• Anonym (Orolig vecka 13)

Blödning vecka 13

Jag är gravid i vecka 13 och gjorde ett UL i torsdags. Allt såg bra ut. 
    Idag har jag vid två tillfället fått lite levrat blod på pappret när jag varit på toaletten. Jag har också lite molande mensvärk. Inte mycket men tillsammans med illamående jag fortfarande känner varje dag, blir det påtagligt likt mensvärk.

Jag ringde gynakuten och fick besked om att vänta till i morgon. Om jag känner likadant då eller om det blivit värre bör jag ringa min barnmorska då.  

Jag är så klart väldigt orolig. Vi har försökt få barn i 2.5 år och hade äntligen lyckats tro på denna graviditeten och bestämt mig för att inte oroa mig längre. Det känns inte så enkelt längre. 

Är det någon annan som varit med om det här? Jag hoppas förstås att det ska vara jättevanligt och att det gått bra för er trots blödningar. 

• Svar på tråden Blödning vecka 13
  • Det vackraste

Jag hae blött flera ggr och det har gått bra. Med tredje blödde det from v 14 tom några veckor framåt då och då men det var ingen fata! Dr trodde det berodde på lågt sittande moderkaka just då. Levrat blod är lika med gammalt blod och det är aldrig farligt. Ett bra ul efter tolv veckor betyder extremt liten mf-risk. Tycker inte att du ska oroa dig alls! Men forts det kan du ju göra ett extra ul framöver.

• MrsGustafsson

jag blödde från vecka 15-28..fick äta cyklo f och fick gå på 10 ultraljud, och det gick jätte bra. Min son är nu 2,5 år och är frisk...jag hade ett hematom utanför hinnsäcken som blödde

• Anonym (Orolig vecka 13)

Tack snälla ni för era svar. Med min förra graviditet, för fem år sen, var jag inte alls orolig. Denna gången, efter flera IVF-försök känner jag mig mycket mer uppmärksam på avvikelser. Visst, blödningar hade jag nog uppmärksammat även förra gången förstås. 

Under dagen dagen har jag inte blött mer så jag utgår från att det var något tillfälligt som är högst normalt.
    TACK! 

• MrsGustafsson

Jag kan tillägga att första gången jag började blöda så blödde jag som en gris, gick igenom byxor, till och med så att det droppade på golvet.

• Anonym (Anonym)

Hade själv två ströblödningar i vecka 12. Var inne på KK akuten båda gångerna och bebisen sprakade för glatta livet. Gynläkaren förklarade där att så länge det inte är mörkrött eller kommer klumpar kan man vara ganska lugn. Har man känslig tapp kan det räcka med att göra nummer två eller har sex så kan det uppstå en liten blödning.

• Nikki12345

Skriver svar då jag letade efter lyckliga slut när jag själv började blöda. Nu har jag en frisk 5 månaders bebis bredvid mig.

Jag började blöda strax efter vecka 13. Sen blödde jag till och från vid flera tillfällen tills han föddes. Så allt kan sluta lyckligt! Men åk in om orolig så de kan se att allt är okej och jag fick även äta blodstoppade tabletter.

Vissa av gångerna jag blödde var det lite men en gång var det fors så att ?man blöder igenom en binda på en timme? som ska vara något form av tecken på missfall. Men det var det inte! Blev inlagd en gång för övervakning. 

Så ja det kan sluta lyckligt!
    Hoppas alla som läser detta som är oroliga finner tröst i att det kan sluta bra men åk in och kolla en extra gång för mycket än för lite. 

Svar på tråden Blödning vecka 13