• scrapparlotta

Ska hämta katter på lördag....vill ha tips om en del saker..

Ska hämta två små kattungar på lördag.....har inte haft katt i vuxen ålder direkt. Är uppvuxen med katter, men sen jag flyttade hemifrån har jag inte haft nån egen katt. Så jag har helt glömt av nästan allt med katter....

Det jag vill veta mest nu är hur man ska sköta kattlådan, vilken kattlåda ska man ha (med eller utan lucka) ? Vilken kattsand är bäst? Finns det nån bra på gekås? Ska dit imorgon och köpa grejor...och har dom då bra kattsand där kan man ju köpa där?

Hur ska man göra för att det ska lukta så lite som möjligt från kattlådan? Självklart ta bort allt synligt så fort som möjligt såklart. Men hur ofta gör man rent hela lådan och hur? Hört nån som kört den i diskmaskinen......men det känns inte så mysigt direkt. Byter man ut all sand ibland? Om man åker hemifrån på morgonen och sen inte kommer hem förrän många timmar senare....och den bajsade precis efter att vi gått. Då måste det väl bara stinka nåt vidrigt när man kommer hem? Slänger ni sanden med avföringen i påsar eller i toastolen eller var??

Sen....andra frågor. Vi ska hämta dom tidigt på lördag. Så vi är ju hemma hela helgen, men klarar dom sig sen hela dagarna när vi jobbar?? Dom är 12 veckor och det är ett syskonpar...

Fler saker jag ska tänka på??

• Svar på tråden Ska hämta katter på lördag....vill ha tips om en del saker..
  • roffe
    Jimman skrev 2013-11-05 23:02:00 följande:
    Det ver jag inte , kollade bara agria då jag har 8 försäkringar där :)
    Ojoj :D 
  • scrapparlotta
    intetnyttpåplusfronten skrev 2013-11-06 21:19:00 följande:
    vi som älskar våra katter
    på facebook är en bra sida man kan fråga på :) 
    Tack :)
  • scrapparlotta

Kom på en fråga till nu...eller två faktiskt. Hur lär man katterna var kattlådan finns? Förstår att man ska sätta dom där i några gånger....men sen går dom på upptäcktsfärd och blir nödiga....hittar dom dit då? Och även nätterna nu i början, hittar dom dit på natten? Mina barn vill nog ha katterna inne hos sig på nätterna....men kan dom

lära sig att hitta kattlådan även på natten?

• Guldbarb

Brukar räcka att släppa ungarna där lådan är så de går därifrån och kollar. Bor ni stort eller med flera våningar kan det vara bra att sätta ut flera lådor så ungarna inte kommer för långt bort ifrån dom.

• scrapparlotta

Vad gör man om dom inte äter torrfodret jag köpt?? Jag köpte samma mat som dom hade ätit nu, men åxå lite kletmat (som dom bara hade fått på helgerna) Annars har dom bara ätit friskis junior torrfoder. Så jag köpte det. Dom har fått kletmat några gånger och det har hon ätit bra...men nu vill den ena katten bara ha det. Hon går här och ser hungrig ut men vägrar äta torrfodret. Ska jag vänta ett tag till, hon borde väl äta det om hon blir riktigt hungrig?

• LunaLunatic

Nej usch, ge dem blötmat. Bra de inte vill äta Friskies!

