• Anonym (Orolig)

Råd & tips! Överprövning av interimistiskt beslut

Hej! Jag har ett litet barn som är dryga 1 1/2 år som inte träffat sin far på ca ett år. Hans far är anmäld för våld och har skrämt oss vårt barn har bevittnat våld och barnets far har aldrig brytt sig om barnet oavsett om han blivit rädd eller inte velat spenderat tid med barnet. Han har nu gått till advokat vilket förvånade mig. Vi ligger nu i en umgänges och vårdnadstvist. Vi har fått beslut om umgänge med umgängesstöd(bevakat alltså). Beslutet blev en snabb upptrappning(2ggr i veckan o upp till 6-8tim/veckan) vilket oroar mig mycket då barnet äntligen har landat och börjat sova bra och inte är oroligt längre. Tingsrätten har också valt att lägga umgänge till 19.30 på en vardag trots att han som alla andra 1 1/2 åringar sover mellan 18.30-19. Innan han ätit välling och somnat är klockan 20.30, inte klokt för ett sånt litet barn. Då vi inte ens bor i samma stad så har man lagt umgänge på lunchtid på helgen och att barnet ska lämnas tillbaka under hans middagslur. Beslutet är inte taget med hänsyn till barnets bästa och alla hans hans sovrutiner förstörs.... Någon som varit med om detta eller som är insatt som tror sig veta om man kommer att få överprövning. Kan man göra något mer??? Mitt barn kan komma hem från förskolan och redan 18.15 säga sova, mamma

• Svar på tråden Råd & tips! Överprövning av interimistiskt beslut
  • Grappa

Kan du inte fråga pappan om han kan justera tiden med hänsyn till barnets rutiner? Om du erbjuder honom lika många timmar men förlagda en timme tidigare tex så kanske han kan acceptera det?

• Anonym (Orolig)

Det finns ingen kontakt alls och dessutom är jag livrädd för pappan! Därav umgängesstöd.

Grappa skrev 2013-11-10 22:23:09 följande:
    Kan du inte fråga pappan om han kan justera tiden med hänsyn till barnets rutiner? Om du erbjuder honom lika många timmar men förlagda en timme tidigare tex så kanske han kan acceptera det?

• Grappa

Ok, fråga umgängesstödjaren då om denne kan föreslå en tidsjustering till pappan?

• Anonym (Papatilvarjepris)

Det kanske inte är någon tröst, men jag förstår dig. När fastställdes domen? Är det försent att överklaga? Har du något ombud? Ta ett djupt andetag!

• Anonym (Orolig)

Vi har överprövat men jag undrar om någon varit i samma sits och hur det blev eller om man kan göra annat. Har du varit i samma sits?

Anonym (Papatilvarjepris) skrev 2013-11-11 16:19:57 följande:
    Det kanske inte är någon tröst, men jag förstår dig. När fastställdes domen? Är det försent att överklaga? Har du något ombud? Ta ett djupt andetag!

Anonym (Orolig) skrev 2013-11-11 20:07:15 följande:
    Vi har överprövat men jag undrar om någon varit i samma sits och hur det blev eller om man kan göra annat. Har du varit i samma sits?
    Jag känner igen mig även om det nu var ganska många år sedan. Min dotter var i samma ålder och hade precis som din son inte helelr träffat sin pappa på ungefär ett år när vi fick en riktig skitdom som innebar att hon skulle vara med honom fyra dagar i sträck- har för mig att det var ända upp till en vecka per månad. Hon mådde inte bra och blev som en bebis. Jag har haft ett helvete med samma man i över tio år nu. Det visade sig att han förgrep sig på henne. Men nu har hon väl kommit över den biten. Men han är fortfarande en hög med skit och vi får betala ett högt pris för att barn till varje pris ska ha tillgång till båda föräldrar. Det spelar liksom ingen roll om man håller på att gå under....ja, det var väl inte så upplivande, är jag rädd.

