pigglet skrev 2013-11-08 17:10:52 följande:
Jag kommer inte ihåg faktiskt, fast jag har läst "små barns tal- o språkutveckling"...
Men jag tänkte bara att just förmågan att forma ljud kanske inte direkt hör ihop med en tidig språkutveckling? Du skriver att sönerna hade en försenad utveckling och inte började prata förrän 4-5 år. Men berodde det på en oförmåga att forma ljud?
Jag tror det är så att även döva bebisar jollrar i början, men slutar senare. Så att leka med ljud som liten bebis kanske inte har så mycket att göra med förmågan att börja prata senare.
(Fast naturligtvis blir det svårt att lära sig prata om man inte kan forma ljuden, det var inte så jag menade. Men att förmågan att forma ljud inte i sig behöver ha att göra med kommunikationsförmågan senare. Hänger du med?)
Kul med joller i alla fall! Det är bara att njuta :)
Minns inte att mina pojkar var så tidiga med konsonantljud. Det där med dada och mama kom först vid kanske 8-10 månader. och det var första konsonantljuden jag hörde. Min stora pojk hade problem med F och S.
De hade uttalssvårigheter, båda mina söner. De började jollra ungefär samtidigt och hade ungefär samma sorts joller i ungefär samma sorts ordning.
Så att när min dotter redan kan säga konsonantljud och även tittar mycket på våra munnar och försöker härma efter gör mig så himla lycklig. Kanske jag kan slippa ännu ett barn med språkförsening?