• karl02

Medeciner från olika bolag

Hej! Jag undrar om det är någon mer än jag ,som har märkt av att man har blivit sämre igen, när man bytt ut samma läkemedel från ett  bolag till ett annat.
    Här tagit Lamotrigin actavis  och mådde då bra bytte det till  Lamotrigin Farma och har blivit allt sämre o sämre efter detta. Tacksam för så många svar som möjligt.  

• Svar på tråden Medeciner från olika bolag
  • Fontana

Jag känner inte alls till medicinen Lamotrigin, men samma medicin från olika tillverkare ska innehålla samma aktiva substanser. Det vill säga det som kan variera är utfyllnadsmaterial och därmed utseende och storlek.

Sen vet man ju aldrig. Om du verkligen tycker att du mår sämre så ska du ju byta tillbaka. Jag tror att man har rätt att kräva den medicin som läkaren har ordinerat. Samtidigt så ska apoteket i första hand sälja den billigaste versionen. Prata med ditt apotek första hand och säg att du vill ha Actavis. Förmodligen blir det dyrare för dig och kanske får du vänta några dagar.

Om inte apoteket kan hjälpa dig så blir det tråkiga rådet: Tala med din läkare.

Eller ring Sjukvårdsupplysningen 1177, de brukar ha kloka saker att säga. 

Svar på tråden Medeciner från olika bolag