• Maggis01

Kort 1-åring

Vår dotter var bara 72,5 cm på 1-årskontrollen och är alltså en bit under medelkurvan. Skulle väl inte oroat mig om hon inte legat över medelkurvan under sitt första halvår för att sedan dala lite hela tiden. Finns det fler med korta 1-åringar som inte följt sin kurva?

• Svar på tråden Kort 1-åring
  • Dr to be

Hej! Vår dotter var 71.3cm vid 1 år. Alltså ca -1.5 på kurvan. Tidigare hade hon legar stadigt på -1. Läkaren sa att hon "saktat" in för att passa in i sitt växtmönster. Jag är 152 cm och min man är 170 cm så hon beräknas inte bli så lång, runt 155cm. Jag är inte ett dugg orolig av avflackningen.... hon växer och mår bra? Är din dotter frisk i övrigt?

• NenneLo

Vad säger BVC då?

2011-09-13 Loke <3 I väntan på lillebror BF 2014-03-11 <3
  • Maggis01

BVC sa att de kunde göra en ny mätning om 3 månader, men att det kunde vara att hon börjat röra sig så mycket och behövde mer fett. Bara att mata på lite mer (hon är rätt lätt också). Men jag oroar mig ändå, för att hon bara växt ca 1 cm på två månader.

Dottern är som jag ser det frisk och glad i övrigt.  

• Dr to be

Mellan 1/11- 12 och 26/3-13 ( på nästan 5 månader) växte vår tös bara 4.3cm. Mellan januari och mars bara 6mm. Hon hade även en dipp i vikten då hon mellan nov-mars bara gick upp 800g. Trots att all hennes mat innehöll både äkta grädde och riktigt smör. Hon började röra på sig vid 5 mån ålder och hon gick vid 10 mån. Hon var och är alltid i farten. Så länge de äter och utvecklas i övrigt är det inget att oroa sig för

• NenneLo
    Maggis01 skrev 2013-11-05 11:03:36 följande:
    BVC sa att de kunde göra en ny mätning om 3 månader, men att det kunde vara att hon börjat röra sig så mycket och behövde mer fett. Bara att mata på lite mer (hon är rätt lätt också). Men jag oroar mig ändå, för att hon bara växt ca 1 cm på två månader.

Dottern är som jag ser det frisk och glad i övrigt.  
    Då tycker jag att du ska ta till dig det de säger, de har nog varit med om många "fall" där det blir såhär. Det brukar ju dala ut efter ett tag, har jag för mig?
    2011-09-13 Loke <3 I väntan på lillebror BF 2014-03-11 <3
  • Maggis01

Tack för era svar.

Ja, det är väl bara att vänta och se. Lite spelar det väl in i oron att jag har en syster som fick tillväxthormon i 6 år (inget ärftligt dock) och att jag vet hur jobbigt hon och mina föräldrar hade det med allt kring detta. Men jag hoppas verkligen att hon växer på sig snart så jag slipper vara orolig. Tycker alla jämnåriga bara skjuter i höjden.

• cosinus

Var det samma sätt att mäta, samma bord och samma sköterska. För annars är ju längden sånt som kan mätas olika mellan olika ställen. Min dotter har provat krympa 1 cm på en månad på olika mätbord och jag ställer mig högst skeptisk till detta :)

Mina har vid 1 år legat på 73 cm (tjej), 76 cm (pojke), 69 cm (pojke) och 72 cm (tjej).

Dock har de varit ganska jämnsmå  hela tiden men sakta men säkert brukar de tappa längd. Dotter som är äldst låg på -1 från början och nu som 9-åring ligger hon på -2. Sonen som är 7 låg på medelkurvan i början och nu på -1. Det är längderna alltså. På vikten har samtliga tappat minst 1 kurva från start och ligger på -1.5, -2, -3 och så vår lilla knubbis som faktiskt bara ligger på -1 (och dessutom då är kort så hon är helt normalbyggd :) )

• Maggis01

Det var visserligen en annan sköterska än vanligt och dottern som oftast är glad och nöjd verkar minnas förra besöket (med sprutor) och grät och krumbuktade sig under mätningen, så visst kan det diffa lite, men de borde ju vara vana med barn som inte ligger helt still tycker jag. Och även om det skiljer 1 cm så halkar hon fortfarande efter.

Även vikten stod stilla... eller snarare så hade hon gått ner 1 hekto på 2-2½ månad.

Men jag upplever henne som en pigg och glad tjej så hon verkar inte må dåligt, men just att hon vuxit så lite var lite av en chock. :( 

• Duckan

Tillägger att hon dock följde kurvan uppåt om än sakta. Nån gång dippade vikten i samband med sjukdom.
    Nu är hon snart 7 och vad jag kan se med blotta ögat är hon inte nämnvärt kortare än klasskamraterna.

• fluu

Min är nästan två år och är 79 cm. Kring ett år var hon ungefär lika lång som din. Min har varit liten på både längd och vikt sedan födseln. Mycket problem med mat, allergier och viktnedgång.

Just längden har aldrig oroat mig. Jag är kort, min mamma är kort, min mormor är en pygmé. Är hon glad och pigg och BVC inte hispar så kan du nog vara lugn :)

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Mamma till 5 underbara barn

Min nu 8 åriga dotter va 70cm när hon va 1 år och vägde ca 8,9 kilo nu är hon som sakt 8 år och är 122 cm väger ca 22 kilo ! Min 15 åriga son va 72 cm vägen han e normal lång nu :) mina andra va 73cm och 78 cm vi 1 år.

• cosinus

Mina har vid 1 år varit 73, 76, 69 och 72 cm.

Nu har jag små barn, men trean som var 69 cm och 7 kg vid ett år föll på kurvorna konstant från 5 månader till 18 månader. Sen stabiliserade det sig och nu som snart 6-åring är han fortfarande djäkligt liten men längdkurvan har hållits stabil sen ungefär 18 månader och viktkurvan hämtar han sakta sakta igen. Nu ligger han på -2.5 SD, när han var 18 månader låg han en bra bit under -3, ungefär där jag gissar att -4 varit om det funnits en sådan kurva.

• Mamma till 5 underbara barn

[quote=71942280][quote-nick]Mamma till 5 underbara barn skrev 2013-12-13 08:55:27 följande:[/quote-nick]

Min nu 8 åriga dotter va 70cm när hon va 1 år och vägde ca 8,9 kilo nu är hon som sakt 8 år och är 122 cm väger ca 22 kilo ! Min 15 åriga son va 72 cm vägen han e normal lång nu :) mina andra va 73cm och 78 cm vi 1 år.

[/quote

Gammal tråd men ser nu att jag skrivit fel vikt på dottern som va 70cm hon vägde ca 7,9 kilo inte 8,9 de vägde dottern som va 73cm :) nu har jag en ettårig som är 71cm

Svar på tråden Kort 1-åring