• Holly

Tips till kräset barn? Hjälp!?

Hej alla behöver tips!
    Min son är 11 månader och har börjat bli extremt kräsen, han äter frukt, grönsaker och dricker välling och ersättning. Men mat i alla former spottas ut, har provat de mesta i hemlagad väg och burkar, burkarna tycker han bäst men inte måna tuggor går ner.. Ibland får han smörgås till frukost med varierat pålägg, han äter oavsett bara pålägget. Alla tips är välkomna!? :-/

• Svar på tråden Tips till kräset barn? Hjälp!?
  • inlycksviken

Jag har själv två allergi barn och båda har alltid ätit dåligt! En sv dem åt bara frukt och grönt. Läkaren sa då att det inte är någon fara att äta ensidig kost, så länge de äter något!! Låt de äta det som går i. Sen brukar det gå i vågor, ibland bättre och ibland sämre! De sa även att det var ok att ha sylt till gröten och ketchup till maten om det gjorde så att de åt! Men när mina fick ketchup var de dock lite äldre.

Bästa man kan göra är att släppa oron över maten! Det brukar alltid lösa sig:) viktigt att alltid erbjuda mat även om de inte äter! Och inte göra nån stor grej sv att de inte äter! Sen ska man givetvis hålla koll på vikten!!! Går de ner i vikt ska man prata med Bvc eller läkare!!

Hoppas det var till någon hjälp även om det inte var några konkreta mat tipps!

• Eleonor01

Köp nya bestick glas å tallrikar. Spänning förnyer :) lär honom att doppa i såser etc
    Brukar funka att använda barnets nyfikenhet :)

• Marcella
    Holly skrev 2013-11-01 18:33:03 följande:
    Hej alla behöver tips! Min son är 11 månader och har börjat bli extremt kräsen, han äter frukt, grönsaker och dricker välling och ersättning. Men mat i alla former spottas ut, har provat de mesta i hemlagad väg och burkar, burkarna tycker han bäst men inte måna tuggor går ner.. Ibland får han smörgås till frukost med varierat pålägg, han äter oavsett bara pålägget. Alla tips är välkomna!? :-/
    Om han äter grönsaker, kan du inte testa göra någon vegetarisk rätt på just grönsaker? :) 
  • Holly

Har provat att koka grönsaksgryta med ris och soppa, men icke.. Ett tag trodde ja att han kanske protesterade över den varma maten, men kall funkade inte heller:-/ har provat med lite ketchup på lasagne vid ett tillfälle men de var ingen hit:-/ min sambo var faktiskt iväg igår och köpte sånna här mata själv tallrikar med skedar från babybjörn för vi tänkte att han kanske bara vill äta själv.. Detta blev dock mer lek än mat dags, hoppas på att fler försök ska ge resultat.. Ja när de kommer till frukt och grönt så äter han allt till och med färsk citron, får prova me lite fler såser kanske:-/ han har alltid varit väldigt smal för att vara en bebis, men han följer sin kurva jättefint än så länge enligt BVC, hoppas de fortsätter så.. Mest orolig för järn, omega 3 osv, han total vägrar allt med fisksmak, förutom när han får smaka lite Miso soppa av mig, den är ju dock salt så kanske inte så jätte bra..

• Marcella

Har du testat gröt? Brukar ju gå hem hos de flesta. :) 
    Vår dotter äter inte heller fisk, aldrig gjort bortsett från vissa rätter ibland. Jag ger henne 1 tsk linfröolja om dagen just för att hon ska få i sig omega-3. Det hjälper även mot hennes hårda mage. :) Men inte mer än 1 tsk, för mycket är inte bra.
    Testa ge honom en portion av olika grönsaker? Som en sallad, fast utan sallad. ^^ Blanda i lite kokta linser, som substitut för köttet. Det är ju så smått så chansen finns ju att de åker ner tillsammans med grönsakerna. :)
    Sen kan du ju, som du säger, testa lite fler såser. Kan ju vara så att han kanske tycker det är för torrt? 

• Papricorn
    Marcella skrev 2013-11-01 19:51:10 följande:
    Har du testat gröt? Brukar ju gå hem hos de flesta. :) 

Vår dotter äter inte heller fisk, aldrig gjort bortsett från vissa rätter ibland. Jag ger henne 1 tsk linfröolja om dagen just för att hon ska få i sig omega-3. Det hjälper även mot hennes hårda mage. :) Men inte mer än 1 tsk, för mycket är inte bra.

Testa ge honom en portion av olika grönsaker? Som en sallad, fast utan sallad. ^^ Blanda i lite kokta linser, som substitut för köttet. Det är ju så smått så chansen finns ju att de åker ner tillsammans med grönsakerna. :)

Sen kan du ju, som du säger, testa lite fler såser. Kan ju vara så att han kanske tycker det är för torrt? 

