• Anonym (Vad gör man?)

Min väninna förlorade tvillingar i v 22

Ja som rubriken säger...
    min väninna var gravid med tvillingar och häromdagen åkte hon in akut då barnen av nån anledning stöttes ut.. hon tvingades föda fram dem och mer eller mindre se dem dö... 
    jag gråter bara jag skriver detta.. hon har önskat sig barn så många år och nu äntligen blivit gravid och allt har gått så bra fram till nu...

Så vad gör man? vad säger man ?

Hon lämnade sjukhuset idag på morgonen och är hemma nu..
    Ska man åka dit ? Eller vänta? Lämna utrymme? Eller visa att man finns?
    Ska man skicka ett kort? Blommor? Det känns så trivialt...

Jag VILL finnas för henne, jag vill stötta, jag vill dela sorgen med henne.. jag känner med henne..
    Men HUR gör man?

Jag vill inte vara i vägen i hennes sorg, jag vill inte tränga mig på, men vill ju inte heller dra mig undan så att hon kanske tror att jag inte bryr mig... hur gör man egentligen i ett sånt här läge?

Sen har min sambo svårt att förstå att jag är ledsen. Jag sörjer med min väninna men han säger att det är inte min sak att vara ledsen.. men jag ÄR ledsen, för henne, för barnen, för oss.. våra barn skulle leka ihop... osv.. självklart är min sorg en droppe i havet i jämförelse med hennes så jag jämför inte alls. Men min sambo ger mig inte utrymme att få vara det minsta ledsen.
    Varför ser du så ledsen ut nudå, sa han igår när han kom hem.. jag försökte förklara att jag är ledsen för det som hänt min väninna. Jaha men det var ju häromdagen har du inte lagt det bakom dig än.. det är väl inte nåt du ska gråta över.. är jag löjlig som sörjer med/för min väninna.. ?

Nåväl, min sorg i det hela är oviktig egentligen, min fråga är, hur finns jag bäst för min väninna ??                      

• Svar på tråden Min väninna förlorade tvillingar i v 22
  • Erizajo

För två år sedan dog en av mina bästa vänners sambo. Jag var i samma sits som du vad ska jag säga, hur ska jag göra? Jag skrev ett sms att jag fanns här för henne och sen höll jag mig borta och tänkte att det var bäst om hon fick avgöra. Det ångrar jag idag, vi har knappt någon kontakt alls och jag saknar henne massor! Så åk hem till henne tycker jag, vad är det värsta som kan hända? Finns ju lixom inga ord som gör det bättre, men kanske kan du laga mat åt henne, städa eller bara vara där lixom...

• Anonym (Anhörig)

Hej du. Klart du får vara ledsen, man vill ju aldrig se dom man älskar/tycker mycket om må dåligt. I min familj har vi nyligen mist två personer väldigt tätt, den första sorgetiden var jättejobbig men efter en tid känns det nu lite bättre. Det som jag blev väldigt "glad" över den första tiden var att det kom så mycket oväntat besök som dök upp med mat, fika, nybakat bröd. Sånt som man under sorgen inte har en tanke på, men äta måste man ju. Besöket stannade en stund och pratade om allt, minnen av de avlidna men också så mycket annat och även om sorgen alltid fanns där i bakgrunden var det så skönt att ha sällskap och lyssna på nått annat än sina egna tankar. Så mitt råd är att gå hem till din väninna och visa att du vill finnas för henne. Låt henne prata om hon vill annars bara sitt tyst känn av lite du behöver ju inte stanna länge om du märker att hon inte orkar.

• Anonym (Vad gör man?)
    Anonym (Anhörig) skrev 2013-10-31 09:59:23 följande:
    Hej du. Klart du får vara ledsen, man vill ju aldrig se dom man älskar/tycker mycket om må dåligt. I min familj har vi nyligen mist två personer väldigt tätt, den första sorgetiden var jättejobbig men efter en tid känns det nu lite bättre. Det som jag blev väldigt "glad" över den första tiden var att det kom så mycket oväntat besök som dök upp med mat, fika, nybakat bröd. Sånt som man under sorgen inte har en tanke på, men äta måste man ju. Besöket stannade en stund och pratade om allt, minnen av de avlidna men också så mycket annat och även om sorgen alltid fanns där i bakgrunden var det så skönt att ha sällskap och lyssna på nått annat än sina egna tankar. Så mitt råd är att gå hem till din väninna och visa att du vill finnas för henne. Låt henne prata om hon vill annars bara sitt tyst känn av lite du behöver ju inte stanna länge om du märker att hon inte orkar.

