• Åttiosjua

PCOS och har precis påbörjat resan mot ett barn. Vad har jag gett mig in på!?

För cirka ett år sedan slutade jag med mina p-piller. Min sambo och jag försökte inte aktivt att få barn men hoppades att det skulle hända ändå. Under ett års tid fick jag ingen mens och besökte gyn mottagningen som konstaterade PCOS. Jag har inga andra symtom mer än utebliven mens och äl. Jag väger 52 kg vilket är normal i förhållande till min vikt. Det har tagit oss två månader att smälta beskedet och vi har nu bestämt oss för att påbörja resan mot ett barn, vilket skapar massa funderingar.... Jag fick provera utskrivet för att få mens, kunde tydligen få infektioner annars. Dessa skulle jag ta var 3:e månad. Jag valde istället att äta p-piller igen i två månader för att få mensen eftersom jag hade två kartor kvar hemma. Har fått en telefon tid med läkaren om en vecka då hon ska förklara processen närmare. Någon i samma situation? Vad har jag att vänta?

• Svar på tråden PCOS och har precis påbörjat resan mot ett barn. Vad har jag gett mig in på!?
  • karet

Min vän har pcos och har aldrig haft ägglossning på naturlig väg.

Det tog bara någon månad med hjälpmedel så var de gravida. Ett år efter födseln hade hon sin första spontana ägglossning någonsin och blev gravid på den med :)

• trina

Det som väntar är nog pergotime i kombination med Provera. Om läkaren är seriös lär han vilja att din sambo lämnar spermaprov också för att se om det är värt att behandla dig eller gå vidare direkt till IVF.

Funkar inte pergotime blir det sprutor och funkar inte det blir det IVF.

Beroende på hur du svarar på behandlingarna så har du sannolikt minst ett par månader av förtvivlan och väntan. Kanske må dåligt av alla hormoner och i slutändan få strulig cykel.

Eller så har du tur och blir gravid på första behandlingen.

• lindavik

Jag fick mitt besked så sent som idag att jag har PCOS. Skriver på flera trådar här inne på FL i hopp om att någon svarar mina desperata tankar, funderingar och frustrationer kring detta. Blev chockad av beskedet då jag bara ville kolla upp så att allt stod rätt till och fick för mig att det inte borde vara något fel på mig (trots att jag vet att det är många som har problem att bli gravida).

Ni får gärna dela med er av era erfarenheter, tankar och känslor kring detta. Jag skall på måndag ringa och boka tid på en infertilitetsmottagning, funderar på Sophiahemmet här i Stockholm, eller Octaviakliniken som jag hört gott om från både gyn och husläkare. Har ni något annat tips på mottagning/gynekolog tas det tacksamt emot. Jag önskar en engagerad gynekolog som vet vad han/hon gör. 

Någon som vet hur pålitligt det är med Pergotime i tablettform, jag menar, är det många som blir gravida av endast en till ett fåtal kurer eller är det vanligt att man går vidare till Pergotime sprutor?

Min sambo skall boka tid för spermaprov i nästa vecka också, bara för att kolla så det inte är nåt fel på honom också. Rätt jobbigt det här.... ofta verkar det som att man får PCOS om man är överviktig, men det är inte jag. Jag har tränat mycket i mitt liv och har endast 4-5 kg jag vill få bort. Väger idag 59 kg och är 162 cm lång, det är väl inte att kalla övervikt i detta sammanhang, eller? Bör jag köra LCHF en tid eller vad säger ni? Jag tränar 5 ggr/vecka, varav 3 mils löpning totalt ingår i den träningen. Känns som att LCHF inte kommer vara nog när man tränar så mkt.

• Åttiosjua

Lindavik. Hur har det gått för dig?? Såg nyss att du skrivit, ursäkta sent svar. Jag har själv en tid om två veckor till privata gyn för att påbörja en utredning där också. Men all denna väntan! Olidligt! Jag väger 52 kg och är 162 cm, så jag har inga planer på att gå ner i vikt. Har däremot förstått att kolhydrater påverkar kroppens insulin, insulinet påverkar sköldkörtel och hypofys som är de organen som styr vår hormonproduktionen. Kan mig vara en ide att vara försiktig med kolhydraterna och sockret för att den egna hormonproduktionen en chans. Jag försöker men det går sådär, älskar ju pasta! Men jag tror inte på lchf, tror inte att fett är mer nyttigt än något annat. Jag satsar på att minska kolhydraterna och träna. Dock inte undvika carbs helt, men håller mig inte till någon diet.

Svar på tråden PCOS och har precis påbörjat resan mot ett barn. Vad har jag gett mig in på!?