När började ni borsta era barns tänder och hur ofta?
Så fort den första tanden kommer upp ska man börja att borsta. Två gånger per dag.
Sen första tanden poppade upp.
Morgon och kväll.
Första tanden. Morgon och kväll.
Som tidigare svar. Så fort första tanden syntes började vi borsta morgon och kväll.
Redan innan deras första tänder kommit upp har dom haft en tandborste att sutta på. Kanonbra mot kliet. Sedan har vi borstat 2 ggr/dag när första tanden började komma upp. Visst har det ibland blivit 1 gång/dag också.
Vet att vissa hävdar att man inte behöver borsta så noga första året. Men jag tror att det är viktigt att få in vanan tidigt.
Har inte haft några problem någonsin med tandborstning på våra barn.
Så fort första tanden kom började vi morgon och kväll. Fast visst, det hände ju att man glömde av morgonen ibland.
När det började klia inför tandsprickning så var det passande att borsta. Skönt när det kliar och praktiskt att få in vanan.
Hur länge borstade ni "tanden"? Bara roligt att veta hur andra gör ;) :)
Och en annan fråga. Varför är det viktigt att borsta tänderna när dom ändå ska lossna sen? Vill ha ett bra argument mot min man som tycker det är löjligt att borsta spädbarns tänder :p
Hörde av min tandläkare att kraftiga kariesangrepp på mjölktänder KAN smitta ner den permanenta tanden som kommer. Så det är väl om inte annat, en bra anledning. Vi har borstat 2 ggr om dagen sedan första tanden mycket för att få in vanan och för att det är viktigt att sköta även munhygienen.
Han visste inte ens att man behövde borsta barns tänder för hans mamma ska tydligen inte ha gjort det på honom(okunnighet) utan bara ha lärt honom hur man gör vid typ 5 års ålder.
Jag har blivit borstad av mina föräldrar sedan första tanden så jag har ett annat synsätt.
Men han är ännu lärbar ;) han lyssnar på vad jag säger och skulle aldrig lämna sonens tänder oborstade. Han undrar dock VARFÖR man gör det på en liten fjuttig tand.
Brukar ni bara gnugga typ 10 sekunder på första tanden eller kör ni flera minuter?
Okej då förstår jag och ber om ursäkt för mitt inlägg.
Jag tar tandkräm på mitt finger och gnuggar först, eftersom man inte ska ha mer tandkräm en lillfingernageln på barnet eftersom dom sväljer ju tandkrämen och då är det inte bra om dom får i sig för mycket tandkräm. Jag tar tom mindre än det eftersom han bara har två tänder, sen försöker jag borsta det jag kan och det blir inte många sekunder, han brukar få bita på tandborsten också.
Läst att till ett års ålder, om det var krångligt kan man ta tandkräm på fingret och gnugga eller en liten tuss, det räcker.
Be honom fundera på om han vill riskera att barnen går med smärta och hål i tänderna i 6-7 år innan alla har bytts ut.