Tack så mycket för alla snabba svar och bra råd. Jag har tagit ledigt från jobbet resten av dagen och tänker nu åka och handla. För jag gissar att det är det sista hon tänker på. Så jag kommer åka dit och fylla på deras kylskåp så att de har mat hemma och försöka att bara finnas där så får vi se hur hon reagerar.

Tack för alla råd.  
  • kgv

Det kunde ha varit mig du pratade om. Jag förlorade mina tvillingar i vecka 22 för snart 3 år sen. 

På Spädbarnsfondens hemsida finns en jättebra sammanfattning av hur anhöriga kan hjälpa: http://spadbarnsfonden.se/Page.asp?PageId=503

Men det viktigaste rådet jag kan ge dig är: Visa att du finns där och lyssna, lyssna, lyssna. Hon kommer vilja prata om sina barn mycket och länge. Inte bara första veckorna eller månaderna, även sen. Jag blir överlycklig när någon kommer fram till mig och frågar något om Klara och Gustav. Det värmer i mammahjärtat. 

Hjälp dom med praktiska saker. De mest basala sakerna som att få i sig mat känns fullkomligt oviktigt när man precis har dykt ner i det djupaste svarta hålet som finns. Laga matlådor och gå över till dom. 

Säg inte "Hör av dig om du vill prata" eller "Säg till om jag kan hjälpa till med något". Man är inte kapabel att tänka så. Säg istället "Jag har lagat en lasagne som jag vill komma över med, passar kl 18?".

Ett smycke som påminner om barnen är väldigt fint.

Jag vore glad om du ville inboxa mig. Jag är med i en facebookgrupp för folk som har förlorat tvilling/tvillingar och vill gärna bjuda in henne där. Där finns fantastiskt stöd att få från de som varit i exakt samma situation som hon.

Du verkar vara en väldigt fin vän. Jag har en gammal vän som har gjort många fina småsaker som betyder oerhört mycket för mig. På min första morsdag utan barn skickade hon ett paket på posten med roligt mönstrade näsdukar med  motiveringen "Ska man gråta ska man gråta med klass". Det fick mig att skratta mitt i all bedrövelse.

Ta hand om dig och visa att du finns där för dom. 

• Mandy01
    kgv skrev 2013-10-31 10:11:03 följande:
    Det kunde ha varit mig du pratade om. Jag förlorade mina tvillingar i vecka 22 för snart 3 år sen. 

På Spädbarnsfondens hemsida finns en jättebra sammanfattning av hur anhöriga kan hjälpa: spadbarnsfonden.se/Page.asp?PageId=503

Men det viktigaste rådet jag kan ge dig är: Visa att du finns där och lyssna, lyssna, lyssna. Hon kommer vilja prata om sina barn mycket och länge. Inte bara första veckorna eller månaderna, även sen. Jag blir överlycklig när någon kommer fram till mig och frågar något om Klara och Gustav. Det värmer i mammahjärtat. 

Hjälp dom med praktiska saker. De mest basala sakerna som att få i sig mat känns fullkomligt oviktigt när man precis har dykt ner i det djupaste svarta hålet som finns. Laga matlådor och gå över till dom. 

Säg inte "Hör av dig om du vill prata" eller "Säg till om jag kan hjälpa till med något". Man är inte kapabel att tänka så. Säg istället "Jag har lagat en lasagne som jag vill komma över med, passar kl 18?".

Jag vore glad om du ville inboxa mig. Jag är med i en facebookgrupp för folk som har förlorat tvilling/tvillingar och vill gärna bjuda in henne där. Där finns fantastiskt stöd att få från de som varit i exakt samma situation som hon.

Du verkar vara en väldigt fin vän. Jag har en gammal vän som har gjort många fina småsaker som betyder oerhört mycket för mig. På min första morsdag utan barn skickade hon ett paket på posten med roligt mönstrade näsdukar med  motiveringen "Ska man gråta ska man gråta med klass". Det fick mig att skratta mitt i all bedrövelse.

Lyssna på det här :)
  • Blivandemamma94

Det tycker jag att du gör rätt i, åk dit med lite mat och bara låt dem prata om de vill, kasta sig på ska man inte göra, utan om dom vill prata så gör dem de själva och man lyssnar och stöttar. Jag skulle nog göra som dig, handla hem lite goa saker och åka dit och så märker man om de vill ha en där eller om de vill vara ifred, du kan fråga lite försiktigt om det är okej att du är där.. Och det viktigaste av allt är att tillåta dig själv att vara ledsen, det kallas medkänsla.. Styrkekram

• Anonym (Vad gör man?)