Barn kan dessvärre inte omvandla den vegetabiliska Omega-3 i linfröolja så ge fiskolja (typ eskimå kids) istället!
  • Marcella
    Papricorn skrev 2013-11-01 19:56:11 följande:

Barn kan dessvärre inte omvandla den vegetabiliska Omega-3 i linfröolja så ge fiskolja (typ eskimå kids) istället!
    Vart har du hört det? 
    Enligt min BVC så var det inga problem alls att ge linfröolja i små mängder. Linfröolja innehåller dessutom mer Omega-3 än fiskolja. :)  
  • Papricorn
    Marcella skrev 2013-11-01 20:12:56 följande:
    Vart har du hört det? 

Enligt min BVC så var det inga problem alls att ge linfröolja i små mängder. Linfröolja innehåller dessutom mer Omega-3 än fiskolja. :)  

Nej, kroppen måste omvandla den vegetabiliska oljan för att kunna ta upp den och det kan inte barn! Så det spelar ingen roll om det är mer, de tar inte upp det.
  • Marcella
    Papricorn skrev 2013-11-01 20:26:43 följande:

Nej, kroppen måste omvandla den vegetabiliska oljan för att kunna ta upp den och det kan inte barn! Så det spelar ingen roll om det är mer, de tar inte upp det.
    Men var har du hört det? Vill gärna läsa om det då ämnet intresserar mig. :)
  • sanols

Min son var exakt likadan! Det enda som fungerade var hemlagad mat i stora bitar (kanske inte det nyttigaste alltid, men i det läget så var jag bara glad om han åt nått ) men blodpudding, plättar, bullens pilsner korv (fungerade bäst), korvbitar, skinka (pålägg), ostbitar. Alltså bara sånt som gick och plocka med händerna. Oftast åt han bättre om han fick sitta i mitt knä och äta från min tallrik.

• Papricorn
    Marcella skrev 2013-11-01 20:42:25 följande:
    Men var har du hört det? Vill gärna läsa om det då ämnet intresserar mig. :)

Min syster är näringsterapeut och har gett mig informationen. Har även själv läst om det på flera ställen, bland annat på forskningsmaterial från sjukhus.Det finns att läsa om på webben också.

Sen vet du väl att de senaste råden är att inte ge Omega-3 till små barn alls då man sett att det ökar allergier! Det kommer komma rekommendationer om att man inte ens får rikta Omega-3 produkter till barn alls!
  • Marcella
    Papricorn skrev 2013-11-01 20:59:09 följande:

Min syster är näringsterapeut och har gett mig informationen. Har även själv läst om det på flera ställen, bland annat på forskningsmaterial från sjukhus.Det finns att läsa om på webben också.
    Sen vet du väl att de senaste råden är att inte ge Omega-3 till små barn alls då man sett att det ökar allergier! Det kommer komma rekommendationer om att man inte ens får rikta Omega-3 produkter till barn alls!
    Tycker det är väldigt konstigt att jag inte hört om detta, då jag ändå tycker jag läser på ganska bra om just mat och näring. Om detta stämmer så är det ju konstigt att BVC rekommenderade det? :S Min BVC är dessutom väldigt mån om mat och näring, och ganska insatt i ämnet.
    Men vilka åldrar gäller detta för? Gäller detta även fisk, då det innehåller Omega-3? Du har ingen artikel du kan hänvisa till? Jag påstår inte att du ljuger, så ta det inte så. Jag vill dock gärna ha bevis som backar upp det, för att kunna tro på det. :) 
  • Papricorn
    Marcella skrev 2013-11-01 21:20:14 följande:
    Tycker det är väldigt konstigt att jag inte hört om detta, då jag ändå tycker jag läser på ganska bra om just mat och näring. Om detta stämmer så är det ju konstigt att BVC rekommenderade det? :S Min BVC är dessutom väldigt mån om mat och näring, och ganska insatt i ämnet.

Men vilka åldrar gäller detta för? Gäller detta även fisk, då det innehåller Omega-3? Du har ingen artikel du kan hänvisa till? Jag påstår inte att du ljuger, så ta det inte så. Jag vill dock gärna ha bevis som backar upp det, för att kunna tro på det. :) 

Eh?!

