• Anonym (daughter)

Skulle du blivit besviken?

Har en kort fråga till alla här med barn, antar att de är de flesta?
    Jag är en tjej som går på gymnasiet, har mycket bra betyg och tar min utbildning väldigt seriöst. Nu är det så att jag i stort sett aldrig festar, drack alkohol för sista gången för 14 månader sedan, tyckte aldrig om att vara full (mina föräldrar visste att jag brukade dricka lite då och då under den tiden).
    Istället för att dra ut varje helg och kröka så tillägnar jag de flesta lördagkvällar hemma och röker weed, min fråga är alltså: skulle du som förälder varit besviken på ditt barn om det gjorde som jag? Pluggar hårt, krökar inte, men röker weed på lördagar (efter klockan åtta, brukar plugga eller vara med vänner under dagen). Ibland gör jag det ensam, och ibland med min kille. Vi är aldrig ute på stan när vi gör det, utan oftast inomhus hos honom eller hos mig. Så, risken att åka fast genom att springa in i farbror blå mitt på stan är minimal.

Vad säger du/ni? Och om du skulle bli besviken, varför? Skulle du bli mindre besviken om ditt barn drack alkohol på en fest? Enligt mig så är cannabis bättre än etanol.

Förresten, ifall det är någon som undrarvarför jag gör det, så är det för att jag helt enkelt tycker om det. 

• Svar på tråden Skulle du blivit besviken?
  • frappa
    Anonym (Sluta) skrev 2013-10-24 22:34:58 följande:
    Det som ofta lägger grunden till tyngre droger är cannabis och liknande droger... Så svaret är JA!
    Detta är en myt.
    Sen om man väljer att bara se vem som är tung missbrukare, så har dessa oftast prövat cannabis.
    Men har oftast ett flertal droger innan.
    Ska vi se till de ~1,31MILJONER som röker eller har rökt cannabis.
    Så inser vi snabbt att det är EXTREMT få som går vidare till tyngre droger.

En rätt rolig fråga är, varför i forskning utgår man från fel ände.
    Fel ände är den tunga missbrukaren, rätta änden är de som använder/använt cannabis.
    Och utgår man från den änden, så är myten att cannabis leder till tunga droger inte mer än en myt.
  • frappa
    sextiotalist skrev 2013-10-24 22:43:11 följande:
    Nåja, jag gick i gymnasiet under 70-talet då det var många som rökte på, tyvärr var det en del som hamnade i skiten, rätt många procentuellt skulle jag nog säga, några av dessa drack aldrig alkohol
    Är väldigt ledsen, de som konsumerar cannabis.
    Hamnar mer sällan i "skiten" än de som tar alkohol.
  • frappa
    Mälaröbo skrev 2013-10-24 22:48:55 följande:
    Förstår inte vad alkohol har med saken att göra öht... Men JA, jag skulle bli besviken om mitt barn gjorde något olagligt.
    Ladda ner spel och filmer är olagligt.
    Men detta görs ofta, och utan bry sig speciellt mycket.
    När det kommer till berusning, det är då det blir härdsmälta.
  • frappa
    Anonym (daughter) skrev 2013-10-24 22:56:59 följande:
    Nej, men har gjort. Ville bara säga att cannabisbruk inte alltid handlar om langning.
    Idag i Sverige, så odlar man själv.
    Eller har kompisar som odlar, som säljer till självkostnadspris eller bjuder.
  • frappa
    Mälaröbo skrev 2013-10-25 19:16:29 följande:
    Jag som förälder skulle bli överlycklig om mina barn var framgångsrika i skolan, skötsamma, och inte rökte varken cannabis ELLER rännde ute på fjortisfyllor och fylleslag!
    Varför jämför man ens cannabis och alkohol?? Då kan vi väl lika gärna jämföra cannabis med nikotin? Men nej det går inte, för då faller argumenten...
    Jämför man nikotin med nått, så hamnar med alkohol.
    Dock är det så att nikotin är extremt beroendeframkallande.
    Cannabis kan på sin höjd kallas = vanebildande.
  • frappa
    Mälaröbo skrev 2013-10-25 19:31:34 följande:
    Rent procentuellt dödar inte alkohol mer än andra droger men pga sin utbredning är antalen fler.
    En annan skillnad är att alkohol kan intas UTAN påverkan vilket inte är fallet med cannabis där påverkan är själva målet.
    Varje gång man blir påverkad av en drog (vilken som helst) så närmar man sig sin biologiska triggernivå. När den passeras har man ett fysiskt beroende.
    Varje gång man nyttjar cannabis närmar man sig alltså ett fysiskt beroende vilket INTE är fallet med alkohol utan berusning.
    Alkohol är inte per automatik bättre än cannabis, men inte heller sämre!
    Argumenten FÖR cannabis kan inte alltid baseras på jämförelser med alkohol om de ska vara trovärdiga!
    VAAAAAA, dödar inte alkohol mer än droger Förvånad Förvånad Förvånad
    Cannabis har aldrig dödat någon(som ämne, eller skador av konsumtionen).
    Alkohol och nikotin, har dödat miljoner och åter miljoner i världen.

