• Mammaboosten

Alkohol förlänger livet?

I senaste avsnittet av Solsidan diskuterar Anna och Alex (Mia Skäringer och Felix Herngren) hur mycket som är okej att dricka. Anna springer på en läkare som säger att alkohol förlänger livet, och att kvinnor kan dricka 1-2 alkoholenheter/dag och män 2-3 alkoholenheter/dag.

Nu rasar Svenska Läkarsällskapet i Aftonbladet:

– Det var fullständigt upp åt väggarna, säger Peter Friberg, ordförande i Svenska läkarsällskapet.

Läs hela artikeln här.

Rösta: Hur mycket tycker du är okej att dricka i veckan? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Alkohol förlänger livet?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Minniemousemommy skrev 2013-11-06 13:40:10 följande:
    Jag kommer inte ihåg exakt, såg det på något vetenskapsprogram, kan har varit "universum med morgan freeman" men jag är inte säker. Sök på Resveratol. På programmet hade dom gett ämnet till möss, och dom som hade fått det levde 44 % längre än dom som inte hade fått ämnet. Det är inte fastställt att det blir så för människor än eftersom att det är rätt nytt, men dom håller på och det är redan rätt känt.
    Det ställer jag mig mycket tveksam till, senast jag läste något kring reservatrol så fanns det ingen som helst sådan effekt belagd i någon studie och det var någon gång innan sommaren.

Wikipedia håller med: en.wikipedia.org/wiki/Resveratrol

Hursomhelst blir det fortfarande fel att säga som du gjorde, det är direkt lögn att påstå att man kan leva 44% längre genom att dricka vin eller äta vindruvor, det finns ingen som helst forskning på att det ligger till så.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Minniemousemommy
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-11-06 13:49:23 följande:
    Det ställer jag mig mycket tveksam till, senast jag läste något kring reservatrol så fanns det ingen som helst sådan effekt belagd i någon studie och det var någon gång innan sommaren.

Wikipedia håller med: en.wikipedia.org/wiki/Resveratrol#Life_extension

Hursomhelst blir det fortfarande fel att säga som du gjorde, det är direkt lögn att påstå att man kan leva 44% längre genom att dricka vin eller äta vindruvor, det finns ingen som helst forskning på att det ligger till så.
    Okej det var fel av mig att skriva så. Jag gör om.
    "Jag såg ett program om att dom hade injekterat ett ämne som finns i röda vindruvor i möss, och dom som blev injekterade med ämnet levde 44 % längre än dom andra. Det ska tydligen vara bra för människor också"
    Bättre? :)
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Minniemousemommy skrev 2013-11-06 13:55:19 följande:
    Okej det var fel av mig att skriva så. Jag gör om.
    "Jag såg ett program om att dom hade injekterat ett ämne som finns i röda vindruvor i möss, och dom som blev injekterade med ämnet levde 44 % längre än dom andra. Det ska tydligen vara bra för människor också"
    Bättre? :)
    Bättre men inte helt bra, eftersom denna effekt inte kunnat visats i några (stora) studier. Detta gäller särskilt för människor.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Minniemousemommy
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-11-06 14:15:20 följande:
    Bättre men inte helt bra, eftersom denna effekt inte kunnat visats i några (stora) studier. Detta gäller särskilt för människor.
    Jo det har visats att tex rödvin ska förhindra vissa sjukdomar och förlänga livet, och dom har nu hittat ämnet som gör det. Men jag orkar inte tjafsa om det här, så jaja du har rätt .:)
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Minniemousemommy skrev 2013-11-06 14:28:36 följande:
    Jo det har visats att tex rödvin ska förhindra vissa sjukdomar och förlänga livet, och dom har nu hittat ämnet som gör det. Men jag orkar inte tjafsa om det här, så jaja du har rätt .:)
    Det stämmer att rödvin, i vissa fall under vissa omständigheter, kan skydda från eller minska effekten av vissa sjukdomar. Helt korrekt så långt. Resveratrol är en möjlig kandidat till denna skyddande.

Det blir fel att säga att man hittat ämnet för det har man inte gjort, resveratrol är en kandidat bland flera och det troligaste är nog att flera ämnen samverkar för skyddseffekten.

• Dina08

Jag har läst någonstans att upp till 6 glas i veckan för en kvinna är ok, så det håller jag mig till.

• Margaux

Minni.... Jag har läst mer om vin och vinproduktion än de flesta och även gjort en uppsats på universitetsnivå om just besprutning etc inom vinproduktion. Man blir ganska deppad faktisk....... Men jag håller med, måttlig vindrickning är nyttigt!

• Vandelay

Fortfarande helt förbryllad över att folk håller sig till rekommendationerna istället för sin egen vilja. Fett tråkiga liv folk måste ha, om de låter forskning begränsa deras alkoholintag måste väl det betyda att de låter sig begränsas på tamefan alla andra områden också. Free your mind, maaaan

• Vandelay
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-11-06 12:04:04 följande:
    För att det är gott.
    Varsågod, ingen hindrar dig.

Det är inte bara gott, det är roligt, trevligt, guldkant, sänker trösklar, tar bort hämningar... Det är en ganska fantastisk drog faktiskt. Ja okej, om man bortser från skrumplevrar och sånt otrevligt men jag ser inte det som en anledning att inte dricka när man känner för det. Och det ska gå hyfsat långt innan man drabbas av allvarliga fysiska skador (påtagliga, inte bara slitage).
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Vandelay skrev 2013-11-07 00:52:41 följande:
    Det är inte bara gott, det är roligt, trevligt, guldkant, sänker trösklar, tar bort hämningar... Det är en ganska fantastisk drog faktiskt. Ja okej, om man bortser från skrumplevrar och sånt otrevligt men jag ser inte det som en anledning att inte dricka när man känner för det. Och det ska gå hyfsat långt innan man drabbas av allvarliga fysiska skador (påtagliga, inte bara slitage).
    Ja, givetvis finns det andra skäl till att folk dricker. Jag tog upp anledningen till varför jag dricker alkohol och det är enbart för att det är gott. Men de skälen du tar upp är viktiga skäl.
  • talulah gosh
    Vandelay skrev 2013-11-05 23:25:16 följande:
    Men ärligt nu. Finns det någon som egentligen bryr sig om, på riktigt, om huruvida man lever tio år mer eller mindre? Är det inte kvallen på tiden man har som betyder något? Och kvalité för mig är att dricka vin mer eller mindre dagligen, för det mår jag bra av! Det vederkvicker mig till både kropp och själ! Leva länge, my ass. Får jag bara skratta, äta och dricka gott varje dag så är jag nöjd. Då räcker det med 40-50 år. Om ens det, då räcker det med tiden som jag levt hittills. Jag kan dö imorgon, vad mig anbelangar. För jag har levt hela mitt liv som om det inte funnes någon morgondag. Jag är nöjd, nu. 
    Folk verkar missa att vi lever NU och inte SEN. Men men, det kan ju folk förfasa sig över medans jag sitter här med popcorn och vin en vanlig jävla bondtisdag :) Skäms på mig! 

word!
Svar på tråden Alkohol förlänger livet?