• Fröken OK

Reaktion på äpplen...?

Jag har sen jag föddes haft känslig mage. Jag får ont i magen av det mesta och har haft både magkatarr och magsår... Jag har dessutom opererats TRE gånger i tarmarna (för en variant av tarmvred...).
    Jag är dock väldigt matglad och äter nog i princip allt ;) Men en liten undran bara... Varje gång jag äter äpplen (vi köper nästan bara Royal gala, så vet inte om det stämmer på andra äppelsorter med) så rapar jag väldigt mycket. Ont i magen får jag också, men det får jag av all frukt (tror det beror på magsyran) och det är uthärdligt... Jag kom på att min mamma är allergisk mot äpplen och googlade på äppelallergi, men symptomen stämmer inte in på mig. Nån som kan förklara varför jag rapar så av äpplena? Finns det kanske olika sorters allergier, eller beror det på nåt helt annat? 

Vecka 18
  • Svar på tråden Reaktion på äpplen...?
  • IafiaE

Äpplen är väldigt starka för magsyran, det kan även framkalla gallsten.

• Näckrosen

Precis som föregående skrev:
    Låter mer som gallproblem än allergi.
    Äpple är väldigt hårdsmält och retar gallan.

• Fröken OK

Åhå, är det så? Har ibland problem med rejäla smärtor på sidan av midjan, nästan under höger revben, typ och nån sa att det lät som gallsten, men jag glömde bort det. Får kolla om det kan vara det, kanske...

Tack för era svar! 

Vecka 18
  • IafiaE
    Fröken OK skrev 2013-11-02 18:43:24 följande:

Åhå, är det så? Har ibland problem med rejäla smärtor på sidan av midjan, nästan under höger revben, typ och nån sa att det lät som gallsten, men jag glömde bort det. Får kolla om det kan vara det, kanske...

Tack för era svar! 

Vecka 18
    Ja det kan det vara, tror den sitter där.
  • IafiaE
    Fröken OK skrev 2013-11-02 18:43:24 följande:

Tack för era svar! 

Vecka 18
    Gallsten kan också komma av röd vin, fet mat, choklad mm
Svar på tråden Reaktion på äpplen...?