Fattar inte var du får dina vaneföreställningar i från.
  • frappa
    Lena skrev 2013-10-25 19:46:28 följande:
    Med ungefär 4.5 miljoner brukare av alkohol blir det ungefär en promille som dödas direkt eller indirekt.

Hur många skulle du säga använder cannabis?
    ~1,31miljoner har använt eller använder cannabis, noll har dött av cannabisen som ämne.
    Alkohol dödar massor direkt och av skadorna av alkohol.

Här har vi en undersökning från USA.
    ntp.niehs.nih.gov/ntp/htdocs/LT_rpts/tr446.pdf
    Visade sig att dessa råttor som fick massor av THC, levde längre och fick mindre tumörer.
    Än de som fick bara mat.
  • Mälaröbo

Som vanligt har folk ingen koll på fakta och aktuell forskning... Suck...
    Man kan dö på olika sätt under påverkan. Det är möjligt att de HÄLSO-relaterade dödsfallen procentuellt är fler när det gäller alkohol, men det finns fler sätt att dö.
    Nån som hört talas om Thetavågor tex? Matchar väldigt dåligt med tex bilkörning eller arbete vid farliga maskiner...
    Dricker du 1-2 stm alkohol/dag lever du tex längre än de som inte dricker alls.
    Försök på råttor och cannabis visar också att de får FYSISKA abstinenssymptom som bekräftas av användare.
    Sen DÖR man inte av den abstinensen, som man kan göra av alkoholabstinens, men man kan inte dö av heroinabstinens heller och ingen vågar väl påstå att heroin är bättre än alkohol enbart pga riskerna vid abstinens..?

För övrigt missar ni min poäng: cannabis är kanske inte sämre än alkohol, men definitivt inte bättre heller!

• Anonym (en till)
    Mälaröbo skrev 2013-10-25 23:31:43 följande:
    Man kan dö på olika sätt under påverkan. Det är möjligt att de HÄLSO-relaterade dödsfallen procentuellt är fler när det gäller alkohol, men det finns fler sätt att dö.
    Nån som hört talas om Thetavågor tex? Matchar väldigt dåligt med tex bilkörning eller arbete vid farliga maskiner...
    Försök på råttor och cannabis visar också att de får FYSISKA abstinenssymptom som bekräftas av användare.
    Sen DÖR man inte av den abstinensen, som man kan göra av alkoholabstinens, men man kan inte dö av heroinabstinens heller och ingen vågar väl påstå att heroin är bättre än alkohol enbart pga riskerna vid abstinens..?