Men jag undrar vad du menar med överprövat- har ni en dom från HR och ska söka prövningstillstånd till HD? Eller har du överklagat TR- domen till HR?

Jag vet inte vad jag ska ge dig för råd- har du ett bra jobb? Kan du flytta? Har ni delad vårdnad?

Om det är sant att struntat i barnet men håller på och jävlas i rätten så låter det som han vill ha makt över dig.
    Är han psykopat- eller bara allmänt stökig?

• Kjell2

Har ni fått en dom så är det mer eller mindre bara att gilla läget. Visst ni kan överpröva men om ni inte verkligen har något nytt att presentera blir det svårt att få en ändring om motparten motsätter sig och det har funkat hyfsat hittills.

Det kan vara idé att via din advokat kontakta motpartens advokat och föreslå en frivillig ändring av tiden.

Annars är det mest att vänta på huvudförhandlingen och jobba för att det ska funka nu. Sköter motparten det övervakade umgänget och det funkar lär det bli mera sen.

Sen kan jag inte låta bli att undra lite hur ni la upp er process. Vilka tider föreslog ni för umgänget och varför accepterades inte det?

/Kjell

Jag minns att jag i vår tvist försökte lägga ett förslag som egentligen borde passat även pappan bra- men det verkade mer som en maktdemonstration från rättens sida att gå på hans linje. Jag har suttit och läst domar i v-tvister och sett hur man många gånger lagt umgänget på vansinniga tider- det är inte riktigt begripligt, tycker jag.

Ibland- om barnet inte befinner sig i direkt livsfara- kan det vara smart att gå med på att den andra parten får sin vilja igenom och får ta stor del av ansvaret om barnet för att sedan (förhoppningsvis) upptäcka att det inte är så kul att ta hand om ett barn som inte mår bra.

Jag tycker det är för j-t  att barn ska utsättas för rena experiment. Läste om vad advokat  Eva Kornhall- som man väl får betrakta som slagskämpe för barn i v-tvister- skrev på ett forum. Hon skrev att det var bättre att skicka barn till föräldrar som begick rena övergrepp på barnen än att den andra, fungerande föräldern, förlorade vårdnaden helt.

Ha is i magen! 

• Anonym (Orolig)
    Kjell2 skrev 2013-11-12 08:36:23 följande:
    Har ni fått en dom så är det mer eller mindre bara att gilla läget. Visst ni kan överpröva men om ni inte verkligen har något nytt att presentera blir det svårt att få en ändring om motparten motsätter sig och det har funkat hyfsat hittills.

Det kan vara idé att via din advokat kontakta motpartens advokat och föreslå en frivillig ändring av tiden.

Annars är det mest att vänta på huvudförhandlingen och jobba för att det ska funka nu. Sköter motparten det övervakade umgänget och det funkar lär det bli mera sen.

Sen kan jag inte låta bli att undra lite hur ni la upp er process. Vilka tider föreslog ni för umgänget och varför accepterades inte det?

/Kjell
    Hej!

Jag fick beslut, jag får ingen överprövning trots det minst sagt knepia besluten som tagits utan hänsyn till barnet. Vi yrkade på 1tim/veckan och hade förslag på en tid vid 17 då han var nyäten och hämtad från förskolan. Absolut inte flera timmar på en vardag. Resten är tingsrättens påhitt. Jag har inte blivit frågad något om hur mitt barn mått och heller inte vad barnet har för rutiner eller sovtider. Vilket för mig känns helt sjukt. Du som är insatt vad kan jag göra?
  • Anonym (ojsan)
    Anonym (Orolig) skrev 2013-11-12 20:04:30 följande:
    Hej!

