att bära när det görs med bra hjälpmedel.

    Hur lång är du och är du smal eller kraftig? Tänker att olika selar passar lite olika till olika kroppstyper. Jag som är kort under 160 trivs inte med ergo. Den brukar man behöva vara över 160 cm för att den ska sitta bra. Jag kan nämligen inte dra in banden så mycket att det blir bekvämt runt mina armar vadderingen hade behövt vara lite kortare. Samma att en del har för långt vadderad del av höftbälten för en del personer. Med detta vill jag säga att en sele som passar en bärare bra sitter inte alls lika bra på en annan.

    Jag gillade angelpack när det gäller selar.

  • Tezz01
    Flickan och kråkan skrev 2013-11-12 15:15:14 följande:
    Med lite vana och ett samarbetsvilligt barn så svingar du upp på ryggen. Är man lite osäker och har en vimsig 1-åring som kan kasta sig åt något håll så snurrar man runt höften. Inte svårt smile1.gif . Att snurra runt höften är megasäkert.


    ">



    ">


     
    Eller så gör man så här:

    ">

     
    Tack
  • Tezz01
    T chan skrev 2013-11-13 10:18:34 följande:

    Jag har en Pognae (www.pognae.se/) och är supernöjd. Selen är både nättare och billigare (kostar ca 1000 kr inkl frakt) än Ergon och har dessutom inbyggd "vädringslucka" med meshnät i ryggpanelen (särskilt bra om du ska till solen och värmen =) .  Ergonomisk sele för rygg-, mag- eller höftläge. Jag bär lätt min 9-månaders bebis flera timmar utan att axlarna tar stryk.


    Låter strålande
  • Tezz01
    thanisa skrev 2013-11-13 10:43:58 följande:

    Jag själv har i stort sett bara använt sjal då det var mer krångel med selar och tar ofta längre tid att få till. Men sjalen kräver ett tag att lära sig för att få det optimalt. Jag skulle rekomendera sele till er. Det är varmt dit ni ska och med en sjal blir det ofta en del lager och det kan bli varmt och svettigt.

    Hur vill du bära? Rygg eller mage? Rygg klarar man mycket på även om de första passen kan ge lite träningsvärk. Att fördela vikten bra på ryggen då kan man med lätthet bära mycket. Ett 20 kg barn är inga problem att ha där i någon timme. Rygg stärks och de jag känner som bärt har inte haft problem med ryggen, det är mycket mer ansträngande för ryggen att skjuta en vagn framför sig än att bära när det görs med bra hjälpmedel.

    Hur lång är du och är du smal eller kraftig? Tänker att olika selar passar lite olika till olika kroppstyper. Jag som är kort under 160 trivs inte med ergo. Den brukar man behöva vara över 160 cm för att den ska sitta bra. Jag kan nämligen inte dra in banden så mycket att det blir bekvämt runt mina armar vadderingen hade behövt vara lite kortare. Samma att en del har för långt vadderad del av höftbälten för en del personer. Med detta vill jag säga att en sele som passar en bärare bra sitter inte alls lika bra på en annan.

    Jag gillade angelpack när det gäller selar.


    Mest på ryggen men även fram om han är trött och har svårt att somna. Hade en baby Björn när han var lättare och han älskar att åka i sele

    Jag är 180 cm och väger 65
  • Flickan och kråkan

    Med tanke på  att du är så lång så säger jag ergo. Pognae är väldigt lik ergon men passar kortare bärare bättre. Angelpack är ditt barn för stort för. Jag tycker fortfarande att du ska satsa på en toddlersele istället med tanke ditt barn ålder. Tula toddler eller wompat ska ni så klart ha

  • T chan
    Flickan och kråkan skrev 2013-11-13 13:41:04 följande:
    Med tanke på  att du är så lång så säger jag ergo. Pognae är väldigt lik ergon men passar kortare bärare bättre. Angelpack är ditt barn för stort för. Jag tycker fortfarande att du ska satsa på en toddlersele istället med tanke ditt barn ålder. Tula toddler eller wompat ska ni så klart ha
    Visst är det roligt det här med bärhjälpmedel! Helst skulle man vilja ha en garderob full Glad

    Vill bara flika in att min pojkvän med sina 180 cm trivs bra med Pognaen. Vet inte hur den sitter på längre personer, där sägs ju Ergon vara att föredra precis som Flickan och kråkan skrev.
     
  • Mellanmjölkens land

    Vi har en toddler-sele från Boba som sitter jättebra på mig (175cm, 62-65kg). Vår 2,5åring var trött/gnällig/mammig idag så jag hade henne i selen en stund medan jag fixade lunch och det gick bra. Kände knappt av vikten (kanske 15-16kg?). Jag gillar att det finns "stigbyglar" som gör att även ett större barn hamnar i grodposition.

    Mitt tips är att prova några olika selar innan ni köper nått. Boba-selen sitter jättebra på mig men halvdåligt på sambon. Manduca sitter bra på honom men katastofalt på mig. Ergon sitter ok på oss bägge. Det är inte bara längd/vikt som påverkar utan även hur man är byggd, jag har t ex lite utstående höftben som gör att vadderingen är väldigt viktig för mig

Svar på tråden bärsjal eller sele till 1-åring