Ångest,stress och oro över gymnasiet
Hej!
Jag går nu mitt första år på gymnasiet (med inriktning Naturvetenskap). Och jag känner mig så deprimerad över all stress och mina föräldrars höga förväntningar på mig.
Jag valde att gå Naturvetenskaps-programmet för att jag kände att jag ville gå ett ''bra'' program som är högskolförberedande. Alla blev förvånade över att jag skulle gå det och sa att programmet skulle vara jättejobbigt, fullt med läxor osvosv. Men jag tänkte inte så mycket på det. Jag hade bra betyg på högstadiet (C,B och A) och kände att jag klarade av alla läxor och jag hade en bra studieteknik.
Sedan kom ju då hösten och skolan började. Min klass var och är perfekt, alla är så himla goa, och detta är ju en sak jag har saknat under hela min skolgång. Jag började bli mobbad i trean, hade ingen kompis och kände mig så j'vla värdelös. Jag kunde sitta i min garderob och gråta hela dagen utan att någon i min familj märkte någonting.
Detta förföljde mig in på högstadiet men då fick jag iaf ett par kompisar, som var oerhört värdefulla för mig, utan dem vet jag inte om jag suttit här med gråten i halsen och skrivit detta inlägg. Jag försökte ta mitt liv men misslyckades och det är jag idag glad för, det är sjukt hur andra personer som egentligen inte betyder någonting kan få en att känna en sån hopplöshet och sorg.
Tillbaka till nuet:
Min familj ser mig som den ''smarte'' och tror att jag kan allt och att jag har det bra, jag har lätt för mig i skolan. Medans min äldre syster gick två månader på gymnasiet sedan hoppade av (hon hade inga framgångar i grundskolan heller, och skolkade en massa), min pappa jobbar med äldre och min mamma jobbar på samhall och har heller ingen gymnasieutbildning.
Det som gör så ont är att ingen av dem har någonsin berömt mig när jag kommit hem med de A jag fick på proven, mhm var deras svar. Det enda ämnet jag hade riktigt lätt för mig i var engelska, alla andra ämnen satt jag i timmar och pluggade till, läste i förväg osv. Jag lade ner mycket tid på det.
Nu på gymnasiet har det inte gått så bra för mig dock, jag har F i matte och kemi, två ämnen som är väldigt viktiga när man går NA. Detta beror antagligen på att jag varit för lat och inte gjort mitt bästa.
När min mamma fick reda på att jag fick F blev hon helt paff och besviken. Vilket såklart gjorde mig stressad, vilket jag varit nu efter mitt första F, jag sover fem timmar per natt, äter två ggr per dag och har därför ingen ork över huvud taget.
Jag har idag tänkt och tänkt och kommit fram till att naturvetenskap inte är det rätta programmet för mig, jag är lite mer intresserad av språk, och so-ämnen. Så jag ska ta kontakt med studievägledaren på skolan och fråga om vad jag ska göra, om jag ska gå om ettan nästa år eller om jag fortfarande kan byta linje.
Detta sa jag till min mamma idag och då blev hon väldigt besviken på mig.. Hon sa att jag skulle kämpa hårdare och visa lärarna att jag kan bättre, jag bara stod där och sa att jag inte kan men hon skulle absolut ha sista ordet:
- jo du får gå på stöd och kämpa mer.
Jag blev ledsen och gick därifrån för att undvika att jag skulle börja gråta inför henne.
Hur kan hon ha så höga förväntningar på mig och inte förstå mig när jag säger att jag inte kan? När jag ber om hjälp med matten här hemma tittar de båda på talen och frågar mig om jag är dum i huvudet. De klarar inte av den matten, om de så har hjälp utav miniräknare.
Och jag förstår om de inte bli som min syster, men ändå.. Jag har ju en plan på att börja om skolan nästa år, jag ska inte hoppa av helt.
Det jag vill ha hjälp med:
Vad ska jag göra? hoppa av ettan nu och börja om nästa år på en annan linje tillsammans med min bästa kompis som är ett år yngre eller försöka komma in på ett nytt program nu på direkten?
Jag känner att jag helst vill börja om nästa år och få en välförtjänt paus från skolan men besvikelsen som mina föräldrar och lite av den övriga släkten kommer att visa på mig är nog inte helt bra.
Hoppas att någon snäll själ orkar läsa och kan ge mig råd om vad jag ska göra för att jag är helt vilsen, Tack!