För övrigt missar ni min poäng: cannabis är kanske inte sämre än alkohol, men definitivt inte bättre heller!
    Nej, som vanligt har folk inte koll på nånting här och dom grundläggande fakta kvarstår, underlig att vissa hakar upp sig på uppstickarstudier som tyder på att cannabis är jävulens påhitt medan tiotusenårig historia tyder på rena motsatsen.
    Man kan absolut dö på fler sätt än att ex överdosera vilket är fullt möjligt med alkohol och inte av cannabis.
    Man kan ex dö av relaterade olyckor vilken alkohol är känd att skapa, dels genom att ta bort hämningar hos användaren och dels att folk op fyllan tänker helt enkelt inte, dom agerar.
    På cannabis tänker man först, tänker lite till och agerar sen.
    mankan även dö av dom fysiska skador som långvarig bruk kommer med, också det har alkohol ensamrätt på.

Nån som har hört talas om theta vågor, ja, flyktigt, jag har däremot kollat på statistik och reella undersökningar på förare som tyder på att alkohol ökar risk för olyckor medan cannabis gör inte det, tvärt om så visar statistik att där cannabis blev tillåtet så föll antal trafikolyckor, man kan ju tycka att det är underlig sammanträdande eller dra andra slutsatser av det.

Fysiska abstinens sympton finns inte, inte av själva drogen i alla fall, vilket bekräftas av användare, det vore sjukt att man skulle ha absintens symtom (vad det nu skulle vara) under månader drogen är spårbar i kroppen.
    Resultat av psykiskt abstinens däremot kan yttra sig i fysiska symptom som tillfälliga sömnproblem om man har rökt kvällstid, irritation om man har rökt dagtid och är helt enkelt inte van att hantera dagen utan påverkan.
    Det i motsatsen till alkohol där människan slutar bara fungera vid abstinens.

Cannabis är en lätt drog med lätta snabbt övergående biverkningar OM man överanvänder den, inga biverkningar om man brukar den då och då, i motsatsen till alkohol som ligger i top 5 när det kommer till tunga droger, den spelar i samma liga som cocain och gatuheroin.
    Men cannabis är på inget sätt bättre,.
    Okey lev du i den vanföreställningen medan jag hoppas att mina barn kommer i framtiden kommer välja klokt.

• frappa
    Mälaröbo skrev 2013-10-25 23:31:43 följande:

Abstinens kommer av ett psykisktberoende.
    Precis som en som är shoppingmissbrukare får abstinens när den inte får gå handla skor.

Apropå forskning så när man säger cannabis inte är dödligt mer än i teorin.
    Så pratar man inte om dåligt omdöme under påverkan, det måste väl tom du inse, eller?
    Sen är du rätt blygsam när du säger att dödsfallen är fler när det gäller alkohol.
    Visst du har rätt de är fler, bara det att de är MASSIVT fler.
    Test på möss och råttor, som man pumpade fulla med THC.
    Visade sig leva längre med mindre tumörer.
    ntp.niehs.nih.gov/ntp/htdocs/LT_rpts/tr446.pdf

När det kommer till framförning av fordon, så säger USA´s trafiksäkerhets verk(highway safty......).
    De säger efter sammanställt 30 års bilolyckor och provtagning efter dessa.
    Att det är lika troligt att med cannabis i kroppen att orsaka olycka som en som är nykter.
    I Colorado så minskade trafikolyckorna med 9% efter man införde medicinskcannabis.
    coloradoindependent.com/106742/cu-study-medical-marijuana-saves-lives
    Teorin är att mindre kör onyktra på alkohol, och använder cannabis i stället.

Med detta säger jag inte att man kör bättre.
    Inte heller säger jag att man ska få köra om man rökt cannabis.
    Det enda jag säger att den risk som du påstår finns, finns inte.
    Inte ens vi i Sverige har statistik på olyckor där cannabis är den enda berusningsmedlet i kroppen.

Dock anser jag vi kan kräva nyktra förare, genom att när man skriver på för att få körkortet.
    Så säger man också man ska framföra fordon i onyktert tillstånd är inte tillåtet och skall beivras.
  • Anonym (Sofie)

Om mina framtida barn var duktiga och skötsamma och jag kom på dem med att röka weed så skulle jag bli stolt och glad! Att röka weed hemma tillsammans med några kompisar är hundra gånger bättre än att vara ute och ränna full på stan! 

Svar på tråden Skulle du blivit besviken?