• Farmor1954

En farmors möjligheter??

MIn bakgrundshistoria finns under "relationsproblem" och samma Sign.

MIn son är död. Han efterlämnade 3 flickor - varav den äldsta nu anklagar sin styvfar för övergrepp.
    Utredning pågår både hos polis och hos Soc.  
    Alla mår soykiskt dåligt av dett - även flickornas mamma som fortsätter att leva med mannen.
    Hon ser både hanoch sigs jälv osm offer - och vi som slog larm som "bad guys".
    Enligt henne så vill vi bare konrtoller - jävlas och anmäla henne itll soc stup i kvarten.
    Så flickan har under dessa månader levt med mannen. Hon har inte heller fått BuP-hjälp ännu.
    Jag fattar det så att SOC nöjer sig med att Mamman börjat enbart jobba dagtid (till jul) och att hon lovar att  inte lämna barnen ensamma med honom.
    ATSUB ringde igår (anhöriga itll sexuellt utnyttjade barn)
    Då blev förvirringen total!

DOM trodde inte det var sant att flickan fått bo hemma med mannen. Och om det stämemr det hon sa så är det därför flickan inte får psyk-hjälp att bearbeta detta trauma.   
    Hon säger att så länge flickan bor under samma tak så är det omöjligt för henne att berätta- bearbeta och öppna sig för nån utifrån. Då hon sedna ska hem och sitta och vara trevlig med mannen. Han kan ju hota - tysta henne bara med blickar. Stämmer detta? Någon med erfarenhet av sånt här?

Nästa reflexion....OM mamman nu  - som hon säger - helst nu vill flytta fårn vår stad. Kan hon då med myndigheternas godkännande göra det. Kanske isolera sig och barnen med denna man? Hur rättssäkert blir det för flickorna? Var är "Barnperspektivet"? För oavsett polisutrening - som troligen frikänner då ord står mot ord - så tänker inte mamman avbryta förhållandet....och det verkar SOC tycka är OK. Frikänns han så ska vi anhöriga visst bara glömma traumat - och gå vidare som om inget hänt.    

Jag tänker ju INTE utan stid lämna barnen ..VI är flickornas familj också. Den tråd dom har till sin pappas familj.  Funderar på att börja kolla upp juridisk rådgivning kring detta. Familjrätt?? Men DOM vilar ju under SOC- och gör troligen samma bedömning som Soc-handläggarna.. Att det är JAG som är problemet osm stressar och frågar och ligger på..  Det är JAG osm nu orsakat att mamman är psykiskt udner isen..och tydlgien så ahr SOC rått ehnne att klippa bandne itll mig ett tag framöver. DETTA gör ju att baren isoleras allt mer och tystas ner. Jag tror att mamman är rädd att barnen ska komma hit och "berätta" saker - vilket dom ju gjort förut.

Hoppas några av er kan komma med lite tankar och råd. 

• Svar på tråden En farmors möjligheter??
  • Anonym (bh)

Du har ju som farmor inga rättigheter till barnen. Tyvärr.

Låter helt galet att flickan får bo med den som hon säger har förgripit sig på henne.

Är det "bara" ni som har anmält? Inte skola, läkare osv?
    Vart ligger polisutredningen nu?
    Vad säger soc?     

• Anonym (Soc)

Vilken kommun gäller det? Jag kan kanske ge dig några tips.

• Nenne666

Som farmor har du inga rättigheter men som medmänniska finns det nog vägar att gå. Anonym soc ovan kan och hoppas jag hjälper dig. Lycka till och jag lider med dig i din frustration :(

• Anonym (Z)

Ts det är klart att han kan tysta henne med blickar, hur gammalt är barnet? Vad gör att du tror de kommer flytta?

• Mystica 1
    Anonym (Soc) skrev 2013-11-08 17:36:32 följande:
    Vilken kommun gäller det? Jag kan kanske ge dig några tips.

Tips och hjälp kan man ge oavsett vilken kommun det gäller för det är bara din nyfikenhet som frågar sånt
    gravidbloggen mystica.blogg.se
  • Farmor1954
    Jo - faktiskt så finns det prejudicerande mål om ungängesrätt far/morföärldrar. MEN så långt tror jag inte det kommer att gå..det finsn ju både fastrar och farbröder. Och nån slags heder har nog mamman inenrst inne..Men just NU är hon totalblockerad.
    Tanken på att flytta fårn rykten - åsikter och sånt - är ju inte så konstigt. 
    Men HON har ju int egjort nåt annat fel än att välja att bo kvar med mannen. Ingen dömmer ju HENNE. Folk förstår nog att hon är i en omöjlig situation.
    Skellefteå Kommun är det vi pratar om.  
    Flickan är 14 - men mera som en 12-åring - då hon gått igenom mycket i sitt liv..(ADHD-diagnos - pappas död.. ) Polisutreningen är inne på 5 månaden..utredningen skulle visst kompletteras. Ja - skolan vet ju om det...men tror inte dom agerar då dom ju vet att uredning pågår. Men jag VET ju inte vad som händer med Soc....vilke krav dom ställt - elelr vilka resurser osm dom kan sätta in. Just nu borde stödfamilj sättas in OMG!! Kan jag tycka..
  • Anonym (Soc)
    Mystica 1 skrev 2013-11-08 17:58:31 följande:
    Tips och hjälp kan man ge oavsett vilken kommun det gäller för det är bara din nyfikenhet som frågar sånt

Nej , jag frågar av en anledning.
  • Farmor1954

Ja - hon fårn ATSUB sa att om detta hänt i Stockholm hade flickan plockats från hemmet direkt. Om inte manne flyttat...Så nog kan hanteingen av såna här ärendne se olika ut mellan kommunerna.

Svar på tråden En farmors möjligheter??