Vad skönt att få lite konkreta tips och råd. Stort tack för det.
    Och skönt att få höra att det faktiskt är ok även för mig att sörja för det gör jag. Jag tycker det är jobbigt att jag får noll förståelse från min sambo.
    Men nog om mig, det är min väninna som är det viktiga. Jag vill verkligen finnas för henne och jag tar till mig av alla råd ni har gett mig stort tack för det!  

• Anonym (Vad gör man?)
    kgv skrev 2013-10-31 10:11:03 följande:

På Spädbarnsfondens hemsida finns en jättebra sammanfattning av hur anhöriga kan hjälpa: spadbarnsfonden.se/Page.asp?PageId=503

Tråkigt att höra , jag beklagar verkligen din sorg. *kramar om*

Det måste kännas outhärdligt. Tack för att du delar med dig.

Jättetack för dina tips och råd. jag ska försöka göra som du säger att bara finnas där och jag är medveten om att detta kommer att finnas med länge framöver. Har en bekant som också är vän med min väninna som sa nåt i stil med att "vadå sörja barn det är ju inga barn förrän de är födda, hon får väl bara rycka upp sig och se till att bli gravid igen" jag blev så arg och ledsen så jag höll på att smälla till människan, hur kan vara så okänslig!

Jag ska skicka dig ett pm lite senare ikväll när jag kommer efter att ha varit hos min väninna.

Kram
  • Fuzzlet

Tycker det är helt normalt att du sörjer med din väninna! Är ni kanske en eller två till så ni kan lägga upp ett schema dem första veckorna, så att hon får hjälp med städning, tvätt osv?

I am expressing multiple attitudes simultaneously.
  • Lindsey Egot the only one

När vi förlorade vår dotter fick vi massor av blommor. Det värmde nått oerhört. Sedan kom. Mina vänner efter nån vecka och det var skönt att de kom. De hade iof skickat sms också och skrev att de kommer om nån vecka. Du ska veta att när man är i sorg ORKAR MAN INTE ta kontakt. Så be henne INTE höra av sig när hon orkar för det gör hon inte på ett tag. Det bästa e om du hör av dig till henne.

• Anonym (Vad gör man?)
    Lindsey Egot the only one skrev 2013-10-31 10:44:30 följande:
    När vi förlorade vår dotter fick vi massor av blommor. Det värmde nått oerhört. Sedan kom. Mina vänner efter nån vecka och det var skönt att de kom. De hade iof skickat sms också och skrev att de kommer om nån vecka. Du ska veta att när man är i sorg ORKAR MAN INTE ta kontakt. Så be henne INTE höra av sig när hon orkar för det gör hon inte på ett tag. Det bästa e om du hör av dig till henne.

Jag beklagar verkligen sorgen, stor kram till dig.
    Supertack för detta konkreta och bra tipset. Man tror annars att man inte ska tränga på sig och bättre säga att de får höra av sig när de vill och orkar. Men jag ska aboslut tänka på detta!! 
  • kgv
    Anonym (Vad gör man?) skrev 2013-10-31 10:23:30 följande:

Tråkigt att höra , jag beklagar verkligen din sorg. *kramar om*

Det måste kännas outhärdligt. Tack för att du delar med dig.

Jättetack för dina tips och råd. jag ska försöka göra som du säger att bara finnas där och jag är medveten om att detta kommer att finnas med länge framöver. Har en bekant som också är vän med min väninna som sa nåt i stil med att "vadå sörja barn det är ju inga barn förrän de är födda, hon får väl bara rycka upp sig och se till att bli gravid igen" jag blev så arg och ledsen så jag höll på att smälla till människan, hur kan vara så okänslig!

Jag ska skicka dig ett pm lite senare ikväll när jag kommer efter att ha varit hos min väninna.

Kram
    Tack! 

Vilken fruktansvärt okänslig "vän". Se till att ta ett rejält snack med den personen så att han/hon kniper igen sina åsikter så din väninnan slipper höra dessa hemska ord. 

Skönt att du åker dit ikväll. Berätta gärna att jag hjälper till med det lilla jag kan genom att bjuda in henne i tvillinggruppen och en grupp för de som förlorat förtidigt födda barn. <3 
Svar på tråden Min väninna förlorade tvillingar i v 22