• Anonym (ny i stan)

Förskolor i Uppsala vilka är bra/sämre?

Ny i stan men en sambo som är från Uppsala. Ska ställa barnet i kö men vill scanna läget lite. Vill helst ha Reggio Emilia, kom gärna med andra förskoletips. Vi bor hyfsat centralt. Så vilka förskolor ska man undvika? Och vilka är bra ( små grupper, engagerad personal, mycket aktiviteter såsom natur, kultur mm? Skriver anonymt så vi slipper outa någon!

• Svar på tråden Förskolor i Uppsala vilka är bra/sämre?
  • Anonym (ny i stan)
    Eniis skrev 2015-10-29 19:44:08 följande:

Superbra tråd! Ganska nyligen börjat på en fsk i Luthagen, vet inte om det är nybörjarnerver men känner mig inte helt trygg trots att sonen trivs. Kommer absolut att ge det mer tid och även vara där nån dag men kikar runt på andra förskolor ändå.

Fler erfarenheter av Stabbyskogen montessori?

Har hört både och om Stabby montessori men ju mer insyn föräldrar har desto mindre gillar de den har jag fått för mig. Ser bra ut på ytan dock.

Anonym(Stabby) kanske kan dela med sig om vad de är så nöjda med!
    Anonym (Stabby!) skrev 2015-10-04 00:48:37 följande:

Stabby Montessori på Prästgårdsgatan, precis bredvid Luthagens förskola! Vi är otroligt nöjda - engagerad personal, fin miljö och lagom stor. Barnen är ute på många utflykter: skogen, teater, Lennakatten, och vi tycker vår son lär sig väldigt mycket. Rekommenderas varmt!

• Anonym (ny i stan)
    Gdh skrev 2015-10-04 14:07:25 följande:

Vilken montessori fick ni plats på? Vad är ni missnöjda med? :)

Svartbäckens montessori. Tycker att vårt barn inte är så glad längre och de har i princip låtit barnet klara sig själv vad gäller att komma in i gruppen och det är väldigt könssegregerat och vi har ett barn som går på en annan fsk som är mycket bättre.

Min man klarar inte av någon kommunikation med vissa pedagoger längre mm.
  • Eniis

Tankar eller åsikter om Glinets eller Barnbitens föräldrakooperativ?

Funderar även över Luthagens och Hällbys förskolor.

• Anonym (ny i stan)
    Eniis skrev 2015-11-13 21:54:57 följande:

Tankar eller åsikter om Glinets eller Barnbitens föräldrakooperativ?

Funderar även över Luthagens och Hällbys förskolor.

Glinet har jag hört gott om men en bekant till mig tycker att de har dåliga säkerhetsrutiner kring barnen. Mycket olika människor som "springer" där och dålig koll på barnen med tanke på att de ligger i Stabbyskogen.

Skulle också vilja höra mer om Barnbiten..
  • BillieB

Någon som har erfarenhet om luthagens förskola? Funderar på att ställa mig i kö för den eller kids2home.

• elyse

Min dotter går på Luthagens förskola. Vi valde den efter att ha besökt flera förskolor i området. Vi fastnade främst för stämningen och personalen som liksom brann för småbarn lite extra. Sedan har Luthagen flera män som arbetar där, kanske högst andel i stan?

Om ni väljer mellan Luthagen och Kids2home borde ni besöka båda ställena - de är ju väldigt olika! Nu är jag ju själv förskollärare på en kommunal förskola, men personligen tycker jag att det känns bättre med en kommunal förskola för mitt barn; insynen och en garanti att man följer läroplanen, bl.a. Samt, i många fall, bättre villkor för personalen.

• freden

Hej!

Jag skulle behöva lite tips! Är nyinflyttad och vår son har fått plats på Kullen fs. Är inte så nöjd, superfina lokaler, men pedagogerna (förutom 1) är inte så väldigt engagerade i barnen, speciellt dom små. Upplever att dom inte får de stöd som de behöver utan lämnas att "driva runt". Och det i en barngrupp som är ca 32 pers. 
    Finns det någon med erfaranhet eller hört något gällande kids2home karlsro? Eller något annat tips om fk med nära-tänk?
    Tack!! 

• Gdh
    freden skrev 2016-01-17 22:07:39 följande:

Hej!

Jag skulle behöva lite tips! Är nyinflyttad och vår son har fått plats på Kullen fs. Är inte så nöjd, superfina lokaler, men pedagogerna (förutom 1) är inte så väldigt engagerade i barnen, speciellt dom små. Upplever att dom inte får de stöd som de behöver utan lämnas att "driva runt". Och det i en barngrupp som är ca 32 pers. 
    Finns det någon med erfaranhet eller hört något gällande kids2home karlsro? Eller något annat tips om fk med nära-tänk?
    Tack!! 

Gluntens Montessoriförskola har små barngruppen (11 barn på 2.15 personal) för de små barnen (upp till 3 år), väldigt engagerad och bra personal som ser och bryr sig om barnen,
    rekommenderar den förskolan varmt!
  • milamber

Vi ska flytta till Gamla Uppsala och såg att det fanns Laxen , Yrsa och någon montessoriskola att välja på. Jättetacksam för tips!

Svar på tråden Förskolor i Uppsala vilka är bra/sämre?