• Anonym (Mamman)

Vill inte ge bort mina föräldradagar..

Fick barn för en dryg månad sedan och nu stressar pappan/min sambo mig med att fylla i papper på delad vårdnad. Vårt förhållande har varit minst sagt struligt, otrohet o lögner och i första halvan av graviditeten ville han inte ens behålla barnet. Så även om allt är bra nu så är jag orolig över framtiden. Om jag skriver på delad vårdnad så hamnar ju hälften av dagarna hos honom? Då har jag ett halvår ledigt ungefär ,ifall något händer mellan oss..:/ Om jag inte skriver på kommer det ju också bli problem för han vill ju ha hälften.. Kan jag ta ut, el planera mina dagar ett år framåt nu, INNAN de delas? Så att jag är säkrad så att säga..? Jag kanske låter ego,men efter allt han utsatt mig för under senaste år så förtjänar jag att få min lugna tid nu, med vår son! Vill bara förbereda mig och inte stå där krossad igen.

• Svar på tråden Vill inte ge bort mina föräldradagar..
  • Sweet life

Nej, så kan du inte göra...

Antingen vägrar du och risken är stor att han stämmer dig i rätten och får delad vårdnad och sina dagar, eller så skriver du på och ni kan göra ett avtal tillsammans att han ger dig en viss del av sina dagar osv. 

• Sweet life

BTW, det är inte dina dagar. Det är barnets dagar, där barnet har rätt till båda sina föräldrar...

• Ramborg
    Anonym (Mamman) skrev 2013-11-03 15:41:05 följande:
    Fick barn för en dryg månad sedan och nu stressar pappan/min sambo mig med att fylla i papper på delad vårdnad. Vårt förhållande har varit minst sagt struligt, otrohet o lögner och i första halvan av graviditeten ville han inte ens behålla barnet. Så även om allt är bra nu så är jag orolig över framtiden. Om jag skriver på delad vårdnad så hamnar ju hälften av dagarna hos honom? Då har jag ett halvår ledigt ungefär ,ifall något händer mellan oss..:/ Om jag inte skriver på kommer det ju också bli problem för han vill ju ha hälften.. Kan jag ta ut, el planera mina dagar ett år framåt nu, INNAN de delas? Så att jag är säkrad så att säga..? Jag kanske låter ego,men efter allt han utsatt mig för under senaste år så förtjänar jag att få min lugna tid nu, med vår son! Vill bara förbereda mig och inte stå där krossad igen.

Nej, du kan inte "säkra" hans dagar i förväg. Om du vägrar skriva på kommer han att stämma dig för att bli förklarad far och det tar tid. Under tiden har du alla dagarna. Men när domen väl faller får han de dagar som är kvar (max hälften).
    42.
Svar på tråden Vill inte ge bort mina föräldradagar..