• Orchidea

Bebis 3 mån, möjligt attl börja helamma?

Sonen, nu 3 mån gammal, fick efter födelsen höga bilirubinvärden och hamnade i ljusvård. Pga. detta var vi tvungna att börja ge ersättning eftersom min mjölkproduktion ännu inte riktigt hade kommit igång. Vi fortsatte hemma ge ersättning och tanken om att kunna helamma kändes längre och längre bort. Ja har alltid ammat  innan han fick ersättning och många gånger även efteråt. Nattetid har han klarat sig på enbart amningen.

Jag har försökt pumpa dagtid för att öka produktionen, men det kommer väldigt lite och oftast bara från ena bröstet. Från det andra kommer det bara ett par droppar. Det verkar vara svårt med utdrivningsreflexen vid pumpningen. Bebisen får nog ut mycket mer från brösten, men hur mycket vet jag inte. Oftast är han nog nöjd en ett tag direkt efter ammandet. För en vecka sedan minskade vi på ersättningen för att få min mjölk att öka. Jag gav bara ersättning då han blev otröstlig (ca 200 ml från tidigare över 400 ml) och han verkade för det mesta rätt nöjd. Märkte att blöjorna blev lite mindre våta än innan, men det kom kiss varje gång vi bytte iallafall. Det kändes som om vi var på väg åt rätt håll, men nu börjar jag bli osäker igen. Jag vill ju att mitt barn ska må bra.

Förra natten var sonen väldigt orolig och hungrig. Amningen räckte inte alls till och han behövde ersättning ett par gånger även under natten. Det verkar som om han har någon tillväxtspurt nu så han har velat ha ca 100 ml ersättning efter varje amning idag. Ersättningen får han med spruta för flaska gör honom förvirrad och amningen blir lidande.

Jag skulle gärna vilja amma mera, eller helst helamma, men är det möjligt mera? Vill gärna höra era synpunkter på detta och om någon varit i samma situation.

• Svar på tråden Bebis 3 mån, möjligt attl börja helamma?
  • Sananasen

Hej!

Klart att du kan börja helamma!

Stimulera så mycket som möjligt med pumpning och även manuell utdrivning (massage).

Det låter hemskt, men bebisens skrik stimulerar oxå bröstproduktionen =) Så när han grinar så ökar hormonerna! Försök att amma först och sedan pumpa.

Tips är att höra av sig till BVC eller amningshjälpen, dom är experter och kan alla trix!

Lycka till! 

Svar på tråden Bebis 3 mån, möjligt attl börja helamma?