• Voltaren

Begäran att Tingsrätten fastställer boende för barnet

Har ett gemensamt barn och nu i samband med att betänketiden gick ut lämnar mitt ex ett yrkande till Tingsrätten att vårt barn ska ha större delen av boendet hos mitt ex.

Jag tänker skriva tillbaka att jag anser att det växelvisa boendet ska fortsätta.

Vad händer härnäst? Antar att de inte fattar något beslut på dessa grunder utan vad är det för processer som kommer att gå igång? 

• Svar på tråden Begäran att Tingsrätten fastställer boende för barnet
  • Anonym (Soc)

Ni får komma på muntligt förhör och förhoppningsvis så kan ni enas där, annars begär nog tr en utredning av soc och när den är klar och ni båda fått kommunicerat den så får ni en tid i tr igen för huvudförhandling och några veckor senare kommer domen. Detta är en segdragen och lång process

• Voltaren

Nån sa att det är samarbetssamtal i familjerätten som brukar vara det vanliga? Kan TR gå in redan nu och fastställa den ena eller andra lösningen i väntan på socialförvaltningens utredning eller låter man i regel det flyta på som idag?

• Anonym (Soc)

Samarbetsavtal är frivilligt att komma på och man behöver inte gå på dem om man inte vill och det är inget som ligger en i fatet om man uteblir från och man inte är ditskickade av tr

• Voltaren

Mitt ex har skrivit i brevet till TR att det är barnets vilja. Någon som har tips hur man tar upp detta med barnet på bästa sätt? Har försökt höra lite vad barnet har för tankar och hur det funkar och då kommer inget upp. Kan ju förstå att det är tufft att säga detta till mig men det känns ju också fel att inte sätta sig ner och prata igenom detta.
    Men bäst är väl att fråga rakt på sak och inte försöka ducka för frågan. 

• emmalarssonnn

Det är soc som gör en sk snabbupplysning, om det är lämpligt pratar de med barnet, beroende på ålder osv. Jag skulle rekommendera dig att kontakta en jurist som kan förklara allt för dig. Jag har själv varit i vårdnadstvist och är nöjd med den juristen jag anlitade. Hon erbjuder gratis rådgivning, och förklarar på ett enkelt sätt, så ring henne, Hon heter Kristina Lundberg, 08-663 31 80. Stort lycka till! 

Svar på tråden Begäran att Tingsrätten fastställer boende för barnet