• Pyren

1 år sedan jag fick missfall. Varför blir jag inte gravid?

Jag är 26 år gammal. Nu är det 1 år sedan jag fick missfall i v6. Det är inget ovanligt och mentalt har jag mått bra och bara försökt ta nya tag. Vi har försökt varje månad sedan dess men jag blir inte gravid. Jag har tidigare (senaste för 7 årsedan) gjort 2 aborter. Pga lite märkliga/oförklarliga blåmärken på benen är jag nu under utredning då mina blodprover visar att jag har för lite vita blodkroppar. Varför vet vi inte och jag är under utredning. Mina menstaruationer har blivit väldigt smärtsamma sedan missfallet. Jag känner mig nu efter 1 år väldigt mentalt nedbruten. Jag vill vara glad och lycklig över livet men har nu fått väldigt svårt för det. Ovissheten är så himla krävande. Jag är livrädd att detta skall bli första delen av ett liv med ofrivillig barnlöshet. Jag har bokat tid hos gyn, jag måste ju börja någonstans. Jag undrar vad dem kommer göra, säga hitta?... Mitt liv känns väldigt upp & ner & framförallt väldigt deppigt! Är det någon annan som känner igen sig?

• Svar på tråden 1 år sedan jag fick missfall. Varför blir jag inte gravid?
  • Marcella

Jag har själv väldigt svårt för att bli gravid, och när jag blev gravid med vår dotter blev jag överlycklig! 
    Vi försöker nu igen och har gjort det sen hon föddes, väl medvetna om att det i princip var omöjligt under amningen. Jag slutade amma när hon var 8 månader, och hon är nu 15 månader, och än är jag inte gravid. Men jag har förhoppningar. 
    Med det sagt så är jag otroligt noga med kosten och motionen. 
    Vad många inte vet så minskar koffein dina chanser att bli gravid. 3 koppar kaffe kan sänka dina chanser med upp till 35%! Tyvärr minns jag inte riktigt vart jag fått denna informationen ifrån, mer än att det är ifrån någon fertilitetskliniks hemsida. Koffein finns ju i kaffe, te, kakao, coca cola, choklad, energidryck, kan tydligen även finnas i glass och mjölkprodukter. 
    Sen kan ju även rökning minska chanserna ganska mycket. Det är även viktigt att få i sig tillräckligt av alla vitaminer och mineraler samt att man rör på sig. På livsmedelsverkets sida finns en del information om vad man ska få i sig. :)
    Har jag inte blivit gravid till sommaren så ska jag nog kontakta gyn för en utredning.  

• Bunny s

Hej!

Jag vill bara säga att jag vet hur jobbigt det är att ha svårt att få barn.

Jag blev gravid på 4e försöket men fick missfall i vecka 9 och efter det tog det 8 månader att lyckas.

Dom månaderna var dom värsta i mitt liv och jag kunde inte tänka på annat än missfallet och oron över att inte lyckas igen :(

Men för mig berodde det på pco:s, en hormonrubbning som strular till ägglossningen.

Har man pco:s så syns det när man gör ett vagnar ultraljud då man ser många små äggblåsor på äggstockarna och då ofta som pärlband.

Hoppas verkligen att du lyckas snart!

Jag är inte speciellt troende på huskursknep egentligen men fick en bättre menscykel när jag åt nattljusolja från hälsokostbutiken life, blev gravid då också så det kanske kan vara värt att prova?

Stor kram!

• Pyren

Tack underbara ni för era svar. Det är så skönt när man vet att man inte är helt ensam. Jag vill inte att detta skall vara mitt & sambons ända samtalsämne så jag kände att jag behövde skriva av mig! Jag dricker kanske 2-3 koppar kaffe/dag. Bör kanske sluta? Slarvar med att äta regelbundet. Dock är jag nog i väldigt god kondition. Rider 2 hästar/dagort har 2 hundar = promenader/dag och har ett jobb som innebär mycket rörelse så det bör inte vara haken.. Hur har ni gjort för att orka gå vidare? Det sista man får är att bryta ihop. Det hjälper verkligen inte! Men hur gör man? Åter igen, tusen tack för er omtanke! Kram!

