Papricorn skrev 2013-11-01 21:57:57 följande:
Eh?!
Om du är så insatt borde du väl veta att vegetabilisk Omega-3 alltid måste omvandlas eftersom det innehåller en annan typ av ALA. Du får nog läsa på lite för jag tror inte det är bågon idé att jag förklarar eller hänvisar vidare om du ibte kan grunderna ens!
Tycker att vi kan försöka hålla en trevlig ton, det finn inget konstigt med att vilja ha bevis. Speciellt om de handlar om oro för barn. Respektera alla.
Marcella skrev 2013-11-01 21:20:14 följande:
Tycker det är väldigt konstigt att jag inte hört om detta, då jag ändå tycker jag läser på ganska bra om just mat och näring. Om detta stämmer så är det ju konstigt att BVC rekommenderade det? :S Min BVC är dessutom väldigt mån om mat och näring, och ganska insatt i ämnet.
Men vilka åldrar gäller detta för? Gäller detta även fisk, då det innehåller Omega-3? Du har ingen artikel du kan hänvisa till? Jag påstår inte att du ljuger, så ta det inte så. Jag vill dock gärna ha bevis som backar upp det, för att kunna tro på det. :)
www.svt.se/nyheter/vetenskap/omega-3-ger-barn-allergi
www.kostkoll.se/blog.php
Är två artiklar som behandlar dessa ämnen. Men vad gäller kost och forskning så ska man aldrig ta något för 100% sanning då forskarna alltid kan hitta bevis för sina argument.
De finns inget som säger att du inte kan ge linfröolja till ditt barn och den är enligt vad flest forskare vill påstå den bästa ersättningen för omega 3 då den innehållet mest.
Fisk är dock de bästa alternativet, men om barnen vägrar så är de beslut alla måste ta till sina egna barn.
Jag uppskattar alla förslag och tackar för hjälp och tips, ska höra efter med min BVC dam och se vad hon tycker.