• lindalainen

istället för välling?

lärde mig härom veckan att välling är ngt man inte behöver ge! Förvånad
    att det är i Sverige och Finland det finns och inte ngn annanstans i världen, ungefär.

vilken chock, då jag alltid har trott att välling är ngt "man måste ge", "alla barn dricker välling" o.s.v.  
    näe, så nu blir det slut med välling (när burken blir tom! varför köpa och ge ngt man inte behöver?! vansinne!)

men eftersom jag är newbie i området, undrar jag vad är det första målet man kan ge?
    ska man liksom ställa sig och göra gröt och mata runt 6-tiden? verkar inte så jättelockande.

ska tillägga att hon är 8 månader, följer sin kurva hur bra som helst. hon äter som en häst, jag varierar mat med fisk, kött, kyckling, pasta, potatis och ris och så ngn grönsak till varje måltid. just nu får hon välling när hon vaknar, sen gröt på förmiddagen/mitt på dagen, mellis på em och sen varmt mål mat. på kvällen har hon fått välling nu, men jag tänkte att jag skulle försöka hoppa det. kan ju ge gröt eller ngt ist :) men tips på mornarna? tack!

• Svar på tråden istället för välling?
  • Ernst Hugo

Kajsakanel@ Nu innehåller inte alla sorters köpevälling maltodextrin, så där kan man välja själv om man inte gör egen. Emulgeringsmedel hindrar bara vällingen från att klumpa sig och innehåller inget skadligt. Gluten är inte farligt för dem som inte är överkänsliga. Palmolja är en eminent vegetabilisk olja, hur den framställs känns irrelevant i sammanhanget. Välling är en basföda i norden sedan stenåldern* och passar hela livet. Är man känslig för processad mat kan man göra den själv. *Källa: Nationalencyklopedin

Postbanken, postbanken, pooostbanken....
  • ninjabebbe

Vad menar du med att de hugger ner regnskog för att plantera PALM? Trodde regnskogen till stor del bestod av palmer redan.. Du menar inte apelsiner?

• I969

Jo, det är bara gröt med lite mer vatten. Vi har i alla fall i mångt och mycket använt gröt och spätt med lite vatten eller ersättning eller mjölk - vips, välling Angående innehåll av "dåliga" ingredienser så handlar väl det mer om ett val att köpa processad mat eller inte, eller att köpa ekologiskt. Vi har använt en del mjölkfria alternativ, av både barngröt och välling, som vi spätt till önskad konsistens: webbutik.barnmatsbutiken.se/grot-valling-flingor

• sextiotalist
    Ernst Hugo skrev 2013-11-04 22:29:19 följande:
    Kajsakanel@ Nu innehåller inte alla sorters köpevälling maltodextrin, så där kan man välja själv om man inte gör egen. Emulgeringsmedel hindrar bara vällingen från att klumpa sig och innehåller inget skadligt. Gluten är inte farligt för dem som inte är överkänsliga. Palmolja är en eminent vegetabilisk olja, hur den framställs känns irrelevant i sammanhanget. Välling är en basföda i norden sedan stenåldern* och passar hela livet. Är man känslig för processad mat kan man göra den själv. *Källa: Nationalencyklopedin
    Jag har också svårt att förstå denna avsky inför vällingen. Ja, det är ett svenskt fenomen, har ätits av vuxna och barn sedan hedenhösarna, preciis som du skriver
    Nej, man behöver inte ge välling, men för vissa är det en bra lösning.

Och när jag hör mig omkring, så är det inte helt ovanligt att en del barn dissar ersättningen när de fått smak på annat och att barn inte alltid håller sig mätta på den   
  • Natulcien
    ninjabebbe skrev 2013-11-05 05:44:40 följande:
    Vad menar du med att de hugger ner regnskog för att plantera PALM? Trodde regnskogen till stor del bestod av palmer redan.. Du menar inte apelsiner?
    Jo, de skövlar faktiskt regnskogen för att plantera specifika oljepalmer... så ang. den biten håller jag med 'Kajsakanel'. Jag försöker undvika produkter med palmolja i.
  • Rocket Mania

Sällar mig till skaran och säger ersättning.