Om du är så insatt borde du väl veta att vegetabilisk Omega-3 alltid måste omvandlas eftersom det innehåller en annan typ av ALA. Du får nog läsa på lite för jag tror inte det är bågon idé att jag förklarar eller hänvisar vidare om du ibte kan grunderna ens!
  • Marcella
    Papricorn skrev 2013-11-01 21:57:57 följande:

Eh?!
    Om du är så insatt borde du väl veta att vegetabilisk Omega-3 alltid måste omvandlas eftersom det innehåller en annan typ av ALA. Du får nog läsa på lite för jag tror inte det är bågon idé att jag förklarar eller hänvisar vidare om du ibte kan grunderna ens!
    Det var inte min mening att göra dig upprörd. Men jag undrar hur du vill att man ska tro på dig utan att kunna hänvisa till något som styrker det? Med all respekt, annars kan ju vem som helst säga vad som helst och påstå att det är fakta. :) Jag säger som sagt inte att du ljuger, och ts väljer själv om hon ska lita på ditt ord. Men för min del behöver jag iaf lite mer att gå på än ett ord. :) 
  • Holly
    Papricorn skrev 2013-11-01 21:57:57 följande:
    Eh?!

Tycker att vi kan försöka hålla en trevlig ton, det finn inget konstigt med att vilja ha bevis. Speciellt om de handlar om oro för barn. Respektera alla.
    Marcella skrev 2013-11-01 21:20:14 följande:

www.svt.se/nyheter/vetenskap/omega-3-ger-barn-allergi

www.kostkoll.se/blog.php

Är två artiklar som behandlar dessa ämnen. Men vad gäller kost och forskning så ska man aldrig ta något för 100% sanning då forskarna alltid kan hitta bevis för sina argument.

De finns inget som säger att du inte kan ge linfröolja till ditt barn och den är enligt vad flest forskare vill påstå den bästa ersättningen för omega 3 då den innehållet mest.

Fisk är dock de bästa alternativet, men om barnen vägrar så är de beslut alla måste ta till sina egna barn.

Jag uppskattar alla förslag och tackar för hjälp och tips, ska höra efter med min BVC dam och se vad hon tycker.
  • Marcella
    Holly skrev 2013-11-01 22:21:04 följande:
    www.svt.se/nyheter/vetenskap/omega-3-ger-barn...

www.kostkoll.se/blog.php?bid=421

Är två artiklar som behandlar dessa ämnen. Men vad gäller kost och forskning så ska man aldrig ta något för 100% sanning då forskarna alltid kan hitta bevis för sina argument.
    De finns inget som säger att du inte kan ge linfröolja till ditt barn och den är enligt vad flest forskare vill påstå den bästa ersättningen för omega 3 då den innehållet mest.
    Fisk är dock de bästa alternativet, men om barnen vägrar så är de beslut alla måste ta till sina egna barn.
    Jag uppskattar alla förslag och tackar för hjälp och tips, ska höra efter med min BVC dam och se vad hon tycker.
    Tack för artiklarna! :) 
    Jag tycker det kan vara lite jobbigt att forskarna forskar i ett ämne, och tar fram bevis som styrker det, för att vid ett senare tillfälle forska i samma ämne och få ett helt annat resultat, och då lägga upp bevis som styrker det det nya resultatet. Man vet inte riktigt vad man ska tro. :) Men man får väl gå efter vad flest forskare kommer fram till och lite sunt förnuft, så får man hoppas det blir bra helt enkelt. :) 

Berätta gärna vad BVC sa sen! :)  
  • Papricorn
    Holly skrev 2013-11-01 22:21:04 följande:
    Tycker att vi kan försöka hålla en trevlig ton, det finn inget konstigt med att vilja ha bevis. Speciellt om de handlar om oro för barn. Respektera alla.

www.svt.se/nyheter/vetenskap/omega-3-ger-barn-allergi

www.kostkoll.se/blog.php

Linfröolja innehåller inte alls mest Omega-3. Det är en myt. Inte Omega-3 som vi människor kan använda.
  • Papricorn

Vegetariska källor till omega 3 innehåller alfalinolensyra som kan omvandlas till omega 3-fettsyror, samma som finns i fisk, EPA (eikosapentaensyra) och DHA (dokosahexaensyra). Men det är bara MYCKET BEGRÄNSAD del av alfalinolensyran som kan omvandlas till omega 3, därför är fet fisk en bättre källa eftersom fisken innehåller en hög mängd ?färdigomvandlat? omega 3 fett.

• Liten i April

Min dotter åt inte heller särskilt varierat i den åldern. Inte sonen heller. Och de har haft flera såna perioder sedan dess. Jag har aldrig tjatat/trugat angående mat. Det funkar ju ändå inte. Det är ju deras enda vapen! Mitt mått har alltid varit- är ungen pigg och glad? Sover som den ska? Orka leka? Växer så att BVC är nöjd? Är svaret ja så hade jag låtit honom leva på gurka ett tag, om det är vad han vill

Svar på tråden Tips till kräset barn? Hjälp!?