• Anonym (???)

Vad ska jag göra?

Hej.

Jag har ett stort problem med min dotters pappa.
    Vi ha en dotter som blev 4 år i år, och redan sen dag 1 så vart det bråkigt. 
    Hela förra året låg vi i vårdnadstvister. Två rättegångar och han dök inte upp någon av dem.
    Han skällde ut personalen på familjerätten/socialtjänsten på ett av våra försök till samarbetssamtal - dom andra dök han inte upp på. Tingsrätten beslutade om att ge mig vårdnaden. 
    I feb/mars började vi köra varannan helg system (då bodde han hos sin mamma, som jag har stor tillit hos) 
    Men problemen återkom och hon fick aldrig komma till honom, för det fanns tusen olika anledningar, pengar, trasig bil, måste jobba osv osv. 

Min dotter har mått dåligt en lång tid och fått gå till en special pedagog och har lekterapi en dag i veckan, efter vi börjat med detta så har hon gjort enorma framsteg och ser ut att må otroligt bra. 
    Jag och dottern bor nu med min nuvarande pojkvän och han son. Vi har även en knodd på väg (BF juni).

Pappan och vår dotter har inte setts sen i juni. Och För ca 3-4 veckor sen skrev hans mamma till mig och berättade att han fått stora problem med både alkohol och droger. 
    Nu i veckan, så började han tjafsa med mig igen, och har blandat in ytterligare advokater. 
    För han anser att han inte får rätten han ska ha. Jag har alltid främjat ett umgänge mellan han och vår dotter, men det har oftast varit svårt för honom att ta henne. 

Nu börjar han skriva riktigt elaka sms till mig - ex, "du är en skada" "dagen du dör ska jag köpa champagne och fira"... osv.. 

Kan man få en "mellan hand" mellan oss?
    Jag orkar inte få dessa sms hela tiden där han förklarar hur stor idiot han tycker att jag är. 
    Min advokat är på förhandlingar så får inte tag på honom om råd. 
    Borde jag vända mig till socialtjänsten? anmäla han för kränkning? eller vad ska jag göra?
    Jag vill gärna att han ska kunna ringa till sin dotter om han behagar att göra det och även att hon ska få ringa till honom när han vill. Men JAG vill inte ha någon kontakt med honom, för han får mig att få fruktansvärt dåligt.

Och om det skulle i fortsättningen bli varannan helg, hur kan jag då försäkra mig om att hans "alko-polare" eller "pundar-polare"  inte dyker upp påtända eller berusade?
    Även så vet jag att han har gjort olagliga bilaffärer och är ovän med väldigt många. 
    Det skrämmer mig också, min tanke är alltid att en dag bråkar han med fel människa. 

• Svar på tråden Vad ska jag göra?
  • Anonym (Cissi)

Har du polisanmält hans hot? Spara SMS- du kan fotografera dem och ta dem till polisen.

• Anonym (???)

Nej, jag pratade med advokaten och han tyckte jag skulle polisanmäla det för ofredande. Jag har alltid sparat alla våra konversationer för
    det har varit elak sms/mail förut.
    Men jag har aldrig anmält honom.

• ZsaZsa

Polisanmäl hoten. Byt sedan nummer. Han behöver inte alls ha ditt nummer. Tycker inte att han helt plötsligt ska ringa barnet. Vill han ha ett fungerande seriöst umgänge är det några andra saker han måste göra först. Ert barn är litet och ska inte iväg med honom helt plötsligt efter ett halvår. Tycker din advokat att du ska lämna ut barnet till umgänge om han skulle dyka upp?

• Anonym (???)
    ZsaZsa skrev 2013-11-11 18:53:53 följande:
    Polisanmäl hoten. Byt sedan nummer. Han behöver inte alls ha ditt nummer. Tycker inte att han helt plötsligt ska ringa barnet. Vill han ha ett fungerande seriöst umgänge är det några andra saker han måste göra först. Ert barn är litet och ska inte iväg med honom helt plötsligt efter ett halvår. Tycker din advokat att du ska lämna ut barnet till umgänge om han skulle dyka upp?
    Rent juridiskt, måste han inte kunna kontakta mig när vi har gemensamt barn? 
    Hon blir väldigt förvirrad av hans samtal då han oftast lovar en massa. 

Han tyckte att vi nu skulle avvakta först och främst för att se vad hans ord leder till. Skulle mer aktuellt så ska vi prata med familjerätten. Advokaten ansåg att det inte bör vara aktuellt med ett umgänge när det finns misstankar om missbruk. 
  • ZsaZsa

Nej, det finns ju inte ens någon lag i Sverige på att man måste ha telefon. Når han fram så tycker jag inte att du ska låta barnet prata med honom när hon inte mår bra av det. Han har fått sina chanser och inte tagit dem. Vill han ha nya så får han självklart lov att ta ett helt annat grepp om sig själv och den saken. Ett barn är ju liksom inte som grannens borrmaskin, något man lånar ibland när det passar.

• Anonym (abc)

Jag tänker farmor.
    Kan kanske din dotter ha ett vh-umgänge hos farmor och så kan pappan träffa henne där? 

• Anonym (undrar)

först vill jag bara säga att jag lider med dig, jag hoppas att pappan får hjälp med sina problem så att han kanske kan bli en bättre pappa och medmänniska i framtiden och att du och dotter får det så lugnt som möjligt tills dess. och grattis till bebis!

jag undrar vem som drog igång första tvisten? eftersom han inte dök upp så blev jag nyfiken (för att jag gissar att det är vad pappan till mitt barn kommer göra om det blir så) 
    och vad handlade första stämningen om?