Mina två yngsta har aldrig druckit välling alls, vi ammade i stället. Sedan fick dom vanlig havregrynsgröt eller hirsmannagröt när dom blev lite större.

Jag har egentligen inte jättemycket emot industritillverkad välling (bortsett från pamloljan) men vill inte ge det till små barn eller bebisar. 

• skogsvitter
    ninjabebbe skrev 2013-11-05 05:44:40 följande:
    www.wwf.se/vrt-arbete/ekologiska-fotavtryck/1127730-palmolja-ett-hot-mot-regnskogen-och-orangutangen

Kollade senast för bara några dagar sen upp varför oatly har palmolja i vissa av sina havreprodukter (vi köper dem ibland) och hur de försvarar användningen. Så här står det på deras sida:

"Det finns tyvärr en del palmoljeproducenter som inte framställer palmolja på ett ansvarsfullt sätt. Istället för att effektivisera befintliga plantager har det ibland varit billigare att skövla och exploatera ny regnskog av högt biologisk värde. Detta har lett till problem för biologisk mångfald, jordförstöring, lokalbefolkningen, landrättigheter och mycket annat. 

Som ett resultat av detta bildades ”Roundtable on Sustainable Palmoil” (RSPO) 2003 för att hantera dessa problem. Denna organisation stöds bl.a. av WWF, Oxfam och Rainforest alliance."

"Vår palmoljeleverantör garanterar att palmoljan köps upp av leverantörer som är medlemmar i "Roundtable on Sustainable Palm Oil”."

www.oatly.se/fragor-och-svar/palmolja

Kan varje vällingtillverkare säga samma sak om den palmolja de själva använder? Om de inte kan svara, så bör man välja bort den produkten anser jag personligen. Så jag håller absolut inte med ernst hugo att det skulle vara fullkomligt irrelevant vad det är för palmolja som används, tänk om alla skulle bry sig så minimalt om den jord vi lever på!
  • ninjabebbe

Jaha, det var som 17, saker har hänt sen jag gick på lågstadiet, då skulle man nämligen inte dricka Fanta för att de skövlade regnskog till förmån för sina apelsinodlingar.

• Ernst Hugo

Skogsvitter@

Irrelevant är frågan om palmoljans tillverkning utifrån TS som frågar om näringsinnehåll etc.

• Livlig
    skogsvitter skrev 2013-11-04 22:10:04 följande:
    Hur menar du att du gör knäckebrödet, är det groddarna du använder då? Har du något recept man kan ta del av? Har inte tänkt på att man kan grodda bovete. Använder ofta bovetemjöl sedan vi fick reda på att stora tjejen är glutenintolerant och har även köpt hem helt bovete nu!
    När jag gör knäckebrödet, gör jag det antingen på groddat bovete ( om jag har tid att torka brödet på 42grader i cirka 12 timmar, annars tar jag vanligt helt) Näringen ökar i groddat bovet, men "dör" om du gräddat högre än 42 grader. 

Gör knäckebrödet så här:
    Blöllägg helt linfrö helst över natten, (eller minst 6 timmar) detta är viktigt för det är slemmet i linfröna som gör att brödet håller i hop.
     När fröna är slemmiga lägger du i helt bovete ( och varför inte pumpakärnor, sesamfrön...) Bre ut på ett bakplåtspapper och torka 150grader i cirka 20 minuter. 

Eller på låg värme under längre tid. Brödet ska bli torrt.  
  • Ernst Hugo

Palmoljan är bra eftersom den tillsammans med övriga fetter ger en bra fettsammansättning som är väl anpassad för små barn. För att få en så bra sammansättning av vegetabiliska oljor som möjligt använder vi i barnmat en blandning av oljor från flera olika växter. Olika vegetabiliska oljor innehåller nämligen olika fettsyror och vi använder denna blandning för att på bästa sätt följa de rekommendationer som finns för spädbarn. På så sätt tillgodoses behovet av fettsyror från n-6 och n-3 familjen. Små barn behöver alltså en blandning av fettsyror och de behöver fettsyror av olika mättnad. Den debatt som gör gällande att palmoljan inte är nyttig, handlar om att palmitinsyra är en fettsyra som bidrar till att höja blodkolesterolet. Detta gäller för vuxna näringsrekommendationer. Barn är inte "små vuxna". Rekommendationerna för barn är väl förankrade hos vetenskapen och den säger att barn behöver en balanserad fettsammansättning och detta följer Semper. Näringsmässigt så fyller alltså palmoljan en särskild funktion hos små barn.