Jag fick beslut, jag får ingen överprövning trots det minst sagt knepia besluten som tagits utan hänsyn till barnet. Vi yrkade på 1tim/veckan och hade förslag på en tid vid 17 då han var nyäten och hämtad från förskolan. Absolut inte flera timmar på en vardag. Resten är tingsrättens påhitt. Jag har inte blivit frågad något om hur mitt barn mått och heller inte vad barnet har för rutiner eller sovtider. Vilket för mig känns helt sjukt. Du som är insatt vad kan jag göra?
    2 umgängen 6-8 timmar känns som om det är för att tingsrätten vill bygga upp relationen snabbt för att det ska kunna bli ett vettigt umgänge inom rimlig tid. 1 timme en gång per vecka är väldigt lite och med så liten tid tillsammans tar det en evighet för barnet att bli trygg med den andra föräldern.
  • Kjell2
    Anonym (Orolig) skrev 2013-11-12 20:04:30 följande:
    Hej!

Finns det en dom och ni inte får överprövnining har ni bara att följa domen. Om några månader blir det huvudförhandling och då kan de bli ändring. Mycket hänger på vad utredningen säger och hur umgänget har gått.

Ska ni göra något är det att föröka få igång en dialog kring umgänget. Istället för att ta det direkt via pappan kör via advokaterna och soc/kontaktpersonen.

På ett sätt är detta är win-win situationen för dig. Funkar umgänget kommer ert barn bygga upp ett bra förhållande med sin far och du kommer kunna få avlastning i din roll som förälder. Funkar inte umgänget kommer pappan straffa ut sig och det blir enklare att få ett vettigt beslut vid huvudförhandlingen.

• FIame

Delad vårdnad och växelvist boende är ju praxis, så det blir nog lika bra att anpassa dig efter rådande praxis.

Du skriver att pappan använt våld mot dig innan? Är det anmält/dokumenterat och fastställt i domstol?

• Anonym (mams)

Du kan ta hjälp av förskolan i bevisning att pojken inte mår bra av att somna för sent. Om du vill jävlas ber du förskolan hålla honom vaken på umgängesdagarna så blir han helt omöjlig på umgänget och kanske t o m sitter och somnar. Då kanske pappan fattar.

• Anonym (ojsan)
    Anonym (mams) skrev 2013-11-13 11:21:58 följande:
    Du kan ta hjälp av förskolan i bevisning att pojken inte mår bra av att somna för sent. Om du vill jävlas ber du förskolan hålla honom vaken på umgängesdagarna så blir han helt omöjlig på umgänget och kanske t o m sitter och somnar. Då kanske pappan fattar.
    Vad menar du med det och varför ska Ts jävlas med barnet och barnets pappa? Såna tips kan göra så att Ts till slut förlorar både vårdnad och boendet.
  • Anonym (mams)
    Anonym (ojsan) skrev 2013-11-13 11:25:11 följande:
    Vad menar du med det och varför ska Ts jävlas med barnet och barnets pappa? Såna tips kan göra så att Ts till slut förlorar både vårdnad och boendet.

Jag menar inget annat än att om pappan inte själv fattar att ett litet barn är trött på kvällarna så kanske ts ska försöka få honom att inse det.
    Risken är annars att pappan proppar pojken full med godis och då snedtänder ungen och somnar inte förrän andra sidan midnatt. Om han däremot är för trött för att äta godis så kanske pappan lär sig. 
    Ingen normal förälder vill ha umgänge med sitt barn och på så sätt göra att barnet måste lägga sig två-tre timmar senare än vanligt. 
  • pegga

Mams, har du en skruv lös eller?

Menar du på fullt allvar att TS ska plåga barnet ytterligare för att hon inte fick som hon ville?

Anledningen till att TS åkte på den här domen var därför att hennes medgivande om umgänge var helt orealistiskt (1 tim/vecka) och därför hade domstolen inget annat än pappans yrkande att utgå från.

Det TS får göra nu är att försöka förhandla med pappan om att han frivilligt ändrar tiderna. Ett tips då är att inte försöka minska den totala tiden, utan föreslå en annan tid, som kanske bättre passar barnets rutiner.

Svar på tråden Råd & tips! Överprövning av interimistiskt beslut