• sär skriven

Har en gnällfis hemma... Hur länge räcker Feliway doftspridare?

Hämtade för tre månader sedan en herre som akut behövde nytt hem. Van innekatt, kastrerad och oerhört social. Problemet är att han gnäller och vrålar på nätterna och morgnarna, är även rätt pipig på dagarna. Han har fri tillgång till mat och friskt vatten dygnet runt, men är en riktig sucker för uppmärksamhet. Vi kan dock inte ha en sexkilos älg i sängen när vi ska sova, därför är dörren stängd. 

Det blev något bättre när jag kom på att vi kan lämna den stora lampan vid hans klösträd tänd på natten. Tidigare har han lagt sig i badrummet (tänt så han hittar lådan) på natten, nu sover han i sitt klösträd när han har ljus där.

Nu tänkte jag köpa hem feliway doftspridare för att se om han lugnar sig lite. Men hur länge räcker en sån?

Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • Svar på tråden Har en gnällfis hemma... Hur länge räcker Feliway doftspridare?
  • sär skriven
    micha123 skrev 2013-11-05 15:08:41 följande:
    Ca 3 månader tror jag
    Oh great. Såg att man kan köpa refill på ebay, lite billigare än här hemma (sexpack för drygt 600 kronor med frakt), vet du om det är samma sort?
  • Lady Paraplyh

Fyra veckor står det på förpackningen, men jag tycker de brukar räcka runt fem veckor. Kolla runt på priser för det skiljer en hel del.

• sär skriven
    Habba skrev 2013-11-05 16:27:56 följande:
    Ca 4 veckor.
    Lady Paraplyh skrev 2013-11-06 17:28:31 följande:
    Fyra veckor står det på förpackningen, men jag tycker de brukar räcka runt fem veckor. Kolla runt på priser för det skiljer en hel del.

Tack! Vad menar du med att det skiljer? Mellan olika apotek, eller mellan apoteket och veterinären?
  • nemo1

Ni lär väl sova bättre med öppen dörr än med gnällande. Här får hur många katter som helst sova i min säng, de är familjemedlemmar de också. Skulle aldrig få för mig att stänga dom ute.

• sär skriven
    nemo1 skrev 2013-11-06 17:42:46 följande:
    Ni lär väl sova bättre med öppen dörr än med gnällande. Här får hur många katter som helst sova i min säng, de är familjemedlemmar de också. Skulle aldrig få för mig att stänga dom ute.
    Nej, så lär vi inte göra. Hur du gör är din sak, vi sover inte med djur i vår säng.
  • roffe
    nemo1 skrev 2013-11-06 17:42:46 följande:
    Samma här, stänger jag dörren jamas och krafsas det hela natten. Öppnar jag så kommer katten sova hos mig. Och ibland leka med någon skallrig mus som man får kasta iväg. Katten vill vara där man är, det är ju mysigast så :)

Ts, hoppas du hittar till bra pris och att det fungerar för er :) 
  • sär skriven
    roffe skrev 2013-11-06 17:45:13 följande:
    Samma här, stänger jag dörren jamas och krafsas det hela natten. Öppnar jag så kommer katten sova hos mig. Och ibland leka med någon skallrig mus som man får kasta iväg. Katten vill vara där man är, det är ju mysigast så :)

Ts, hoppas du hittar till bra pris och att det fungerar för er :) 
    Tack! 

Ja, det är lite olika hur man väljer att göra. Men det där familjemedlemsargumentet köper jag inte. Svärmor är också en älskad medlem av vår familj, men hon får inte heller sova i vår säng. Sonen har aldrig sovit i vår säng. Och vi vill inte ha lekande katter i sovrummet när vi ska upp och arbeta.

Jag tror Feliway fixar biffen!  
  • nemo1

Lekande katter? Alla katter sover tills jag går upp. Katter hatar stängda dörrar så det är nog bara att välja, fotvärmare eller gnällspik.

• sär skriven
    nemo1 skrev 2013-11-06 18:03:55 följande:
    Lekande katter? Alla katter sover tills jag går upp. Katter hatar stängda dörrar så det är nog bara att välja, fotvärmare eller gnällspik.
    Alla _dina_ katter sover möjligtvis tills du går upp. Våran gör det inte, utan vaknar till när det är dags för oss att gå och lägga oss. Sedan leker han ett par timmar innan det är dags för nästa sömnetapp. 
  • nemo1
    sär skriven skrev 2013-11-06 18:05:52 följande:
    Alla _dina_ katter sover möjligtvis tills du går upp. Våran gör det inte, utan vaknar till när det är dags för oss att gå och lägga oss. Sedan leker han ett par timmar innan det är dags för nästa sömnetapp. 
    Aktivera katten så kommer han att sova mer på natten.
  • Lady Paraplyh
    sär skriven skrev 2013-11-06 17:37:00 följande:
    Tack! Vad menar du med att det skiljer? Mellan olika apotek, eller mellan apoteket och veterinären?

De är oftast dyrast hos djuraffären då jag kollade runt, billigast hittade jag på nätet. Jag visste inte ens att de fanns hos veterinären.
  • sär skriven
    Lady Paraplyh skrev 2013-11-07 00:29:48 följande:

De är oftast dyrast hos djuraffären då jag kollade runt, billigast hittade jag på nätet. Jag visste inte ens att de fanns hos veterinären.
    Tack!
Svar på tråden Har en gnällfis hemma... Hur länge räcker Feliway doftspridare?