Mälaröbo skrev 2013-10-25 23:31:43 följande:
Som vanligt har folk ingen koll på fakta och aktuell forskning... Suck...
Man kan dö på olika sätt under påverkan. Det är möjligt att de HÄLSO-relaterade dödsfallen procentuellt är fler när det gäller alkohol, men det finns fler sätt att dö.
Nån som hört talas om Thetavågor tex? Matchar väldigt dåligt med tex bilkörning eller arbete vid farliga maskiner...
Dricker du 1-2 stm alkohol/dag lever du tex längre än de som inte dricker alls.
Försök på råttor och cannabis visar också att de får FYSISKA abstinenssymptom som bekräftas av användare.
Sen DÖR man inte av den abstinensen, som man kan göra av alkoholabstinens, men man kan inte dö av heroinabstinens heller och ingen vågar väl påstå att heroin är bättre än alkohol enbart pga riskerna vid abstinens..?
För övrigt missar ni min poäng: cannabis är kanske inte sämre än alkohol, men definitivt inte bättre heller!
Nej, som vanligt har folk inte koll på nånting här och dom grundläggande fakta kvarstår, underlig att vissa hakar upp sig på uppstickarstudier som tyder på att cannabis är jävulens påhitt medan tiotusenårig historia tyder på rena motsatsen.
Man kan absolut dö på fler sätt än att ex överdosera vilket är fullt möjligt med alkohol och inte av cannabis.
Man kan ex dö av relaterade olyckor vilken alkohol är känd att skapa, dels genom att ta bort hämningar hos användaren och dels att folk op fyllan tänker helt enkelt inte, dom agerar.
På cannabis tänker man först, tänker lite till och agerar sen.
mankan även dö av dom fysiska skador som långvarig bruk kommer med, också det har alkohol ensamrätt på.
Nån som har hört talas om theta vågor, ja, flyktigt, jag har däremot kollat på statistik och reella undersökningar på förare som tyder på att alkohol ökar risk för olyckor medan cannabis gör inte det, tvärt om så visar statistik att där cannabis blev tillåtet så föll antal trafikolyckor, man kan ju tycka att det är underlig sammanträdande eller dra andra slutsatser av det.
Fysiska abstinens sympton finns inte, inte av själva drogen i alla fall, vilket bekräftas av användare, det vore sjukt att man skulle ha absintens symtom (vad det nu skulle vara) under månader drogen är spårbar i kroppen.
Resultat av psykiskt abstinens däremot kan yttra sig i fysiska symptom som tillfälliga sömnproblem om man har rökt kvällstid, irritation om man har rökt dagtid och är helt enkelt inte van att hantera dagen utan påverkan.
Det i motsatsen till alkohol där människan slutar bara fungera vid abstinens.
Cannabis är en lätt drog med lätta snabbt övergående biverkningar OM man överanvänder den, inga biverkningar om man brukar den då och då, i motsatsen till alkohol som ligger i top 5 när det kommer till tunga droger, den spelar i samma liga som cocain och gatuheroin.
Men cannabis är på inget sätt bättre,.
Okey lev du i den vanföreställningen medan jag hoppas att mina barn kommer i framtiden kommer välja klokt.