Källa: Semper och WWF

• uddeboa

Jag har aldrig gett mig grabb välling för jag tycker inte att han behövde det, tyckte det va bättre att ge honom riktigt mat. Han är nu 15 månader och har sen 8-9 mån ålder fått det som finns hemma på kvällen, smoothie med 10% turkisk yoghurt, frökex med bregott och ost eller äggröra med lite grädde.

Han har aldrig varit hungrig på morgonen utan kunnat vakna kl. 6 för att morgonmysa innan vi kliver upp och äter frukost vid 8-tiden. När jag slutade med ersättning va han kring 10-11 mån och han fick då vatten att dricka istället i pipmugg på kvällen och har har en mugg i sängen som han dricker ur själv när han lagt sig eller om han vaknar och är törstig. Märker att han ibland dricker ganska mycket vatten men eftersom han inte klunkar 350-500 ml vällling/dygn så måste han ju få i sig vätska på ett vanligt sätt.

• Kajsakanel
    Natulcien skrev 2013-11-04 21:50:31 följande:
    Du utgick från att välling enbart finns som industrivälling? Man kan faktiskt göra den själv också. Bara att koka ihop havre, mjölk och vatten....eller något annat sädesslag.
    Havremust är t.ex. enbart finmald havre. Endast en grundråvara, alltså. Därav jämförelsen med potatis. Potatis finns dessutom också i industritillverkad pulverform, om man nu ska vara sån... Glad
    Men när man gör egen välling på det sättet är den för näringsfattig för bebisar.

www.aktavara.org/guide.aspx

• Kajsakanel

Palmoljans påverkan på miljön är väl inte alls irrelevant? Ts frågar inte om näringsämnen etc utan egentligen vill hon bara ha alternativ att ge istället för välling. Eller så förstod jag det som.

Sen att semper säger det är väl klart. De har ju liksom ett ekonomiskt intresse i det hela. Själv tror jag inte att mättat fett är farligt, men alla är ju inte helt överens om det. Men den största anledningen till att palmolja används i så mycket olika produkter är för att den är BILLIG och snabbväxande.

• Natulcien
    Kajsakanel skrev 2013-11-06 17:31:26 följande:
    Men när man gör egen välling på det sättet är den för näringsfattig för bebisar.

www.aktavara.org/guide.aspx?r_id=28720

Fast det här handlade ju om en 8 månader gammal bebis som äter annan mat också... man ger ju inte välling som huvudföda!
    Det var en konstig sida du länkade till som föreslog att man skulle ersätta amningen med välling!? Och det ska man ju absolut inte göra.
    Jag skulle, över huvud taget, inte ge välling till en bebis som var mindre än 8 månader. Vi började med det när sonen var 10 månader och redan åt mycket annan mat (och dessutom ammades).

Sen är ju ersättning mer näringsrik än välling om man nu behöver extra näring...så då kan man ju skippa vällingen helt.
  • skogsvitter
    Natulcien skrev 2013-11-06 18:52:07 följande:
    Fast det här handlade ju om en 8 månader gammal bebis som äter annan mat också... man ger ju inte välling som huvudföda!
    Det var en konstig sida du länkade till som föreslog att man skulle ersätta amningen med välling!? Och det ska man ju absolut inte göra.
    Jag skulle, över huvud taget, inte ge välling till en bebis som var mindre än 8 månader. Vi började med det när sonen var 10 månader och redan åt mycket annan mat (och dessutom ammades).

Sen är ju ersättning mer näringsrik än välling om man nu behöver extra näring...så då kan man ju skippa vällingen helt.
    Reagerade också på det, man ger ju inte bara välling och den ska ju absolut inte ersätta amningen! Konstigt formulerad text faktiskt...
Svar på tråden istället för välling?