• Anonym (normalt?)

Är detta för mycket,hur tycker ni?

En flaska vin under fred- sönd, är det mycket? Vad tycker ni?

• Svar på tråden Är detta för mycket,hur tycker ni?
  • frökenb

Jag tycker inte det låter mycket. Tycker det låter normalt, men då är jag tydligen i riskzonen enligt denna tråd. Skål

• Anonym (A)
    Anonym (Inget konstigt) skrev 2013-11-03 21:09:34 följande:
    Nesh! Det ger högre livskvalitét!
    Precis det jag menar, att alkoholhaltiga drycker ska vara lika med livskvalitet. Det är vad jag tycker är tråkigt. Man kan ha en mysig fredagkväll utan ett vinglas också. Det är dock så oerhört accepterat idag att man dricker alkohol, och ganska ofta dessutom, att inte många tycker som jag. Dom flesta tycker det är helt okej att dricka alkohol minst en gång i veckan.
  • Anonym (Inget konstigt)
    Anonym (A) skrev 2013-11-03 21:19:30 följande:
    Precis det jag menar, att alkoholhaltiga drycker ska vara lika med livskvalitet. Det är vad jag tycker är tråkigt. Man kan ha en mysig fredagkväll utan ett vinglas också. Det är dock så oerhört accepterat idag att man dricker alkohol, och ganska ofta dessutom, att inte många tycker som jag. Dom flesta tycker det är helt okej att dricka alkohol minst en gång i veckan.
    Varför är det tråkigt att känna mer livskvalitét? Oavsett om det är en promenad i skogen, god mat eller ett glas vin?
  • tord yvel

Jag tycker det är för mycket att dricka varje helg även om mängden inte va så mycket.

• Petrol

Nä, det tycker jag inte. Att dela en flaska vin över en middag känns ju liksom inte helt befängt, och utspritt på två dagar än mindre.

• Jemp

Jag skulle inte klassa det som oroande mycket. Dock blev jag själv förvånad igår när jag insåg att jag druckit den mängden och tyckte det var mycket.

Numera fest och engångshändelse. Förut blev det betydligt mer än så, den perioden jag festade som mest som student.

Just vanan tror jag är det farligaste.

• TheDuke

Finns ingenting som är farligt med att dricka den lilla mängden varje helg, fortsätt du med din ostar och vin på fredagarna.

AA
  • Anonym (normalt?)
    TheDuke skrev 2013-11-04 17:04:41 följande:
    Frågan är ju snarare varför du undrar om det är för mycket.....Tyst

Bra tanke Jag tror jag frågar för att få referensramar för hur folk i allmänhet dricker. Jag har varit ganska restriktiv med alkohol men är rädd att jag dricker mer än jag borde o ibland,inte alltid,av fel orsak. Dvs för att koppla av.

Så det är väl både mängd och orsak som faktiskt blir intressant. Jag kan ju låta bli, men jag tycket det är ett trevligt inslag på helgerna. Och jag tycker att jag är vaksam o är medveten så det inte ska smyga på nån ovana. Men vem vet... 
  • annzah

Herregud, nej, det är ju ingenting. Tre glas på tre dagar (om man räknar med att ett glas är 250ml då, vilket ett stort glas är) tycker jag är jättelite. 

• taquine

Nej det låter verkligen inte mycket , så drick du på TS med gott samvete
    Om inte glasen är så här då typ

Jag älskar att du älskar mig som jag älskar mig
  • Anonym (normalt?)
    taquine skrev 2013-11-04 18:00:37 följande:
    Nej det låter verkligen inte mycket , så drick du på TS med gott samvete
    Om inte glasen är så här då typ

Haha! Nej, då skulle jag snabbt hamna på akuten! Tack alla för era input. Det verkar vara 2 läger med två olika alkoholkulturer, de som ser alkohol som ett naturligt o trevligt inslag i tillvaron o de som aldrig nästan dricker och inte förstår vitsen. Det är kanske svårt att förstå varandras aspekter.Jag kan nog fortsätta njuta av mina ostar o vinet till
  • Anonym (normalt?)
    Baby Firefly skrev 2013-11-04 18:32:29 följande:
    Det låter inte mycket alls. Drick ditt vin och njut

Tack! Ja, o en flaska skrev jag men det är egentligen i överkant mot verkligheten. Oftast är det 1-1,5 glas kvar. O inte sällan har min man smakat ett halvt glas. Så ca 2 tredjedelar av en vinflaska.
  • Anonym (Tja)

Mängden i sig är ju inte så mycket. Faran är väl när vanan blir styrande. En balansgång som ofta är svår att bedömma, framför allt av den det handlar om.

Och med styrande menar jag när man börjar säga saker som att jag kan såklart låta bli men jag vill inte... Eller man avstår andra saker för att man inte vill låta bli vinet... Kan inte köra för man tog sitt glas vin trots att man kanske egentligen visste att man kanske hade behövt köra... Eller skyller på att det är så gott till ostarna, men har man inga ostar så dricker man sitt vin iaf. Det omvända händer däremot inte... Osv... Helt enkelt när man är i situationen att man faktiskt i realiteten inte kan låta bli även om man hela tiden påstår att man kan och skyller på att man inte vill.

• Näckrosen

Det bästa är väl att avstå en eller två helger. Kan du det utan problem, så vet du ju verkligen att du kan avstå.
    Blir det för tråkigt utan är du nog i fara.

Själv tycker jag inte mängden var så stor. Delar gärna en flaska (eller två) med någon ibland. Men inte varje helg. Inte ens varje månad...

• Anonym (Inget konstigt)
    Anonym (normalt?) skrev 2013-11-02 21:04:47 följande:
    En flaska vin under fred- sönd, är det mycket? Vad tycker ni?
    Själv drack jag två-tre flaskor i lördags. DET kanske är lite mycket.
Svar på tråden Är detta för mycket,hur tycker ni?