• Hellot

Okej för sjuåring att se Star Wars?

Har en förstaklassare som hemskt gärna vill se Star Wars-filmerna. Har själv aldrig sett filmerna, men maken tycker om dem och är den som intresserat sonen för hela konceptet kring Star Wars. Ni som sett filmerna - är de OK för en sjuåring (som inte är lättskrämd eller speciellt känslig av sig) att titta på?

• Svar på tråden Okej för sjuåring att se Star Wars?
  • sextiotalist

Vårt barn såg dessa långt innan han blev 7, men han gillade sådant, däremot tyckte han att Emil, Ronja Rövardotter var läskiga.

• ajkw

Ja jag skulle tycka det! Min fyraåring och jag har titta på de två första filmerna tillsammans och han vart inte alls rädd!

• Dr Mupp

Mina barn har sett dem i den åldern.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • RöttÄrSött

De äldre filmerna tycker jag är helt klart okej att se, de tre nyare är däremot mer tveksamma enligt mig. Det är bättre specialeffekter och därmed också en del läskiga scener.

Däremot ver jag att riktigt många i den åldern har sett dem, vissa kan hantera det men inte alla.

• idis78

Vår 7-åring har sett alla Star Warsfilmerna samt mycket av clone wars. Vi har varit med första gången för att förklara om det behövts. Nu ser han dem själv. Han tycker inte att de är läskiga.

• elyse

Nja, i "läskighetsperspektiv" är det väl OK, men frågan är väl om en 7-åring förstår själva handlingen. 

• Hellot

Jag tror vi provar med den första (äldsta) filmen, så får vi se vad han tycker om den. Han kan läsa, så vi slipper åtminstone agera texttolkar ;). Men självfallet kommer en vuxen sitta med och titta.

• idis78

Elyse: min 7- åring har bra koll på handlingen faktiskt. Vi förklarade en del första gången sen har han kopplat resten själv.

• Fröken Vargh

Vi väntar på att han blir lite snabbare på läsningen, så att han kan läsa undertexterna själv (har en 6-åring). Hoppas att vi snart ska kunna ha en Star Wars helg och plöja igenom hela boxen med alla filmerna!!

• pluvdo
    elyse skrev 2013-11-10 17:16:13 följande:
    Nja, i "läskighetsperspektiv" är det väl OK, men frågan är väl om en 7-åring förstår själva handlingen. 

Behover en sjuaring forsta handlingen, da?
    Men först skall jag gå in i garderoben och säga pisspotta... men säg det inte till mamma.
  • Aspie

Ja!
    Vid sju års ålder var jag helt såld på Star Wars! Jag fick se dem i den ordning filmerna gjordes, men det var när Episod I Det mörka Hotet släpptes som jag verkligen blev ett fan. Det var antagligen eftersom att de nya filmerna var lite mer humoristiska än de äldre. När Episod II Klonerna Anfaller kom ut blev jag förresten totalt jättebesviken (var vid det här laget omkring 10 år). Jag blev att tillhöra dem som tycker bäst om de tre första filmerna (och därefter den fjärde mest för nostalgitrippen), haha.
    Det finns ju även den animerade Star Wars-serien Clone Wars (dock så har jag vägrat se den, men den ska tydligen vara populär - särskilt bland yngre).
    Skulle din son tycka om ewokerna finns det en tecknad serie om dem från 80-talet. Jag har inte sett den än, men planerar att göra det.  

• Hellot

Tack för alla svar! Han har nu snart sett färdigt första filmen och han älskar den! Inga problem att läsa undertexterna och han längtar redan till nästa helg då han ska få se nästa film i serien. Han har redan byggt med Star Wars-lego och läst böcker om Star Wars det senaste året, så han var väl förberedd Flört.

• Aspie
    Hellot skrev 2013-11-10 19:33:11 följande:
    Tack för alla svar! Han har nu snart sett färdigt första filmen och han älskar den! Inga problem att läsa undertexterna och han längtar redan till nästa helg då han ska få se nästa film i serien. Han har redan byggt med Star Wars-lego och läst böcker om Star Wars det senaste året, så han var väl förberedd Flört.
    Härligt! Skål
    SÅ kul att få något att se fram emot varje vecka, smart upplagt av dig.
    All Star Wars-merch har exploderat de senaste åren tack vare Clone Wars-serien (och Lego Star Wars som kom i ungefär samma veva). Annars har det legat ganska lågt, så man har dem två att tacka för alla mer och mindre bra Star Wars-prylar. (Jag både hatar och älskar detta. Det finns en massa roliga saker att köpa nu som det inte gjorde när jag började se filmerna - förutom leksakerna i frukostflingorna - men det känns ändå som om man mest pumpar ut prylar just nu bara för att tjäna pengar. De har liksom mjölkat ur det lite för mycket. Men kul att det kan få dagens kids mer intresserade av de äldre filmerna!)
  • elyse
    idis78 skrev 2013-11-10 19:08:06 följande:
    Elyse: min 7- åring har bra koll på handlingen faktiskt. Vi förklarade en del första gången sen har han kopplat resten själv.
    Ja, förklarar man så kan säkert en 7-åring förstå de flesta filmer. 
  • elyse
    pluvdo skrev 2013-11-10 19:10:43 följande:

Behover en sjuaring forsta handlingen, da?
    Nej, men en stor del av behållningen försvinner ju om man inte förstår vad det är man ser.
  • Hellot

Nu är andra filmen sedd och sonen är lyrisk ;). Var först lite orolig för att han skulle tycka det var jobbigt att läsa undertexter i två timmar, men det verkar inte vara några problem. "Vilken tur att jag kan läsa så fort!", konstaterar han bara lyckligt.

• Skölden89

Jag tror det är okej för en 7-åring att titta på Star Wars, även om de är anpassade för äldre så är det inte så mycket våld man kan tänka sig och det är mera ett äventyr. Visserligen finns det endel action här. En 7-åring kan se den.

Svar på tråden Okej för sjuåring att se Star Wars?