• MarieEllinorEmelie

För mycket sammandragningar för V.33?

Är idag i vecka 32+6 och har ovanligt mycket sammandragningar. Magen är småspänd nästan hela tiden och blir stenhård då och då. Även när jag bara sitter ner. Blir värre när jag går, böjer mig osv. Då gör sammandragningarna lite ont, och jag måste stanna upp. Är det vanligt med så mycket sammandragningar så tidigt?

Vet att man har förvärkar och att livmodern tränar sig, men vet inte hur mycket det ska va. Mitt första barn, så hoppas nån har erfarenheter så det lättar lite i mitt tänk. :)

• Svar på tråden För mycket sammandragningar för V.33?
  • Flickan och kråkan

För mig har det varit helt normalt. Hade massor tidigt med första och det har varit samma med tvåan och trean. Nu med trean hade jag sammandragningar som jag fick andas mig igenom i den vecka du är i även när jag satt. Ändå stannade han längst av alla - till v.40+1. Är du orolig så prata med BM om att eventuellt kolla påverkan på tappen. Men för att vara så långt gången låter det inte konstigt i mina öron. Men fråga hellre en gång för mycket än för lite .

• Gott svart kaffe

32+6 är ju inte så tidigt. Barnet är ju fullgånget i vecka 36-37.Jag är i vecka 31+6 och har fullt med sammandragningar. Var dock observant om de börjar göra ont.

• Rue

Fick sammandragningar redan i v 17 trots att det är första barnen men de har inte påverkat livmodertappen alls utan är helt normalt (som allt annat när man är gravid....)😃

❤️Väntar tvillingarpojkar feb 2014❤️
  • MarieEllinorEmelie
    Gott svart kaffe skrev 2013-11-02 16:33:38 följande:
    32+6 är ju inte så tidigt. Barnet är ju fullgånget i vecka 36-37.Jag är i vecka 31+6 och har fullt med sammandragningar. Var dock observant om de börjar göra ont.

Det är det dom gör ibland, ont. Idag har det varit bättre dock. Vad är egentligen skillnaden på sammandragningar och förvärkar? Det är kanske förvärkar jag har, med tanke på att det gör ont ibland?
  • MarieEllinorEmelie
    Varning för lite småäckligt!!

Hade som jag skrev mycket sammandragningar och fick lätt ont igår. På kvällen en kvart efter jag varit på toa kände jag som det kan kännas vid mycket flytningar.. lite blött liksom. Så torkade och fick en hel del slajm på toapappret. Har haft sådär småklumpiga/trådiga (snoraktiga) flytningar ibland sen jag blev gravid. Detta var större klumpar och nästan helt genomskinligt. Kan det va slemproppen, eller en del av den? Läste att den kan släppa i omgångar. Är det för tidigt (V.33)  för det att va möjligt så det bara va extra mycket flytningar igår?

Ska till min bm på torsdag så ska fråga henne då, men det är ju några dagar tills dess. Så kanske nån här som har svar. :)    
  • JustMe00

Inte alls omöjligt, jag tappade bitar av proppen flera dagar på rad i v 21 men efter ett par dagar slutade det igen. Proppen återbildas o jo då man kan tappa den i omgångar utan att det är ngt tecken men då du haft så ont hade jag nog ringt förlossningen o hört om dom kanske vill ha in dig på en koll. Proppen kan ju också va ett tecken på att du börjat öppna dig... Lycka till.

• MarieEllinorEmelie
    JustMe00 skrev 2013-11-07 19:37:14 följande:
    Inte alls omöjligt, jag tappade bitar av proppen flera dagar på rad i v 21 men efter ett par dagar slutade det igen. Proppen återbildas o jo då man kan tappa den i omgångar utan att det är ngt tecken men då du haft så ont hade jag nog ringt förlossningen o hört om dom kanske vill ha in dig på en koll. Proppen kan ju också va ett tecken på att du börjat öppna dig... Lycka till.

Vad tidigt. Antar att det mesta är möjligt, och väldigt individuellt, gällande graviditeter. 

Var hos min bm igår och hon tyckte inte det var nåt konstigt att lite släppt. Så jag får vänta och se om nåt händer. Förhoppningsvis inte förrens vecka 37 så han är helt fullgången och tillgottad där inne. :)  
Svar på tråden För mycket sammandragningar för V.33?