Tips på super snabba vardags middagar tack!
Har brist på fantasi när det kommer till middag. Blir ofta väligt lika vilket är tråkigt för både vuxna och små! Tips snälla.
Har brist på fantasi när det kommer till middag. Blir ofta väligt lika vilket är tråkigt för både vuxna och små! Tips snälla.
Ugnspannkaka med kassler och spenat. Köp en rejäl bit kassler och tärna den och kasta i den i frysen. Köp även fryst spenat.
När du kommer hem från dagis så sätt på ugnen, ta fram kassler och spenat ur frysen. Gör pannkakssmet. Nu börjar ugnen bli klar. I med smet, kassler och spenat i en långpanna. In i ugnen. Nu har du 20 minuter att göra annat på. Ta rätt på dagiskläder, läs posten, kör igång en tvättmaskin eller vattna blommorna.
Servera sedan ugnspannkakan med keso och lingonsylt.
Rickiräv, precis så har vi gjort fast med "fejkon" eller småbitar av vegetarisk korv, sen har jag använt den stuvade bladspenaten och även strött lite riven ost över. Jättegott!
Valfri lax ( jag gillar filé )
Valfri philadelfiaost ( jag gillar vitlök och örter )
Salta och peppra laxen, bre på en tjockt lager ( tills du skäms typ ) philoost, in i ugnen på 200grader.
ca 20-30 min.
Koka potatis eller ris till. Och nej, osten smälter inte ner utan håller sig fast på fisken.
Färsk tortellini med cf-sås är nästan oslagbart snabbt.
2-3 kycklingfiléer
En gul lök
En burk cocosmjölk
0,5 dl grädde
Thai sweet chili sauce
Ris
Sätt på riset.
Hacka och stek kyckling och lök tillsammans.
Häll på cocosmjölken, koka upp
Släng i en skvätt grädde
Smaksätt med chilisås (behövs inte mycket)
Tonfiskpasta, går på 20 min.
Hacka lök och stek sedan, sedan i med 2 tomatkross och en burk tonfisk.. låt puttra en kvart, salta o peppra, gärna lite dijonssenap i också.. Ibland brukar jag även riva 1 morot och ha i det med..
Klart!
Servera med pasta och lite riven parmesan ost!
Jag har en variant av tonfisksås: fräs champinjoner (burkvarianten är ok) tills de "knäpper", lägg i tonfisk från burk. Lägg i kokar créme fraiche, låt puttra ihop. Dutta i lite soja för färgens skull, smaka av med salt och peppar. Vid servering, lägg i lite svarta oliver i såsen. Servera med pasta.
Hacka en lök och en paprika och fräs mjukt i smör/olja. Under tiden koka lite gröna bönor som är skurna i lagom munsbitar, och lägg i lite makaroner som får koka med. När bönorna och makaronerna är mjuka, blanda ner dem i lök- och paprikafräset. Tillsätt några uppvispade ägg, och strimlad skinka. Smaka av med salt, peppar och ev lite tabasco eller liknande. Servera med salsa till.
Skär halloumiost it ärningar/skivor, stek i olja till den får färg.
Koka upp vatten tillaga couscous enl. Instruktion på förpackning. Koka upp vatten och tillgå en påse frysta grönsaker (gärna ärtor,majs och broccoli). Delak en ask körsbärstomater. Blanda allt i en skål.
Servera med cremefraiche/turkisk yoghurt.
Fungerar med valfri korv istället för halloumiost, men här föredrar vi den vegetariska varianten.
En snabb veggo rätt som jag ofta gör är detta :
Stek qornbitar i stekpanna. Koka Broccoli/ärtor/blomkål (eller allihop om man vill ha de!) i en kastrull. Koka ris i en annan kastrull.
*När qornbitarna är helt genomstekta.
*Grönsakerna är lagom mjuka (de ska inte vara helt färdiga, gärna halvhårda fortfarande)
*Och riset är klart
Så blandar man alltsammans i en den panna som qornbitarna ligger i (jag brukar ha en rätt stor traktörpanna) Sen på med lite creme fraiche (med smak om man vill de?) Inte för mycket crame fraiche mer så att det blir "klibbigt" tycker iaf jag blir godast.
Skiva ev. ngr tomater och lägg ovanpå =)
Klart!
Detta brukar bli klart på 25 min ca.
Väntar på fler goa recept!