• Anonym (???)
    Anonym (abc) skrev 2013-11-13 11:52:38 följande:
    Jag tänker farmor.
    Kan kanske din dotter ha ett vh-umgänge hos farmor och så kan pappan träffa henne där? 
    Hon jobbar ganska mycket helger. Annars hade det funkat.
  • Anonym (???)
    Anonym (undrar) skrev 2013-11-17 20:39:01 följande:
    först vill jag bara säga att jag lider med dig, jag hoppas att pappan får hjälp med sina problem så att han kanske kan bli en bättre pappa och medmänniska i framtiden och att du och dotter får det så lugnt som möjligt tills dess. och grattis till bebis!

jag undrar vem som drog igång första tvisten? eftersom han inte dök upp så blev jag nyfiken (för att jag gissar att det är vad pappan till mitt barn kommer göra om det blir så) 
    och vad handlade första stämningen om?

Det hoppas jag med.. 
    och TACK! :)

Det var jag. Han sa att han tänkte hämta henne dagen innan jul och ha henne över julhelgen. 
    Min respons var att han fick det (då jag skulle jobba och vi tänkte fira den 23:e) MEN jag krävde att han måste ha henne innan. För att etablera en trygghet hos våran dotter. Då dom inte hade setts på väldigt länge denna gång.
    Men han vägrade detta och ju närmare jul vi kom desto mer tog jag hans "hot" på att han skulle hämta henne på allvar. Då ringde jag familjerätten och krävde ett samarbetssamtal, han sa att han skulle komma på det.
    Men den dagen det var så ringde han till socialtjänsten och sa att han inte tänkte komma...

Sen blev det massa rabalder..
    Han ville "utnyttja" dottern för att kunna göra bedrägeri exempelvis.

Och till slut kontaktade jag en advokat.
    Då jag hade väldigt svårt att få papper påskrivna och han vill inte att hon skulle gå på ett visst dagis osv. fast han inte hade någon inblick i hennes vardag. 

Sen på den vägen är det.. 

Nu har jag polisanmält han och väntar på förundersökning.
    Familjerätten tycker att det inte borde finnas något umgänge alls - med tanken på oro för missbruk.
    Även att polisen som tog min anmälan ville att jag skulle fundera på att göra en ansökan om kontaktförbud. 

Vad handlar eran tvist om? 
  • SupersurasunkSara

Du kan kanske blockera hans nr på tfn? Man kan det på en del vet jag.. Sen kan du kräva att all er konversation sker skriftligt via mail och att allt även skickas till famrätten så att ingen av er kan slingra er undan det som sägs (tror inte du skulle göra det men ändå)

Bra att du har anmält iaf, det kanske får honom att tänka efter lite.

• Anonym (undrar)
    Anonym (???) skrev 2013-11-17 22:33:14 följande:
    Det hoppas jag med.. 
    och TACK! :)

Det var jag. Han sa att han tänkte hämta henne dagen innan jul och ha henne över julhelgen. 
    Min respons var att han fick det (då jag skulle jobba och vi tänkte fira den 23:e) MEN jag krävde att han måste ha henne innan. För att etablera en trygghet hos våran dotter. Då dom inte hade setts på väldigt länge denna gång.
    Men han vägrade detta och ju närmare jul vi kom desto mer tog jag hans "hot" på att han skulle hämta henne på allvar. Då ringde jag familjerätten och krävde ett samarbetssamtal, han sa att han skulle komma på det.
    Men den dagen det var så ringde han till socialtjänsten och sa att han inte tänkte komma...

Sen blev det massa rabalder..
    Han ville "utnyttja" dottern för att kunna göra bedrägeri exempelvis.

Och till slut kontaktade jag en advokat.
    Då jag hade väldigt svårt att få papper påskrivna och han vill inte att hon skulle gå på ett visst dagis osv. fast han inte hade någon inblick i hennes vardag. 

Sen på den vägen är det.. 

Nu har jag polisanmält han och väntar på förundersökning.
    Familjerätten tycker att det inte borde finnas något umgänge alls - med tanken på oro för missbruk.
    Även att polisen som tog min anmälan ville att jag skulle fundera på att göra en ansökan om kontaktförbud. 

Vad handlar eran tvist om? 

Vad skönt iaf att polis och familjerätt står vid din sida!  Hur råder de dig angående misstanken om missbruk? Det enda jag har fått till mig är att om han är påtänd vid överlämning så ska jag (såklart!!) inte lämna barnet hos honom. Men man kan ju inte kräva urinprover. Den dagen jag måste lämna barnet hos pappan en natt kommer jag vilja krypa ur mitt eget skinn av oro. För han är nog inte så dum att han tar droger/super när han vet att han ska träffa mig (iofs har gjort så med mamman till hans andra barn)

Har inte dragit igång något än. Han har sagt att han ska stämma mig på umgänget men som vanligt är det mycket snack och liten verkstad. Jag skulle vilja att han gjorde det så att vi kunde ha ett schema att följa, han vägrar gå till familjerätten, ringde två dagar innan och sa att han inte tänkte komma när han själv hade ansökt om det och sen bjöd jag in honom en gång till men då bad han mig köra upp familjerätten i arslet..

Jag vill så gärna ha egen vårdnad så att jag dels slipper dessa samtal, som verkar likna dina. Men också så att han inte plötsligt kan hämta barnet på förskolan. 
    Tyvärr har jag nog inte tillräckligt med underlag för att få igenom det. Vilka punkter tryckte du och din advokat på hårdast angående vårdnaden? 
Svar på tråden Vad ska jag göra?