Vad ska jag göra?
Hej.
Jag har ett stort problem med min dotters pappa.
Vi ha en dotter som blev 4 år i år, och redan sen dag 1 så vart det bråkigt.
Hela förra året låg vi i vårdnadstvister. Två rättegångar och han dök inte upp någon av dem.
Han skällde ut personalen på familjerätten/socialtjänsten på ett av våra försök till samarbetssamtal - dom andra dök han inte upp på. Tingsrätten beslutade om att ge mig vårdnaden.
I feb/mars började vi köra varannan helg system (då bodde han hos sin mamma, som jag har stor tillit hos)
Men problemen återkom och hon fick aldrig komma till honom, för det fanns tusen olika anledningar, pengar, trasig bil, måste jobba osv osv.
Min dotter har mått dåligt en lång tid och fått gå till en special pedagog och har lekterapi en dag i veckan, efter vi börjat med detta så har hon gjort enorma framsteg och ser ut att må otroligt bra.
Jag och dottern bor nu med min nuvarande pojkvän och han son. Vi har även en knodd på väg (BF juni).
Pappan och vår dotter har inte setts sen i juni. Och För ca 3-4 veckor sen skrev hans mamma till mig och berättade att han fått stora problem med både alkohol och droger.
Nu i veckan, så började han tjafsa med mig igen, och har blandat in ytterligare advokater.
För han anser att han inte får rätten han ska ha. Jag har alltid främjat ett umgänge mellan han och vår dotter, men det har oftast varit svårt för honom att ta henne.
Nu börjar han skriva riktigt elaka sms till mig - ex, "du är en skada" "dagen du dör ska jag köpa champagne och fira"... osv..
Kan man få en "mellan hand" mellan oss?
Jag orkar inte få dessa sms hela tiden där han förklarar hur stor idiot han tycker att jag är.
Min advokat är på förhandlingar så får inte tag på honom om råd.
Borde jag vända mig till socialtjänsten? anmäla han för kränkning? eller vad ska jag göra?
Jag vill gärna att han ska kunna ringa till sin dotter om han behagar att göra det och även att hon ska få ringa till honom när han vill. Men JAG vill inte ha någon kontakt med honom, för han får mig att få fruktansvärt dåligt.
Och om det skulle i fortsättningen bli varannan helg, hur kan jag då försäkra mig om att hans "alko-polare" eller "pundar-polare" inte dyker upp påtända eller berusade?
Även så vet jag att han har gjort olagliga bilaffärer och är ovän med väldigt många.
Det skrämmer mig också, min tanke är alltid att en dag bråkar han med fel människa.