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • scrapparlotta
    LunaLunatic skrev 2013-11-10 12:00:12 följande:
    Nej usch, ge dem blötmat. Bra de inte vill äta Friskies!
    Nä, jag vet att dom helst inte ska äta detta. Men jag hämtade dom igår och fick tipset att nu i början ge dom den maten dom fått där dom kommer ifrån. Och sen, lite i tagen, övergå till annan mat.
  • LunaLunatic
    scrapparlotta skrev 2013-11-10 12:07:40 följande:
    Nä, jag vet att dom helst inte ska äta detta. Men jag hämtade dom igår och fick tipset att nu i början ge dom den maten dom fått där dom kommer ifrån. Och sen, lite i tagen, övergå till annan mat.
    Jag förstod det som att de var vana vid blötmaten också? Då bör det ju vara lugnt. Annars kan du joxa ihop torrt och blött.
    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • scrapparlotta
    LunaLunatic skrev 2013-11-10 12:11:38 följande:
    Jag förstod det som att de var vana vid blötmaten också? Då bör det ju vara lugnt. Annars kan du joxa ihop torrt och blött.
    Jo, du fattade rätt....dom var vana vid lite blötmat åxå. Dom hade den sista tiden fått lite sånt på helgen bara. Men mest hade dom ätit den torrfodret. Så dom har ju ätit det och tänkte att dom skulle få det nu ibörjan här...Men nu har jag gett dom blötmaten igen :)
  • nemo1
    scrapparlotta skrev 2013-11-10 12:17:10 följande:
    Jo, du fattade rätt....dom var vana vid lite blötmat åxå. Dom hade den sista tiden fått lite sånt på helgen bara. Men mest hade dom ätit den torrfodret. Så dom har ju ätit det och tänkte att dom skulle få det nu ibörjan här...Men nu har jag gett dom blötmaten igen :)
    Torrfoderet ska isf vara som lördagsgodis då blötmat är mycket bättre än all torrfoder. Tänk på att aldrig köpa torrfoder i mataffären, rena rama skiten. Verkar komma från otroligt oseriösa människor då de äter Friskis.Köp tex Eukanuba som du om ett par veckor börjar fasa in långsamt men ffa ge fri tillgång på blötmat. 
  • Jimman
    nemo1 skrev 2013-11-10 16:42:02 följande:
    Torrfoderet ska isf vara som lördagsgodis då blötmat är mycket bättre än all torrfoder. Tänk på att aldrig köpa torrfoder i mataffären, rena rama skiten. Verkar komma från otroligt oseriösa människor då de äter Friskis.Köp tex Eukanuba som du om ett par veckor börjar fasa in långsamt men ffa ge fri tillgång på blötmat. 
    Fri tillgång till blötmat är jättesvårt då det torkar ut fort o blir äckligt
  • nemo1
    Jimman skrev 2013-11-10 18:08:47 följande:
    Fri tillgång till blötmat är jättesvårt då det torkar ut fort o blir äckligt
    Det gör absolut ingenting om blötmat står framme ngr timmar. Katter har en mycket kort tarm och reagerar inte på sånt.
  • Jimman
    nemo1 skrev 2013-11-10 20:07:38 följande:
    Det gör absolut ingenting om blötmat står framme ngr timmar. Katter har en mycket kort tarm och reagerar inte på sånt.
    Nä men många katter äter inte om det stått nån timme , har ingen av alla mina gjort i alla fall , vi ger blötmat morgon o kväll o fri tillgång till torrfoder o vatten , tonfisk/torsk varje fredag !
  • scrapparlotta

Tycker inte heller det ser så roligt ut när den blöta maten stått framme ett tag....urk....fast å andra sidan ska jag inte äta det :)

• intetnyttpåplusfronten

Mina katter äter aldrig blötmaten direkt, de slickar i sig såsen och sen får det vara. På eftermiddagen när maten är smått intorkad däremot, då går det bra att äta ;)

Torrfoder öht är jättesvårt att hitta rätt, vi hade RC ett tag men läste sen att det var dåligt, så nu har vi bytt till IAMS efter råd om det.

Om du har något vettigt att säga så är du på fel forum.
  • Hennah

Här finns mycket att läsa:
    http://www.katter.nu/kattens-forsta-tid-i-det-nya-hemmet/

Angående kattlådor-  Visa var lådan finns så sköter kattungarna resten. De kommer ihåg var lådan finns! Man brukar säga att man ska ha minst en låda per katt. Så till dina två kisar bör du alltså ha två lådor.

Om man ger torrfoder måste man se till att katten får tillräckligt med vatten. Många katter dricker lite för lite, vilket kan ge problem med njurarna. Speciellt vintertid när det inte finns vattenpölar ute att dricka av så måste man se till att katten dricker. Det kan hjälpa om man inte har vattnet för nära maten eller kattlådan. Det sägs att katter inte vill dricka vatten som finns för nära djurkadaver (i detta fall kattmaten) då vattnet kan vara förorenat av vätskor från kadavret. Mina föräldrars katt drack mycket dåligt. De ställde då en skål vatten i vardagsrummet och  märkte stor skillnad på hur mycket han drack! 

Svar på tråden Ska hämta katter på lördag....vill ha tips om en del saker..