• Pyren

En fråga, under tiden ni försökte bli gravida sökte ni då hjälp? Och fick ni någon hjälp?

• Marcella
    Pyren skrev 2013-11-01 19:50:25 följande:
    Tack underbara ni för era svar. Det är så skönt när man vet att man inte är helt ensam. Jag vill inte att detta skall vara mitt & sambons ända samtalsämne så jag kände att jag behövde skriva av mig! Jag dricker kanske 2-3 koppar kaffe/dag. Bör kanske sluta? Slarvar med att äta regelbundet. Dock är jag nog i väldigt god kondition. Rider 2 hästar/dagort har 2 hundar = promenader/dag och har ett jobb som innebär mycket rörelse så det bör inte vara haken.. Hur har ni gjort för att orka gå vidare? Det sista man får är att bryta ihop. Det hjälper verkligen inte! Men hur gör man? Åter igen, tusen tack för er omtanke! Kram!
    Ensam det är du inte! Jag hade aldrig varit gravid innan jag blev gravid med min dotter. Dock vill vi ju otroligt gärna ha fler barn! Och jag mår ju såklart dåligt över att ha så svårt för att bli gravid, även om vi faktiskt har ett barn. 
    Men, jag har aldrig haft speciellt bra eller regelbundna matvanor, var rökare och fick i mig en del koffein. Ungefär 6 månader efter att jag slutade röka började jag äta mer regelbundet och bra (mer grönsaker etc), jag slutade även med kaffe helt någon månad efter det, dock drack jag te 1-2 gånger om dagen. Och då blev jag gravid. Jag vet inte om det har något samband, men jag tror ju absolut att det påverkade. Nu har jag bytt till koffeinfritt te, när jag väl dricker te.
    Så det kanske är värt att sluta med kaffet, för att öka dina chanser. :) 
  • Marcella
    Pyren skrev 2013-11-01 19:59:53 följande:
    En fråga, under tiden ni försökte bli gravida sökte ni då hjälp? Och fick ni någon hjälp?
    Jag sökte ingen hjälp, då mina systrar antytt att de haft svårt för att bli gravida, men ändå fått två barn var. Så jag kände att då fanns det väl ändå hopp. Men nu känner jag att de ändå hade lättare för att bli gravida än vad jag har. Jag visste inte heller direkt att det fanns hjälp att söka, förutom insemination. Och det ville jag vänta med tills in i det sista. 
  • Bunny s

Ja jag fick hjälp. Samma månad som jag blev gravid av mig själv var jag hos Gyn för att kolla om jag hade pco:s eftersom jag alltid haft oregelbundna långa cyklar och fick det bekräftat så efter missfallet fick jag ett ägglossningsstimulerande läkemedel pergotime (som jag läst andra som inte har pco:s som fått för att stärka äggen, kolla vad din Gyn säger om det). Hur som helst så fick jag ändå strul ned ägglossningen trots den när jag samtidigt åt nattljusolja från hälsokosten (står på burken "kan hjälpa kvinnor med hormonell obalans") så fick jag min första fina ägglossnibg och blev också gravid som blev en son nu i juli :)

Kram!

• Bunny s

Jag glömde säga, kolla om ni har någon privat fertilitetsklinik där du bor? Brukar vara kortare tider dit, för har man försökt mer än 1 år utan att lyckas sÅ har man rätt till hjälp. Har ni ingen privat,kontakta landstingets reproduktionscentrum :)

• Pyren

Kan mina tidigare aborter ha med detta att göra? Jag varje aldrig provat med alla krämer osv jag läst om. Bara ägglossningstickorr..

Svar på tråden 1 år sedan jag fick missfall. Varför blir jag inte gravid?