Förlossning
Hej! Undrar om du kan komma med lite råd. Är gravid med mitt andra barn. När jag födde min dotter som nu är 2,5år så gick jag precis 1v över tiden enl RUL(födde på dagen enl sista mens). Det starta med värkar som var lite diffusa. 3h senare satte det igång på riktigt med starka och täta värkar (3-4min) och då åkte vi in till förlossningen. 30 min senare var vi inne och jag var undersökt och var öppen 4cm. Kl var då ca 15.00. Därefter provade jag TENS och akupunktur men insåg rätt snabbt att jag var tvungen att börja med lustgasen då jag ej hade ngn effekt av det andra och smärtan tilltog. Därefter kommer jag inte ihåg så mkt, förmodligen pga lustgasen, men i det stora hela så öppnade jag mig inte mer än de 4cm och strax innan 03 blev det ett akutsnitt pga att det stod stilla. Fick petidin vid ett tillfälle med och man hängde värkstimmulerande dropp men det gick inte att skruva upp så mkt pga kraftiga värkar. Nu står jag då inför ett beslut inför nästa förlossning. Har varit på samtal med läkare ang. min förra förlossning och det enda de kan säga där är att man inte ser ngn anledning till att jag inte ska kunna föda vaginalt denna gången. Har du några fler tips? Kommer gå på ett till UL i vecka 34 för att mäta huvudomfång samt uppskatta födelsevikt så inte där är ngt som ställer till det. Annars är planen att prova vaginalt. Vad är egentligen oddsen att det ska fungera andra gången? Tips på smärtlindring som gör att man slappnar av mer i bäckenet? Ger värkstimmulerande dropp sämre värkar? Vet att det inte är lätt för dig men är lite desperat efter info så tänkte kanske du kunde tillföra något... Väldigt tacksam för svar.