• Jessicca

Okej att blanda ersättning med bröstmjölk?

Hallå där ute!

Jag undrar fall de är okej att blanda ersättning med bröstmjölk? Fick min son för ca en vecka sen men fick stora bristningar att jag var tvungen att opereras direkt efter förlossningen... Var borta ca 3 timmar vilket kändes som en evighet när mitt mirakel äntligen hade kommit till världen. De visa sig när jag väl fick träffa han igen att han inte ville amma. Personalen trodde de berodde på att vi vart borta för länge från varandra efter förlossningen. Plus att de märkte att han hade för kort tungband efter ca 2 nätter på BB. Han äter nu ersättning och bröstmjölk som jag pumpar. Brukar vänta med bröstmjölken tills jag har mellan 60-90 ml. De har nu visat sig att han får magknip när jag gett han bröstmjölk. Kan de bero på att han får de en gång om dan och magen då är van vid ersättningen? Vill ju att han ska ha bröstmjölk också så kan man blanda ersättningen med mjölken och vänja han vid de?

• Svar på tråden Okej att blanda ersättning med bröstmjölk?
  • LinneaJosie

Man kan blanda med ersättning ja. Det låter dock väldigt osannolikt att det är bröstmjölken han får magknip av. Han äter vanlig ersättning och inte mjölkfri antar jag?

• strojes

Det kan vara bröstmjölken som orsakar magknipet vissa livsmedel kan ge upphov till magknip. Som mamma får man då prova att äta mindre eller utesluta vissa saker. Nu var det dels länge sedan jag ammade och dels hade vi inte några sådana bekymmer så jag har inte full koll på vad men har för mig: lök, kål, bönor. Sånt som ger oss gaser i magen kan även ge bebisar besvär.

• Jessicca

Tror inte den är mjölkfri. Baby Semp 1. De är samma som han fick på BB

• Elmiina

Ett tips är att testa med Nan 1 istället. Jag känner många vars bebisar fått knasig mage utav sempern (ink jag när jag var lite och min dotter just nu).

• linislj

Det tar ofta ett tag får små spädbarns magar att stabilisera sig. Sedan kan bebisen reagera på vad du äter. Ger du honom flaskan för att han inte kan suga på bröstet ordentligt pga. att tungbandet är för kort tycker jag att du ska låta det bli klipt så snart som möjligt. På Astridlindgrens sjukhus gör det det och de menar att det blir mycket bättre med amningen sedan.

Min andra dotter föddes med kort tungband. (Det satt som längst ut på spetsen, men tungan var dock inte hjärtformad). Jag googlade och frågade runt. Det visade sig att de här inte gör ngt förrän efter ett års ålder och då gör det det bara om det påverkar talet, men jag kände att det där var ett för stort handikapp. Det såg konstigt ut och varför vänta med ngt som kunde göras så enkelt och dessutom utan att lillgumman behövde sövas (de söver barnen när de är äldre). Jag fick en läkartid på BVC och sedan en remiss till öron, näsa, hals. En jättebra doktor kollade, bedövade med tandläkarbedövning och klippte sedan typ fyra klipp med en liten sax. Det var över på några sekunder. Det kom blod vid de sista klippen och då blev hon lite ledsen, men det gick över jättefort och likaså blödningen och hon satt rakt upp och ned i mitt knä hela tiden. Hon har fortfarande en kort tunga, men den är friare och det ser betydligt bättre ut. Förhoppningsvis blir det inga problem med talet längre fram. Jag är glad att vi stod på oss och fick det gjort. Lycka till. /L

Kort tungband...
  • Lilla Morran

Det går absolut att blanda! Om du är säker på att det är bröstmjölken som ger honom magknip så får du fundera på att utesluta något livsmedel. Dock gissar jag att även ersättningen kan ge magknip, så var det hos oss. Det finns andra märken och andra varianter att prova. Vi hittade en extra snäll variant från Semper som bara kunde köpas på ICA Maxi - man får prova sig fram... Lycka till!

Svar på tråden Okej att blanda ersättning med bröstmjölk?